Donderdag 21/11/2019

Netflix

Zag u ook 'Bird Box' al? Zo maakte Netflix er een wereldwijde hype van

Bird Box. Beeld Saeed Adyani/Netflix

Tijdens de feestdagen heeft de Netflix-film Bird Box het van lauw gerecenseerde griezelprent tot wereldwijde hype geschopt. De film met Sandra Bullock verbrak in zijn eerste week alle records en leek zich daarmee te kunnen meten met het succes van films als Black Panther in de bioscoop.

“Vanmorgen deed ik mijn blinddoek af en zag ik dat Bird Box al door 45.037.125 Netflix-accounts bekeken is.” Wie de pr-medewerker achter de officiële account van Netflix Film is, weten we niet. Maar dankzij die persoon weten we nu wel dat Bird Box, een brok psychologische horror, een klein stukje filmgeschiedenis heeft  geschreven. Binnen de week na de release op 21 december heeft de film dus meer dan 45 miljoen views gescoord. “Beste zeven dagen voor een Netflix-film ooit!” 

Door het nieuws bekend te maken met een meme lijkt Netflix ook in te spelen op de hype die rond de film is ontstaan op sociale media. Instagram en Twitter staan namelijk bol van de Bird Box-memes, en intussen is het internet ook in de ban van de Bird Box Challenge: mensen filmen zichzelf terwijl ze geblinddoekt hun dagelijkse routine uitvoeren. Reactie van Netflix daarop op Twitter: “We appreciëren de liefde, maar zie dat je het jaar niet begint in het ziekenhuis!” 

In
Bird Box speelt – zoals beide tweets al doen vermoeden – de blinddoek een belangrijke rol. De wereld is namelijk naar de haaien, nadat een mysterieuze kracht heeft toegeslagen. Wie de duistere kracht in de ogen durft te kijken, slaat door en pleegt zelfmoord, op een zo griezelig mogelijke manier. Vandaar dat Sandra Bullock, held van dienst (in een topcast die verder bestaat uit onder meer John Malkovich en Jacki Weaver), dus met een blinddoek rondloopt. Dan is het gevaar afgewend. 

Over het indrukwekkende cijfer dat Netflix de wereld instuurde bestaat niettemin de nodige scepsis. Kunnen we Netflix in feite wel op zijn woord geloven? Anders laat de streamingreus nauwelijks iets los over hoe goed (of slecht) hun ‘originals’ het doen op het platform. Of zoals The Hollywood Reporter-journalist Daniel Feinberg liet optekenen: is zo’n recordclaim, zonder gegevens over al die andere films op Netflix om mee te vergelijken, niet gewoon nonsens? En wat betekent ‘watched’ op Netflix überhaupt? Als je enkel de eerste scène van de film hebt uitgezeten, alvorens toch maar gewoon verder naar Friends of House of Card te kijken, telt dat dan ook? 

Om de kritiek te pareren is Netflix, die zijn reputatie in de filmindustrie te grabbel zou gooien door te liegen, al met een woordje uitleg gekomen. ‘Watched’ betekent volgens het platform dat een account minstens 70 procent van de film heeft gezien, zo verduidelijkte een woordvoerder aan The Verge. Meerdere keren kijken vanop dezelfde account telt overigens nog altijd maar als één view. 

Die uitleg in beschouwing genomen (en afgaande op de hype op sociale media en het aantal quoteringen voor de film op IMDb), lijkt Bird Box een knoert van een prestatie te hebben neergezet. Enkele maanden geleden maakte Netflix bekend dat het streamingplatform wereldwijd meer dan 137 miljoen abonnees heeft – ongeveer 58 miljoen ervan bevinden zich in de VS, en dan zitten er dus nog 79 miljoen in de rest van de wereld. Als 45 miljoen accounts minimaal 87 minuten van de film hebben gezien, dan wil dat zeggen dat een op drie van alle abonnees in een week tijd hebben gekeken. 

Ter vergelijking: 45 miljoen is ongeveer hoeveel bezoekers Black Panther wereldwijd trok in zijn eerste week in de bioscoop. Toegegeven, dat was niet in de kerstvakantie, en voor elke bioscoopfilm moet je uiteraard nog eens apart betalen (en je luie zetel uit komen), maar het geeft aan hoe succesvol de release van de film op Netflix was. Trouwens, met de feestdagen hebben veel van die accounts allicht niet alleen zitten netflixen-en-chillen, waardoor het aantal mensen die de film effectief heeft gezien naar alle waarschijnlijkheid veel hoger ligt dan 45 miljoen. 

Straight to Netflix

Dat Netflix zo trots is op dit cijfer is dus niet onlogisch. Het lijkt bovendien een manier om tegen de rest van de entertainmentindustrie te zeggen: kijk eens wat wij allemaal voor jullie kunnen betekenen, als jullie met ons in zee gaan. 

Matthew Ball, een voormalig strateeg voor Amazon Studios (dat films en series produceert voor Netflix-concurrent Amazon Prime Video), noemt het bovenste plaatsje op het Netflix-menu zelfs onomwonden het “waardevolste stukje promotionele vastgoed ter wereld”. De redenering: iedereen die Netflix opent, krijgt dat als eerste te zien. Terwijl andere filmverdelers soms tot honderd miljoen dollar per film uitgeven aan peperdure billboards, krantenadvertenties en tv-spotjes, schotelt Netflix zijn 137 miljoen abonnees een titel voor bovenaan zijn menu of homepage. Kostprijs: niets. Efficiëntie: tig keer zoveel.

Het succes van Bird Box geeft ook te denken over het ‘straight to Netflix’-verhaal: het idee dat enkel mindere films rechtstreeks op Netflix uitkomen, in plaats van eerst in de bioscoop. Vergelijkbaar met wat straight to video vroeger was. Als Netflix films zo succesvol de huiskamers binnenknalt, smelt ook de negatieve bijklank bij ‘straight to Netflix’ weg.

“Het is simpel”, besluit Ball op Twitter. “Als Netflix iets maakt dat het publiek wil zien en er echt zijn schouders onder zet, kan het meer mensen bereiken dan gelijk wie anders, en voor minder geld.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234