Zondag 19/01/2020

Recensie

'You Will Not Die' van Nakhane: rauw als een verse wonde

Nakhane, een ontontbeerlijke artiest. Beeld Tarryn Hatchett

In deze ruwe tijden waar medemenselijkheid haast als een persoonlijkheidsstoornis wordt gezien, is een artiest als Nakhane onontbeerlijk. Op You Will Not Die houdt hij ons een spiegel voor, weliswaar niet zonder mededogen. 

“Ik zag mezelf weer als het kind dat wordt uitgelachen vanwege zijn verwijfde gedrag”, aldus Nakhane Touré, vorige maand, toen hij het nieuws vernam dat de film Inxeba (The Wound) uit de Zuid-Afrikaanse bioscopen wordt gebannen. In dat liefdesverhaal speelt Touré een homoseksuele fabrieksarbeider uit de Xhosa-gemeenschap. Hij kreeg er de meest gruwelijke doodsbedreigingen voor. “Als tiener was ik bang om op straat voorbij heteroseksuele mannen te lopen omdat je nooit kon inschatten wat ze zouden kunnen doen." Op Twitter postte hij dat de discriminerende filmkeuring hem gebroken achterliet, “raw as a fresh wound”.

Beeld Nakhane

De in Johannesburg opgegroeide schrijver-acteur ambieert ook een carrière in de popmuziek. Sinds hij onder het juk van de streng-katholieke, homofobe kerkgemeenschap (hij groeide op in een Anglicaanse familie) uitkroop, waagde Touré zich aan uiterst persoonlijke muziek en proza. Die maakt, al dan niet expliciet, een vuist naar de conservatieve autoriteiten die hem al een leven lang proberen te kleineren. Hij is een man die niet bij de pakken blijft zitten. Case in point: hij veranderde een tijdje de naam van zijn Twitter-profiel strijdvaardig in X18 XHOSA QUEER.

White Jesus

Opmerkelijk genoeg predikt hij op You Will Not Die, zijn tweede volwaardige studioalbum, de naastenliefde. Van revanche is geen sprake. Touré pleit er voor empathie, zoomt uit en kijkt met meewarige maar liefdevolle blik naar de mensheid, zonder daarom zijn eigen littekens te verstoppen. In de aan Antony & The Johnsons schatplichtige gospel van ‘Teen Prayer’ zingt hij: “Oh boy, white Jesus loves you now / Much more than he’ll ever love me.” Hadden we al gezegd dat Touré geen al te hoge pet op heeft van het blanke kolonialisme dat Afrika het katholieke geloof opdrong?

“I didn’t give it a name / I didn’t need it to come alive”, zingt hij galmend in de beklemmende, sacrale opener ‘Violent Measures’. Hij ontworstelt er zich aan definities, aan wanhoop en vooringenomenheden. Hij is er vrij, quoi. De soundtrack bij die ontbolstering wordt uit spaarzame piano-akkoorden opgetrokken, unheimische synths en een donzige elektronische basdrum. Touré ontketent er zijn krachtige, theatrale zangstem die bij momenten het frivole drama van Benjamin Clementine benadert en die dan weer refereert aan Sampha’s tedere r&b.

Volwassenwording

De beste songs kiezen voor een minimalistische setting waarin Touré als een wervelwind rondtolt. Het fenomenale titelnummer bijvoorbeeld, oftewel de meest hartverscheurende overwinningskreet die wij in lange tijd hebben gehoord. Of het bevroren walsje ‘Fog’, waarin Touré met zijn vibrato het pleisterwerk van de muren schraapt, een beetje à la Willis Earl Beal. Het zijn in grandeur badende torch songs die emancipatie en verlangen ademen, majestueus en niet vies van een snuifje melodrama. De elektronische productie komt van Ben Christophers, de Britse singer-songwriter die aan het einde van de jaren negentig op een gelijkaardige manier de harten beroerde met zijn debuut My Beautiful Demon.

Nakhane Beeld Tarryn Hatchett

Dan zijn er Nakhanes elektropopsongs zoals ‘Clairvoyant’, ‘Interloper’, ‘By The Gullet’ of ‘Star Red’ waarin de synthpop van de jaren tachtig wordt geupdated. Die zijn alleraardigst maar voegen in wezen niet veel toe aan een bastaardgenre dat arty vernieuwers zoals Sinkane en Petit Biscuit de voorbije jaren alle hoeken van de kamer lieten zien.

Wat rest? Een intrigerende 21ste eeuwse chansonnier naar wiens muzikale volwassenwording wij reikhalzend uitkijken. Wedden dat hij ons nog zal verstommen?

You Will Not Die verschijnt op vrijdag 16/3 op Kimhab Trading/BMG

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234