Zondag 26/06/2022

ColumnUitgezongen

‘You Give Love a Bad Name’ van Bon Jovi, een song zo glad als een stripteasedanseres

Jon Bon Jovi (midden) en zijn poedelharige band in september 1986. Uiterst rechts staat gitarist Richie Sambora. Beeld Getty Images
Jon Bon Jovi (midden) en zijn poedelharige band in september 1986. Uiterst rechts staat gitarist Richie Sambora.Beeld Getty Images

‘You Give Love A Bad Name’ van Bon Jovi zette in 1986 de poedelrock op de muziekkaart. De eighties waren nooit meer hetzelfde.

Sasha Van Der Speeten

Het houten huisje van Richie Sambora’s ouders bevond zich aan het einde van een doodlopend straatje, in een uithoek van New Jersey. De Bon Jovi-gitarist verbleef vaak in het ouderlijk huis omdat hij er in de kelder muziek kon schrijven, naast de wasmachine en de droogkast. Idyllisch kon je de plek bezwaarlijk noemen. De tuin was een donkerbruin moeras dat ronduit do­delijk oogde. Aan het einde ervan rees een enorme olieraffinaderij op, “als een grotesk Emerald City, de stad uit het Land van Oz”, aldus Desmond Child, de Amerikaanse liedjesschrijver die in 1986 de woonst bezocht. “Ik vond het meteen de meest giftige plaats die je op aarde kon vinden.”

Child had contact gelegd met Sambora en Bon Jovi-frontman Jon Bongiovi op aanraden van Paul Stanley, de zanger van Kiss. Bon Jovi had door Europa getourd als voorprogramma van Kiss en Stanley hoorde veel potentieel in de poedelrockers uit New Jersey. Hij spoorde hen aan met Child te werken, de man die Kiss de monsterhit ‘I Was Made for Loving You’ had geschonken.

“Dus daar stond ik, in Sambora’s slaapkamer die eruitzag als de typische slaapkamer van een tienerjongen uit de jaren tachtig”, aldus Child in The Tennessean. “Aan de muur een poster van Farrah Fawcett in haar iconische rode badpak, posters van Kiss en op de grond één grote rommel. Ik stootte op Jon met zijn gigantische Louis XIV-kapsel en zijn strakke jeans met kapotgesneden knieën, die druk met z’n manager aan het bellen was. Richie troonde me mee naar de kelder, die leek op de schuilkelder van de seriemoordenaar uit The Silence of the Lambs. Ik vertelde de jongens dat ik al een tijdje met de songtitel ‘You Give Love a Bad Name’ speelde, omdat ik houd van dat type ­ironische titels.”

Sambora en Jon Bon Jovi hoorden er wel wat in, zeker omdat Jon al een song had geschreven die ‘Shot Through the Heart’ heette. Misschien kon die worden gecombineerd met Childs idee? Wacht eens, klonk het uit Bongiovi’s mond, “Shot through the heart / and you’re to blame”. Waarop Childs en Sambora in koor ­joelden: “You give love a bad name!”

Misogynie

De catchphrase was er al. Childs toonde zich de leepste der songschrijvers door de melodie te kopiëren van een liedje dat hij voor Bonnie Tyler had geschreven, ‘If You Were a Woman (and I Was a Man)’. Hij herschreef de tekst met Jon en liet Bon Jovi de song opnemen in Vancouver, samen met de rest van Slippery When Wet, het album dat de band wereldberoemd zou maken. Zowel de songtitel als de albumtitel haalde de band bij de vele bezoekjes aan stripclubs alwaar het bronstige gepoedelte vooral onder de indruk bleek van een douche-act waarbij stripteasedanseressen kletsnat werden. “Dat moet erg glad zijn”, zo constateerde Bongiovi treffend. Een dijk van een ­twijfelachtige albumtitel was geboren.

Het niet van enige misogynie verstoken ‘You Give Love a Bad Name’ – jongen is boos op meisje omdat ze na een eerste kus zijn ­hartenkreet niet beantwoordt – beïnvloedde in de nineties gek genoeg de retestrakke boybandpop van superproducers zoals Max Martin. De hits die Martin schreef voor Britney Spears en The Backstreet Boys imiteerden het type opgepompte, overgeproduceerde koorintro zoals dat van ‘You Give Love a Bad Name’, waarin het refrein meteen bruusk door de strot van de luisteraar wordt geschoven. Een gamechanger, noemt men dat. Ja, zelfs als die van Bon Jovi komt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234