Vrijdag 18/10/2019

‘Yomeddine’: pakkende crowdpleaser uit onverwachte hoek ★★★☆☆

‘Yomeddine’ Beeld RV

Een melaatse en een weeskind vormen een ontwapenend duo in Yomeddine, een onverwachte crowdpleaser uit Egypte.

Als kind werd Beshay (Rady Gamal) met een zak over zijn hoofd afgezet aan de deur van een leprozenkolonie in Noord-Egypte. Een jaar of veertig later zou hij nergens anders meer willen leven. Hij heeft er een huisje, en een vrouw die – ondanks de littekens op zijn gezicht en zijn misvormde handen – van hem houdt. Maar wanneer zij sterft, steekt de nieuwsgierigheid naar de buitenwereld toch weer de kop op. Waar is zijn familie? En waarom zijn ze hem nooit komen opzoeken? Beshay trekt eropuit. Een vrijpostige weesjongen (Ahmed Abdelhafiz), door iedereen Obama genoemd, reist als verstekeling mee in zijn ezelskar.

Het begin van een roadtrip zoals Alexander Payne (Sideways) er een zou maken, mocht hij in de Nijlvallei geboren zijn in plaats van in Nebraska. Onderweg wordt Beshay uitgebreid geconfronteerd met de vooroordelen en de afwijzing waarvoor hij al die jaren beschut was in zijn kolonie. “Ik ben een mens!” moet hij uitroepen wanneer er bijna letterlijk over hem heen gelopen wordt. En precies die mens wil debuterend regisseur A.B. Shawky in deze film blootleggen. Net zoals David Lynch in The Elephant Man, leert hij de kijker doorheen de misvormde façade kijken, alleen al door zijn camera lang genoeg op Gamal te richten. Opvallend hoe snel je aan zijn atypische uiterlijk gewend raakt.

Hollywood-sjabloon

Met luchtige dialogen, een ontwapenende buddy-dynamiek en een heldere structuur legt Yomeddine een Hollywood-sjabloon over de stoffige Egyptische realiteit. Dat levert een universele, uiterst toegankelijke en zelfs prettige film op, die hier en daar helaas ook de zwaktes van Amerikaanse mainstreamcinema kopieert. Maar noch een zeemzoete verbroederingsscène onder verschoppelingen, noch de al te triomfantelijke soundtrack kan de pret helemaal bederven.

Het hoeft niet te verbazen dat Egypte deze film vorig jaar naar de Oscars wilde sturen: Yomeddine is een crowdpleaser uit onverwachte hoek, die ontroert en entertaint, slaat en zalft.

Vanaf 5/06 in de bioscoop.