Filmrecensie
Xuebo Wang verbindt mensen, dieren en landschap tot symbolisch geheel
In dit tijdloze debuut verbindt de camera mensen, dieren en landschap tot een symbiotisch geheel. Het enige dat u hoeft te doen is zich overgeven aan het tempo en de soberheid van dit licht-magisch-realistische debuut.
Zijn vrouw is nog niet goed en wel begraven, of voor boer Ma Zishan nadert alweer het volgende afscheid. Veertig dagen na de begrafenis, zo wil de islamitische traditie van zijn volk, zal een uitgebreide herdenkingsceremonie plaatsvinden. Om de toestromende gasten van genoeg eten te kunnen voorzien wil Ma Zishans zoon dat hun enige stier wordt geslacht. Een dier dat Ma Zishan jaren bij zijn werk heeft gediend, even deemoedig als het hele leven van de Hui-Chinezen in het bergachtige noordwesten van het land.
Cultuurschok
De Chinese schrijver en regisseur Xuebo Wang heeft in Knife in the Clear Water weinig middelen nodig om glashelder te maken dat Ma Zishan (Yang Shengcang) zijn stier het liefst zou sparen, maar zich berustend schikt naar het besluit van zijn zoon (gespeeld door een acteur die eveneens Yang Shengcang heet). De hele film is een oefening in stilte en nederigheid, van de muziekloze soundtrack tot de in vierkant formaat gedraaide, vaak in schemer en mist ondergedompelde beelden. Het tempo is zo traag en in halfslaap wiegend, de getoonde wereld zozeer teruggevoerd tot de elementen, dat alleen al een op de achtergrond in beeld schuivende elektriciteitsmast als een cultuurschok voelt.
Mooi, hoe de mensen, hun gewoonten, hun dieren en het landschap één symbiotisch geheel worden dankzij de zich traag ontspinnende, alles met alles verbindende camerabewegingen. In Knife in the Clear Water (originele titel: Qingshui li de daozi) hebben ook de dieren religieus besef: het is niet voor niets dat Ma Zishans stier is gestopt met eten en drinken, leert hij van de imam. Lang voordat een dier wordt geofferd, ziet het het mes al gereflecteerd in zijn drinkwater, en vanaf dat moment hongert het zichzelf eerbiedig uit. "Zo zuivert het zijn ziel voor het weerzien met Allah", aldus de imam.
In Knife in the Clear Water is een vastende stier net zo vanzelfsprekend en reëel als het geflakker van de olielamp waarbij Ma Zishan 's avonds in de Koran bladert. Het enige wat Wangs fraaie speelfilmdebuut dan nog nodig heeft, is een welwillende toeschouwer, die zich aan de tijdloosheid, de soberheid en de licht magisch-realistische toon weet over te geven.
Vanaf 17/1 in de bioscoop