Woensdag 23/10/2019

Adieu 2018

Xander De Rycke over zijn heengegane podcast: “We zijn altijd heel hard geweest voor ons publiek”

Beeld Wouter Van Vooren

Nooit waren podcasts populairder dan dit jaar. En net dit jaar achtte Xander De Rycke het moment gekomen om een einde te breien aan Mosselen om half twee, tot nader order nog steeds de populairste podcast van Vlaanderen.

Comedians zouden over een feilloos gevoel voor timing moeten beschikken. Maar in het geval van Xander De Rycke durven we daar toch aan te twijfelen. Net nu podcasts het afgelopen jaar almaar populairder werden, trok De Rycke na zeven jaar en driehonderd afleveringen de stekker uit zijn eigen podcastproject Mosselen om half twee. “Ik had mijn moment niet beter kunnen kiezen”, vindt hij zelf. “Nu podcasts eindelijk een hype zijn kunnen we met een gerust hart stoppen. Iedereen heeft tegenwoordig een podcast. Luistermateriaal genoeg dus. De leegte die wij achterlaten wordt moeiteloos ingevuld.” 

Het verhaal van Mosselen om half twee begint vijftien jaar geleden wanneer de dan zestienjarige De Rycke Radio Bam ontdekt. Een wekelijkse radioshow waarin Bam Margera van het MTV-programma Jackass telkens een aantal vrienden uitnodigde voor een babbel. “Meer was het niet. Er werd amper muziek gedraaid. Alleen gepraat. Twee uur lang. Over de meest random onderwerpen.” De Rycke experimenteert bij de Zelzaatse lokale radio ZRO met eenzelfde format. “Een jaar lang maakte ik daar een programma waarin ik ook alleen maar met mijn vrienden zat te lullen.” Veel publiek lokt dat niet. “Logisch ook”, zegt De Rycke. “We moesten elke week opnieuw hopen dat de wind goed zat. Alleen dan konden ze ons ook in Ertvelde ontvangen.”

Groeistuip

Wanneer plots het fenomeen podcast de kop opsteekt ziet De Rycke meteen mogelijkheden om zijn luisterpubliek te vergroten. “Bovendien was zo’n podcast een goede manier om een voet tussen de deur te krijgen bij mensen die moeilijk bereikbaar waren. Plots had ik een goede reden om mijn helden als Jean Blaute of Urbanus om een interview te vragen. Maar stel je bij die eerste afleveringen niet te veel voor. Het was een heel vreemde combinatie van gezever met mijn vrienden, gesprekken met collega-comedians en interviews met bekende mensen die me om één of andere reden fascineerden. Goed voor vijfhonderd downloads per aflevering, meer was het niet.”

Mosselen om half twee krijgt een eerste groeistuip wanneer Lieven Scheire geregeld in de studio begon langs te komen. De Rycke: “Onze cijfers zijn toen verdubbeld.” Ook de beslissing om de opnames af en toe voor een live publiek te doen geeft een boost. “We hadden ook steeds meer aandacht voor de productie van zo’n podcast”, zegt De Rycke. “Een echte intro, beter materiaal, dat soort dingen.” De liveshows, waarbij de podcast met publiek wordt opgenomen, doen de rest. De laatste paar jaar wordt Mosselen om half twee elke week tussen de 10.000 en 15.000 keer gedownload, cijfers die het tot de populairste podcast van Vlaanderen maken. 

Blanco op het podium

Een succesformule heeft De Rycke niet. Integendeel zelfs. “We zijn altijd heel hard geweest voor ons publiek. Wanneer we zagen dat iets succes had, was dat net een reden om het niet meer te doen. We hebben bijvoorbeeld één keer een Jommeke-strip voorgelezen. Ons publiek was daar stekezot van. Niemand zou geklaagd hebben, mochten we dat elke week opnieuw doen. Maar zo werkte het voor ons niet. We hebben altijd ook aan ons eigen plezier gedacht. En steeds dezelfde dingen doen vonden wij gewoon niet leuk genoeg.  We hebben uiteindelijk nog één keer zo’n strip voorgelezen. Eén van Suske en Wiske, met interactie van het livepubliek. Daarna hebben we het format opgedoekt. Beter zou het toch niet meer worden.” 

Lees ook: Twintig podcasts die ons in 2018 van de radio weghielden

Elke aflevering van Mosselen om half twee bevat een behoorlijke dosis chaos. Al is die chaos beter geregisseerd dan je op het eerste gehoor zou denken, verklapt De Rycke. “Ook al lijkt het niet zo, er zat wel degelijk een zekere vorm van professionalisme in. De liveshows die we deden waren wel degelijk gescript. Ik ben niet zo’n goede improvisator, ik schrijf mijn materiaal liever uit. Zomaar blanco op een podium gaan staan is niets voor mij.” 

Ondanks de – voor een Vlaamse podcast – indrukwekkende cijfers botsen De Rycke en co. ook met
Mosselen om half twee tegen een probleem aan waar de hele podcastscene mee worstelt: het gebrek aan een goed businessmodel. “We hebben aan Mosselen om half twee nooit onze broek gescheurd. Maar we hebben er ook nooit winst mee gemaakt. Het enige waar we inkomsten uit haalden waren de liveshows. Maar alle opbrengsten daarvan zijn steeds geïnvesteerd in materiaal of in de hosting van onze website. We hebben ook weleens een paar T-shirts laten drukken, omdat er vraag naar was. Maar verder zijn we qua commercialisering nooit gegaan. Reclame? Neen, dat wilden we niet. Iedereen haat het als je je eerst door drie minuten reclame moet worstelen voor je aan zo’n podcast kan beginnen.” 

Beeld Wouter Van Vooren

Koning van het internet

Veel interesse van adverteerders was er trouwens niet. “Omdat die de cijfers van zo’n podcast niet naar waarde schatten”, zegt De Rycke. “Akkoord, 15.000 downloads is niets als je het vergelijkt met het bereik van een krant of een televisieprogramma. Maar die 15.000 luisteraars zijn wel heel geëngageerd en aandachtig. Als je in Vlaanderen op tv komt heeft iedereen je misschien wel gezien, maar niemand die onthouden heeft wat je kwam vertellen. Een podcast is een totaal ander verhaal. Vraag dat onze gasten maar. Jacques Vermeire ging bij Lieven Van Gils langs en niemand die er op sociale media naar kraaide. Hij was bij ons te gast en de dag nadien was hij de koning van het internet.”

In de beslissing om ermee op te houden speelt die beperkte commerciële waarde van het format amper een rol. “Het was gewoon praktisch niet meer haalbaar”, zegt De Rycke. “Ik kan het er echt niet meer bijnemen. Toen we zeven jaar geleden begonnen hadden we geen carrière en zeeën van tijd. Maar ondertussen is het leven ertussen komen fietsen. Kinderen, zaalshows, televisieprogramma’s en cafés of kunstgalerijen die gerund moeten worden. Dat maakt het er niet makkelijker op. Probeer maar eens om elke week een paar comedians op hetzelfde moment op dezelfde plaats te krijgen. Ik kan het niemand aanraden.”

Ondertussen is De Rycke alweer met iets nieuws gestart. Vanavond live, een live talkshow in de Gentse Minard waarin De Rycke het gesprek aangaat met een aantal gasten. Een project dat je met een beetje goede wil als een soort spin-off van Mosselen om half twee kan zien. “We hebben met onze podcast meer dan eens bewezen dat we een avond entertainend kunnen zijn door gewoon met elkaar te praten. Nu ga ik dat idee in een talkshowformat gieten.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234