Woensdag 20/11/2019

Podiumrecensie

Xander De Rycke houdt het opnieuw voor bekeken: snedige analyses en duistere grappen ★★★★☆

Xander De Rycke. Beeld Stefaan Temmerman

In de vierde ‘Houdt het voor bekeken’, Xander De Ryckes kritische analyse van het voorbije mediajaar, kijkt de comedian vooral achteruit, en drijft hij de spot met de alomtegenwoordige trend van de nostalgie. Zoals steeds doet hij dit met sterke grappen en vondsten, maar net als in vorige shows lukt het niet om dit hoge niveau de hele avond vast te houden.

#HHVB4 schiet krachtig uit de startblokken met een heerlijk filmpje waarin De Rycke zogenaamd al sinds eind jaren ’80 de zalen afschuimt met #HHVB, daarin allerlei visionaire voorspellingen doet rond toekomstige films en tv-programma’s, om ten slotte 30 jaar vooruit te reizen in de tijd. 

Knap bedacht, en De Rycke laat dit ook mooi terugkomen in de voorstelling, als hij het uitmelken van het nostalgische concept aan de kaak stelt: “Alles is een reboot van een reboot van een reboot, iedereen doet het” (maar hijzelf dus ook).

Eerst moeten de Vlaamse films eraan geloven. Bij ‘Niet schieten’ (de Stijn Coninx-film over de Bende van Nijvel) focust De Rycke vooral op het belang van een geloofwaardige casting: “Dat is niet Jonas Van Geel, dat is Regi uit ‘Tegen de sterren op’, toch?”. Ook is het ons nu kristalhelder waarom het bij ons bejubelde ‘Girl’ in de transgender pers zo neergesabeld is. De Rycke is op zijn best in snedige analyses die tegen de haren in strijken.  Nog sterker is zijn duistere kant, die hij onder meer etaleert met enkele pijnlijke, gedurfde tips voor een Dutroux-film.

FC De Kampioenen

Dat schept hoge verwachtingen voor het tweede luik rond het tv-aanbod, maar helaas verzandt dat in een opsomming van programma’s die allemaal in hetzelfde bedje ziek zijn

Uitzondering: De Rycke fileert op bijzonder grappige wijze een aflevering van ‘SOS 112’ om te verklaren waarom het succes van ‘De Buurtpolitie’ niet zomaar kopieerbaar is naar een of andere spin-off. Laagtepunt is de passage rond 30 jaar VTM, waar De Rycke vooral op de (BV-)persoon speelt om zich af te vragen waar het rebelse en volkse karakter van VTM gebleven is. Om af te sluiten met een ijzersterk, hilarisch verhaal over zijn wedervaren op de set van de FC De Kampioenen-films. En dat De Rycke kan vertellen, staat als een paal boven water.

Xander De Rycke houdt het voor bekeken, nog tot 8 december in de Vlaamse theaters.

www.xanderderycke.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234