Maandag 24/01/2022

X-TG - 'Desertshore/The Final Report'

null Beeld x-tg.com
Beeld x-tg.com

De naam klinkt als een designerdrug uit de verre toekomst. X-TG staat nochtans gewoon voor Ex-Throbbing Gristle. Deze Britse industrialpioniers verrijzen op de coverplaat 'Desertshore' (****1/2), al waart de dood in iedere song rond.

Gunter Van Assche

In de jaren zeventig tastte Throbbing Gristle niet alleen de grenzen van de avantgarde-elektronica af, maar overschreed ze ook graag die van goed fatsoen. Hun allereerste optreden werd zowel in het Britse Lagerhuis als de dagbladpers aan de schandpaal genageld: moraalridders smaakten hun performance niet, waarin pornofoto's en tampons met opgedroogd bloed een glansrol kregen.

Het leidde de aandacht onterecht af van hun pionierswerk in de industrial: met zelfgebouwde synthesizers, samplers uit de elektronische oertijd en een journalistieke benadering van alle wereldse gruwel schiepen ze een uniek, ijzingwekkend universum.

Een kwarteeuw geleden ontbond de groep na een bittere breuk, maar deze eeuw leken de brokken gelijmd. Het Britse viertal dook vijf jaar geleden zelfs op met een eerste versie van deze coverplaat, waarin ze Nico's veertig jaar oude plaat 'Desertshore' onder handen namen. In een twaalfdelige (!) cd-box hoorde je de ruwe opnames voor een livepubliek, waarbij de groepsleden muziek opnamen, telkens opnieuw afspeelden, kibbelden en thee dronken. Een bizar hebbeding voor fans, zélfs naar de normen van Throbbing Gristle.

Porno
De finale versie moest een ultieme artistiek statement worden, maar het noodlot besliste daar tijdelijk anders over. Groepslid Peter 'Sleazy' Christopherson stierf twee jaar geleden in zijn slaap, en oprichter Genesis P-Orridge stapte in het midden van een Europese tour op. Al zijn muzikale bijdragen, inclusief zang, liet hij van de mastertapes halen. Ook verbood hij de resterende groepsleden Chris Carter en Cosey Fanni Tutti om de naam Throbbing Gristle nog te gebruiken.

Vandaag blijkt het vertrek van P-Orridge vreemd genoeg geen gemis. Op deze afgewerkte 'esertshore', opgedragen aan Christopherson, kijk je dan ook aan tegen een klinkende gastenlijst. Blixa Bargeld van Einstürzende Neubauten, Antony Hegarty van The Johnsons en Marc Almond van Soft Cell leenden hun vocals aan X-TG. Alleen pornoactrice Sasha Grey maakt een mindere, welja, beurt. Haar nasale voordracht in 'Afraid' zorgt dat Nico's hartverscheurende "you are beautiful and you are alone" nauwelijks raakt.

Antony buigt zich echter met verve over een wondermooi 'Janitor of Lunacy', hét hoogtepunt van 'Desertshore'. Al kan 'Abschied' met Blixa Bargeld wedijveren: een dodenmars wordt spontaan ingezet in je hoofd.

Barstje in het hart
Ondanks de synthetische drones, noise-erupties en metalige ritmes van X-TG, mijdt de groep haar comfortzone. Méér nog: ze verrast met tederheid. Zo klinkt Marc Almonds versie van 'The Falconer' majestueus en melodisch. Diezelfde stijl wordt ook in 'My Only Child' aangehouden - een pareltje waarin Tutti met een snik in de stem het eind van de song probeert te halen. Nog mooier is de finale van de plaat, waarin vrienden van Peter Christopherson door elkaar heen "Meet me on the desertshore" fluisteren, prevelen, zingen. Een mens moet al van teflon zijn om geen klein barstje in zijn hart te voelen.

De improvisaties op de tweede cd, die ingeblikt werden voor Christophersons dood, tonen Throbbing Gristle dan weer op het scherp van de snee. Zo klinkt 'Gordian Knot' niet alleen staatsgevaarlijk en dreigend, maar ook zo smerig dat je instinctief naar ontsmettende middelen wil grijpen. Als passend grafschrift voor Peter Christopherson die zichzelf bij leven en welzijn met 'Sleazy' liet aanspreken, kan deze dubbelaar dan ook tellen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234