Maandag 16/12/2019

Serie

‘wtFOCK’: jongeren kijken massaal, ouders weten niet eens dat serie bestaat

wtFOCK Beeld VIER

wtFOCK kreeg geen reclamecampagne, amper media-aandacht en stond nergens in het zendschema. En toch weet de nieuwe fictiereeks elke week 90.000 tieners te boeien. Reden voor VIER en Telenet om een tweede seizoen te bestellen

Tieners zijn de heilige graal voor televisiemakers. Omdat ze hun schermtijd massaal spenderen op Instagram, Snapchat en YouTube zijn ze amper nog voor het tv-toestel te vinden – een evolutie die de traditionele zenders, die mikken op een zo groot en breed mogelijk publiek, met lede ogen aanzien. Maar er gloort licht aan het eind van de tunnel. Met wtFOCK, een productie van Sputnik Media, bewijzen VIER en Telenet dat ze die tieners wel degelijk nog kunnen boeien. De reeks, die inzoomt op het leven van een aantal vijftienjarige jongens en meisjes, maakte begin oktober in alle stilte haar debuut. Met elke dag een paar korte video’s en op vrijdag een weekcompilatie, die enkel op de website van het programma en Instagram te bekijken viel. Ondertussen is elke nieuwe aflevering goed voor 90.000 kijkers en haalde de wtFOCK-site net geen twee miljoen videoviews. En dus komt er een tweede seizoen.

Onlinefenomeen

Al hebben de makers van wtFOCK nu ook niet het warm water weer uitgevonden. Integendeel, ze hebben dat water gewoon in het Hoge Noorden gehaald. wtFOCK is een remake van SKAM, een Noorse tienerreeks die is uitgegroeid tot een online-fenomeen. Begin 2016 was de serie goed voor de helft van het verkeer op het streamingplatform van de Noorse publieke omroep NRK. Het derde seizoen was goed voor gemiddeld bijna 800.000 kijkers; een gigantisch aantal als je weet dat er slechts 5,2 miljoen Noren zijn. 

Het succes van SKAM en nu dus ook wtFOCK heeft vele vaders. De scripts zijn bijvoorbeeld anders dan bij eerdere tienerreeksen echt op maat van de doelgroep. Scenarist Julie Andem reisde, voor ze achter haar laptop ging zitten, een half jaar door Noorwegen, trok naar scholen en jeugdhuizen en interviewde meer dan honderd jongeren. 

Ook het inventieve gebruik van de online mogelijkheden heeft zijn aandeel. Elke scène begint met een tijdsaanduiding, zoals ‘zaterdag 11u34', wat meteen ook het tijdstip is waarop het fragment in kwestie online wordt gegooid. Een scène gedraaid op een fuif komt dus midden in de nacht online; een ontbijtscène krijg je ’s morgens te zijn. Zo creëert de reeks het idee dat fans alle actie in realtime volgen. De acteurs hebben ook allemaal een eigen Instagram-account waarop ze foto’s en filmpjes posten die op hun beurt weer verwijzen naar wat er op de programmasite te zien is. 

Dat die aanpak werkt, tonen de cijfers van wtFOCK aan. Elke hoofdrolspeler wist in een paar weken tijd meer dan vijfduizend volgers op Instagram te verzamelen. Het zijn fans die bovendien heel uitdrukkelijk contact zoeken met elkaar én met de personages. 

Commerciële boodschappen

En dan is er nog een derde, op het eerste gezicht ietwat vreemde, succesfactor: het ontbreken van elke vorm van officiële communicatie over de reeks. Jongeren moeten ze zelf ontdekken. Dat werkt, want als er één ding is waar jongeren een bloedhekel aan hebben, dan is het aan volwassenen die hen iets voorkauwen. Nu blijft de reeks van de jongeren zelf – hun ouders en leraars weten niet eens dat ze bestaat. 

Het succes van SKAM en de remakes (intussen ook in Nederland, Italië, Frankrijk en Duitsland) betekent niet dat de problematische relatie tussen traditionele televisiezenders en het tienerpubliek recht getrokken is. Een commerciële zender als VIER wil dat jonge publiek ook tot geld maken. Dat lukt met een format als wtFOCK nog niet. Voorlopig is er geen spoor van product placement, laat staan van traditionele reclamespotjes in de wtFOCK-clips. Dat die er ooit zullen komen lijkt logisch. Afwachten of die commerciële doelstelling de prille romance tussen traditionele tv en het tienerpubliek niet zal verzuren. 

wtFOCK is te volgen op wtfock.be en instagram.com/wtfock.be.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234