Zondag 20/10/2019

CD-review

Word wakker, Kanye West

Beeld rv

De nieuwe Kanye West zag officieel het daglicht. The Life of Pablo werd gelanceerd na zijn optreden in Saturday Night Live, en kan voorlopig alleen worden beluisterd op streamingdienst Tidal. Een lachwekkend megalomane aanloop naar die zevende plaat overschaduwt helaas ook het album.

Dagenlang hield Kanye West zijn fans in spanning. Maar na een resem onsamenhangende tweets loste hij zijn nieuwste album dan toch afgelopen weekend. Op The Life of Pablo prijken achttien songs, waarbij West heeft samengewerkt met bekende namen als Rihanna, Frank Ocean, Chance the Rapper, Young Thug en The Weeknd. De hoes is dan weer van Belgische makelij: Peter De Potter tekende voor het ouderwets ogende artwork.

Wests nieuwe album werd op 11 februari al deels gepresenteerd tijdens een modeshow in Madison Square Garden in New York, maar die eerste luistersessie verdeelde de fans toen al. Niet zo vreemd. "Noem één genie dat niet gek is", vraagt Kanye zich af in 'Feedback', waarna hij tot de bekentenis overgaat: "I've been out of my mind a long time." Die zinnen vatten het missionstatement én grootste manco van deze plaat vrij goed samen. Een rusteloos luisterwerk van een zelfverklaarde crack zonder kompas: is dát waar iedereen op zat te wachten?

Al vanaf de eerste song worden je wenkbrauwen tot verregaande gymnastiek gedwongen. 'Ultralight Beam' groeit uit van een bizarre droomsequentie tot melodramatische gospel met een dameskoor.

Die spirituele aanpak loopt trouwens als een rode draad doorheen de plaat: een prekerige dame wordt de hoofdrol toebedeeld in 'Low Lights' dat 'High Lights' inleidt. De plaat klinkt elders alsof je een bovengemiddeld intelligent kind vol suiker zou proppen, en dan zou wachten op een handvol wereldsongs. Het grensverleggende resultaat blijft uit, maar je kijkt wél met verwondering naar de ravage die deze kleine uk aanricht.

Op eenzelfde manier biedt The Life of Pablo heel veel aanzetten, maar vaak gaan de songs nergens heen, of stoppen ze nét op het ogenblik dat je de smaak te pakken krijgt. Deze songs tonen West op zijn meest egocentrisch, chaotisch en megalomaan. De helft van de tijd lijken de teksten trouwens geplukt uit zijn Twitter-feed: hilarische oneliners waarmee je zijn geestelijke gezondheid in twijfel kunt trekken.

Zo maakt West zich in 'Father Stretch My Hands' zorgen over seksuele hygiëne, nadat een model met een gebleekte anus zijn sponde kruiste. In het door Rihanna's stem rechtgehouden 'Famous' bakt West het zélf dan weer bruin door zijn incident op de MTV Awards met Taylor Swift aan te halen als een daad van grootmoedigheid: "I feel like me and Taylor might still have sex. Why? I made that bitch famous."

De ware beweegredenen achter die sneer kom je dan weer te weten het narcistische 'FML' of in 'Fade': "I am the new Kanye, the bad news Kanye, the always rude Kanye", geeft hij daar aan in een snoeverig staaltje a cappella. En: "I love you like Kanye loves Kanye." Toegegeven: wie niet met zoveel snoeverij kan lachen, neemt zichzelf vooral te serieus.

Op dat laatste vlak maakt West zich helaas ook schuldig: de rijkgeschakeerde doem en drama van My Beautiful Dark Twisted Fantasy drukt ook zijn stempel op deze plaat. In 'Real Friends' viert Wests bekende paranoia hoogtij, maar biedt ze ook ruimte aan een zeldzaam nuchtere zelfbespiegeling: "I guess I get what I deserve." Even later geeft West dan weer aan dat hij "lost and beat up" is in 'Wolves'.

Kanye West. Beeld REUTERS

Picasso of Escobar?

Als de Pablo in de plaattitel effectief zou verwijzen naar Picasso, dan verklaart dit meteen waarom Kanye West zijn meest abstracte plaat ooit heeft afgeleverd - alsof Yeezus al niet excentriek genoeg klonk. Zou er iets bestaan als kubistische rap? Dan heeft West hier net een patent op genomen. Wij kunnen alvast geen touw vastknopen aan deze ramblings of a mad man. De Pablo zou in dat geval trouwens net zo goed kunnen verwijzen naar señor Escobar: als een delirium passeert deze plaat vol artistieke hoogmoed langs je oren.

"Wake up, Mr. West", klinkt het in een sample op 'Famous'. Vinger op de wonde.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234