Zondag 19/01/2020

Review

'Woman in Gold': Goud, wierook en Mirren

Ryan Reynolds en Hellen Mirren in 'Woman of Gold'. Beeld PHOTO_NEWS

De 'Woman in Gold' van de titel verwijst naar het prachtige schilderij 'Portret van Adèle Bloch-Bauer I', van Gustav Klimt. Sinds 2006 hangt het wereldberoemde werk in de Neue Galerie for German and Austrian Art in New York. Deze film vertelt hoe het topwerk daar terechtgekomen is.

Er bestaan boeken en documentaires over dit specifieke onderwerp, dat kadert in de thematiek van de zogenaamde naziroofkunst. Helen Mirren speelt de rol van de Joodse weduwe Maria Altmann, die na de Anschluss van Oostenrijk naar de VS emigreerde en vastbesloten was nooit meer een voet in haar geboorteland te zetten. Maar na de dood van haar zus, eind vorige eeuw, ontdekte Maria dat die vruchteloos geprobeerd had om een aantal schilderijen, waaronder dat beroemde portret van hun tante Adèle, terug te eisen van de Oostenrijkse staat. Samen met de jonge advocaat Randy Schönberg (Ryan Reynolds) zet ze de juridische strijd voort.

Een pittig personage als Maria Altmann is natuurlijk gesneden koek voor een actrice als Helen Mirren, die met haar vertolking deze eerder klassieke verfilming omhoog tilt. Behalve de kroniek van een complexe procedureslag is Woman in Gold ook een verhaal over familiebanden, eigendomsrecht, pijnlijke herinneringen en de noodzaak om het verleden levend te houden.

Drama
Regie: Simon Curtis
Met: Helen Mirren, Ryan Reynolds, Daniel Brühl, Katie Holmes, Tatiana Maslany
Duur: 110 minuten

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234