Maandag 30/03/2020

Woestijnvis waagt zich op de boekenmarkt

Beeld PHOTO_NEWS

Na VIER en VIJF is er nu DRIE. Geen televisiezender deze keer, wel een nieuw boekenmerk waarvoor Woestijnvis, Humo, VIER en VIJF de handen in elkaar slaan met WPG Uitgevers.

Wie tegenwoordig een bestseller wil schrijven, kampeert best eerst een aantal weken voor zijn televisietoestel. Boeken gelinkt aan een of ander televisieprogramma zijn immers al een aantal jaar booming business. Met het opstarten van DRIE hopen ook de SBS-zenders VIER en VIJF en hun hofleverancier Woestijnvis daar een graantje van mee te pikken.

Niet dat er in het verleden geen boeken gelinkt aan hun programma's op de markt kwamen. Denk maar aan het grote 'Komen eten'-kookboek, het interieurboek van De huisdokter of het lijvige naslagwerk over Woestijnvis-reeks 'De Ronde'. Maar voor elk van die boeken moest telkens weer met de verschillende geïnteresseerde uitgeverijen onderhandeld worden over voorwaarden, winstverdeling en werkwijze. Met de opstart van DRIE komt daar een einde aan.

De drie partners - Woestijnvis, Humo en de SBS-zenders - slaan in de nieuwe structuur immers de handen in elkaar met WPG Uitgevers, het bedrijf dat onder andere de boeken van Pieter Aspe en de strips van Suske & Wiske uitgeeft. Boeken gelinkt aan Humo, Woestijnvis of VIER en VIJF worden voortaan onder de merknaam DRIE door WPG uitgegeven. "Dat maakt het hele proces om een boek te maken een stuk eenvoudiger", vertelt Kristof Demasure, woordvoerder van VIER en VIJF. "In het verleden ging heel veel energie naar de besprekingen en onderhandelingen met de uitgeverijen. Dankzij DRIE beschikken we nu over een vaste structuur die dat overbodig maakt. Op die manier wordt het maken van een boek evidenter."

"Wanneer een productiehuis of een zender een boek rond een van zijn programma's wil, kloppen ze aan bij een reeks uitgeverijen", legt Peter Quaghebeur, CEO van WPG Uitgevers België, uit. "Die doen dan elk een voorstel waarna het aan de zender of het productiehuis is om te kiezen met wie ze in zee gaan. Een omslachtig proces dus dat we dankzij DRIE nu kunnen vermijden. De manier van werken is simpel: onze partners leveren de content, wij de boekenknowhow."

Reclameblokken
Al betekent dat niet dat alle boekenprojecten bedacht door de creatieve geesten bij Woestijnvis, Humo of VIER en VIJF automatisch bij DRIE terechtkomen. Alle betrokken partijen haasten zich om te benadrukken dat het niet om een exclusieve overeenkomst gaat. Wie in het verleden goed met een andere uitgeverij heeft samengewerkt kan er steeds voor kiezen om dat ook in de toekomst te blijven doen. Maar of dat verstandig is, is een andere zaak.

Ook commercieel is het uitgeven van een boek onder de merknaam DRIE immers uiterst interessant. Het nieuwe boekenmerk opent de deur voor wat in het vakjargon crossmediale promotie heet. Een DRIE-boek zal bijvoorbeeld ook aandacht krijgen in de reclameblokken of programma's op VIER en VIJF. Ook een voorpublicatie in Humo behoort bijvoorbeeld tot de mogelijkheden.

Hoewel het de bedoeling is dat WPG haar knowhow ook inzet in de zoektocht naar nieuwe aan televisie gelinkte boekenprojecten hoeft de komst van DRIE niet noodzakelijk tot meer televisieboeken te leiden. "Dat is alvast niet de doelstelling van DRIE", zegt Demasure. "Maar dankzij het nieuwe merk kunnen we wel sneller de stap naar het maken van een boek zetten." Eind augustus ligt met De slimste mens ter wereld: het boek alvast de eerste titel onder het DRIE-merk in de winkel. Kort daarna volgt een tuinboek, opgehangen aan het programma De moestuin volgens Wim.

Dat Woestijnvis de stap naar het boekenvak zet is nauwelijks een verrassing. Het productiehuis droomt al langer van een eigen uitgeverij die het mogelijk maakt om de productie en promotie van de boeken gelinkt aan hun programma's volledig in eigen handen te houden. Maar het uitgeversvak bleek technischer dan verwacht en de lancering van VIER en VIJF verdrong de boekenplannen naar de achtergrond.

Door nu in zee te gaan met WPG kiest het productiehuis voor de veiligere optie. Dat net WPG de uitverkoren partner is, mag ook al amper verbazing wekken. Vorig jaar kwamen daar televisiemakers Peter Quaghebeur en Erwin Provoost aan het hoofd van de Belgische afdeling te staan met als uitdrukkelijke opdracht om de audiovisuele poot van het bedrijf verder te ontwikkelen. En WPG is niet de enige uitgever met audiovisuele ambities. Borgerhoff & Lamberigts richtte eind 2011 al een eigen productiehuis op en sinds begin dit jaar moet Wim Vanseveren, in een vorig leven televisiedirecteur bij de VRT, uitgeverij Lannoo helpen bij het ontwikkelen van audiovisuele projecten rond de boeken van de uitgeverij.

Lees meer in De Morgen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234