Woensdag 19/06/2019

TV

Woestijnvis, De Mensen en Lecter Media richten productiehuis op in Nederland

Groeten Uit, hier met het gezin van Bieke llegems en Erik Goossens, is het eerste programma dat Fabiola in Nederland gaat maken. Beeld Medialaan

De Vlaamse productiehuizen Woestijnvis, De Mensen Lecter Media richten samen een nieuw productiehuis op in Nederland. Fabiola zal Vlaamse formats maken voor de Nederlandse tv-zenders.

Vlaamse tv-programma's zijn al een tijdje in trek op de Nederlandse televisie. De zenders zonden er onder meer eigen versies uit van programma's als De slimste mens ter wereld, Mag ik u kussen?, Wie is de mol? of recent nog Hötel Romantiek. De Vlaamse productiehuizen verkochten daarvoor licenties aan Nederlandse zenders en productiehuizen.

Tot nu tenminste, want voortaan nemen Woestijnvis, De Mensen en Lecter Media het heft in eigen handen. De productiehuizen richten in Nederland met Fabiola een nieuw productiehuis op, waarvan ze elk een derde van de aandelen hebben. Fabiola zal de formats van de Vlaamse productiehuizen aanbieden en produceren in Nederland. Daarnaast wil het ook eigen programma's ontwikkelen. Het eerste programma dat Fabiola zal produceren voor de Nederlandse zender RTL4 is Groeten uit 19xx, het programma van Lecter Media dat met veel succes op VTM liep.

De Mensen en Lecter Media hadden al langer de ambitie buiten Vlaanderen te gaan produceren, terwijl Woestijnvis er vaker formats verkocht. Maar dat ze nu gaan samenwerken, terwijl ze in eigen land concurrenten zijn, is toch opmerkelijk. "Maar de gesprekken daarover liepen heel soepel," zegt Robert van den Bogaard, die Fabiola vanuit Amsterdam zal leiden.

Alternatiever

Van den Bogaard was samen met Reinout Oerlemans en Ronald van Wechem de oprichter van Eyeworks. Het trio heeft ook de helft van de aandelen in handen van Lecter Media, het programma dat de voormalige Medialaan-directeurs Jan Segers en Guy Goedgezelschap oprichtten. "Vanuit Lecter Media zijn we in gesprek geraakt met De Mensen hierover", zegt Robert van den Bogaard uit. "Kort daarna is ook Woestijnvis bij de gesprekken betrokken geraakt. De voorbije maanden zijn we in gesprek gegaan en zo is Fabiola ontstaan."

De Vlaamse televisie is volgens Van den Bogaard iets inhoudelijker en alternatiever dan de Nederlandse, waar het vaker om grote shows en mooie decors gaat. In tegenstelling tot in Vlaanderen zijn het daar ook de multinationals als Warner Bros, Endemol en Freemantle die de dienst uitmaken. 

Daarom is er wel vraag naar de programma's van Vlaamse productiehuizen, meent Van den Bogaard. "In Nederland zie je veel import van internationale titels en van Belgische. Door die laatste te clusteren kan je er meer aandacht aan geven en meer kwaliteit bieden." Daarom is het ook de bedoeling dat de creatieve teams van de Vlaamse productiehuizen nauw betrokken als Fabiola een Nederlandse versie gaat maken. "Zo kan je toch beter het DNA van die programma's bewaren", zegt Robert van den Bogaard. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden