Donderdag 24/10/2019

filmfestival

Woede over gefotoshopte Claudia Cardinale op poster filmfestival Cannes: "Dit is de terreur van dunheid"

De affiche Beeld REUTERS

Het is een vrolijkmakend beeld. Een euforische Claudia Cardinale als prille twintiger. De Italiaanse actrice dartelt en danst in het rond. Haar voeten ontbloot, haar donkerbruine haren zijn verwilderd. Een en al onbevangenheid en vrouwelijke schoonheid, die Cardinale naast een sekssymbool van de jaren zestig en zeventig zouden maken tot de beroemde en gerespecteerde filmdiva van de Europese cinema.

Geen wonder dus dat het reclamebureau Bronx gecharmeerd raakte van deze zwart-witfoto. In 1959 genomen door een inmiddels vergeten fotograaf op een Romeins dakterras. Een jaar nadat Cardinale in de rol van dienstertje haar filmdebuut had gemaakt in Goha, waarin ook de legendarische Omar Sharif was te zien.

De oude foto werd bewerkt, kreeg een felrode achtergrond en werd zo de stralende, feelgood-affiche voor het Filmfestival van Cannes, dat vanaf 17 mei zijn 70ste verjaardag zal vieren.

De originele foto Beeld Hulton Archive

Maar toen was het gedaan met de blijmoedigheid. Boos werd erop gewezen dat Cardinale voor de affiche van Cannes grondig is geretoucheerd. Ze is een stuk van haar haardos kwijt en haar benen, taille en armen zijn met Photoshop aanzienlijk smaller gemaakt. "Claudia Cardinale is in één dansdraai een jurkmaat kwijtgeraakt", aldus de Franse krant Libération. Het culturele magazine Télérama vroeg zich hardop af waarom de beeldschone ster van filmklassiekers als Il Gattopardo van Visconti en Otto e mezzo van Fellini bewerkt zou moeten worden.

Op sociale media is de woede misschien nog wel groter. "Als zelfs Claudia Cardinale vrouwelijke schoonheid niet kan vertegenwoordigen zonder te worden verfraaid, hebben we een serieus probleem", schreef iemand op Twitter.

Claudia Cardinale 1965 Beeld anp

Anderen hekelden Photoshop, al tijden ook het mikpunt van kritiek door onder meer zangeres Lorde en actrice Keira Knightley, en spraken over de 'terreur van dunheid'.

Cardinale zelf, 78 jaar inmiddels, is vooral trots en vereerd dat het Filmfestival van Cannes haar jeugdige beeltenis heeft gebruikt. "De foto herinnert me aan mijn beginjaren, toen ik er niet eens van durfde dromen om de trappen te beklimmen van de beroemdste bioscoop ter wereld."

En over de Photoshoprel zei Cardinale tegen The Huffington Post: "Als een betrokken feministe zie ik geen belediging van het vrouwelijk lichaam. Er zijn belangrijkere dingen te bespreken in onze wereld. Het is gewoon film."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234