Vrijdag 07/08/2020

Wim Opbrouck

Wim Opbrouck trekt van leer bij Hugo Camps: "Zijn het de kunsten die ons in die crisis hebben gestort?"

Beeld Jonas Lampens

Vraag hem niet om te kiezen tussen theater en muziek, 'hoewel je in Vlaanderen eigenlijk maar één ding mag doen'. Workaholic Wim Opbrouck is van alle markten thuis, maar thuis zelf regeert de rust: 'Dat is nodig, want de realiteit is fucking hard.'

Als de kolos Wim Opbrouck (45) aan de voet van de Mont Ventoux zijn stem verheft, dansen echo's van de elementen. Ze zijn elkaar waard in monumentalisme, berg en mens.

De West-Vlaamse acteur en theatermaker heeft altijd al gevoel gehad voor het hogere, vooral voor de rituelen ervan. De col Ventoux, waar het licht drie keer per dag verandert, is met zijn mystieke onherbergzaamheid in hem gekropen.

"Ik zit hier nu drie weken voor de opnames van de film Ventoux, naar het boek van Bert Wagendorp. En iedere dag word ik gegrepen door een andere sensatie, door een andere stilte. Als de regisseur zegt: we rijden tien bochten verder met de camera en jullie wachten hier twintig minuten op een muurtje, dan laat ik alles los. Vier acteurs op dat muurtje op die col, in de brandende zon, die vervolgens tot een diep gesprek komen - veel dichter kun je niet bij elkaar zijn.

"Het verhaal is simpel: vier vrienden beslissen na dertig jaar nog een keer terug te keren naar de Ventoux. Ze hebben een leven achter de rug, met gebroken relaties, met vallen en opstaan, met desillusies en verlies. Alle vier bevechten ze hun angsten en demonen. Ik speel een Vlaamse Surinamer die in Zutphen een reisbureau leidt. Mijn probleem is dat ik te zwaar ben om de berg op te fietsen. Toch moet het lukken. Ik wil me niet laten kennen als Dikkertje Dap, wil geen papzak zijn. Ik dans nog te graag."

Soms was er ook gêne. "Om te draaien voor de film moest de berg ook worden afgezet. Daar stond dan ergens halverwege een bordje 'Route barrée'. Leg dat maar eens uit aan wielertoeristen. Zij willen maar één ding: naar de top. En dus werd ik veelvuldig aangesproken door Belgen, en niet altijd even vriendelijk. Ik legde uit dat de film over vier mannen gaat die in een midlifecrisis zitten. De vrouwen in het fietsgezelschap meteen op de toeter: 'Hier zijn er nog vier met een midlifecrisis.' Hilariteit. Uiteindelijk moest ik met mijn fiets mee op de foto. De Ventoux is Lourdes geworden."

Beeld Jonas Lampens

Houthakkers

We hebben afgesproken voor de lunch in Gargas, op het onmetelijke domein van de Zwitserse eigenaar van wielerploeg BMC. Het landschap is adembenemend. "Maar verderop in het kleine stadje Apt is de pastorale minder poëtisch", zegt Opbrouck. "Daar zie je achterstand en immigratieleed. Het gevaar van deze streek is dat je je in het paradijs waant en vervreemdt van de werkelijkheid. Ook daarom laat ik het paradijs alleen in mijn hoofd toe.

"Het grandioze aan mijn vak is dat je een alibi hebt om altijd op zoek te gaan en verwonderd te zijn. Om een zekere naïviteit te bewaren. Ik ben ook nog eens op een leeftijd gekomen dat ik dingen kan doorgeven."

De schrale werkelijkheid van de septemberverklaring in zijn thuisland is hem niet ontgaan. Later zal hij preciseren: "Ik zal blijven vechten voor de kunsten, opdat wij niet aan de waarheid ten onder zouden gaan (Goya). Ik heb het gevoel dat wij al sinds mijn geboorte aan het besparen zijn en dat de crisis een alibi is voor houthakkers. Zijn het de kunsten die ons in die crisis hebben gestort? De witte sector? Het onderwijs? Het verenigingsleven?"

Dit is een kort fragment uit een langer verhaal uit onze weekendkrant. Het volledige stuk leest u morgen in de Zeno-bijlage van De Morgen.

Beeld Jonas Lampens
Beeld Jonas Lampens
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234