Dinsdag 19/10/2021

Wim Mertens Ensemble lang maar boeiend in een uitverkocht OLT

Wim Mertens stelde zijn nieuwe plaat 'Charaktersketch' voor. Beeld Alex Vanhee
Wim Mertens stelde zijn nieuwe plaat 'Charaktersketch' voor.Beeld Alex Vanhee

Zonder noemenswaardige airplay of aandacht in de pers blijft Wim Mertens keer op keer volle zalen trekken. Ook zijn passage in het Openluchttheater van het Rivierenhof in Deurne - capaciteit: 2.000 - was woensdagavond helemaal uitverkocht. Mertens - 62, inmiddels - kwam er zijn gloednieuwe cd Charaktersketch voorstellen.

Wim Mertens behoort inmiddels al enkele decennia tot onze grootste sterkhouders in de hedendaagse klassieke muziek. De pianist - in een vorig leven freelance-journalist bij Knack en producer bij Radio 2 - wordt internationaal erkend en werd zelfs ooit door regisseur Peter Greenaway gevraagd om de soundtrack voor The Belly Of An Architect te componeren.

Bij het grote publiek is hij vooral bekend als de man achter de Proximus-reclame, of als de bedenker van wat twintig jaar geleden de begingeneriek van De Nachtradio was. Beide composities kwamen trouwens aan bod in het Openluchttheater: eerst een prachtige versie van het melancholische 'Close Cover', en als ultieme toegift kon het nog steeds wondermooie 'Struggle For Pleasure' nadien rekenen op een staande ovatie. Het zijn tijdloze muziekstukken die ook popliefhebbers aanspreken, niet in de laatste plaats omdat ze over buitengewoon sprekende melodieën beschikken die tijd en ruimte overstijgen.

Op de koop toe vormden ze de perfecte soundtrack bij de fonkelende sterrenhemel die zich inmiddels boven het Rivierenhof voltrokken had. Muziek als onthaastende factor: op een zwoele zomeravond zijn er slechtere combinaties denkbaar.

Wim Mertens in een uitverkocht Openluchttheater. Beeld Alex Vanhee
Wim Mertens in een uitverkocht Openluchttheater.Beeld Alex Vanhee

De set was opgebouwd uit twee delen: de laatste helft in het teken van zijn meest geliefde stukken, de eerste met uitsluitend werk uit Charaktersketch, Mertens' gloednieuwe cd. De hoevéélste dat precies is, daar durft niemand veel geld op inzetten, maar het zou zijn vijfentachtigste (!) kunnen zijn. Daarin staat het door de crisis gekraakte Europa centraal. Dat de meeste titels in het Duits zijn is geen toeval: op die manier verwijst Mertens naar de dominante positie die Duitsland vandaag op het continent inneemt.

Interessant, maar je hoéft niet over die achtergrondkennis te beschikken om te horen dat Charaktersketch Mertens op zijn sterkst laat horen. Prachtige, gelaagde melodieën die - zo bleek al gauw - live misschien nog wel beter tot hun recht kwamen. Mertens werd bijgestaan door zijn vijfkoppig Ensemble - met naast klarinet ook viool, viola, cello en staande bas - en de wisselwerking tussen beide leverde vaak magische momenten op.

Mertens was duidelijk zelf ook in zijn nopjes. Beeld Alex Vanhee
Mertens was duidelijk zelf ook in zijn nopjes.Beeld Alex Vanhee

Soms - zoals in 'Unwillen-Nichtwollen' - waaiden er wel eens wat echo's uit de popmuziek voorbij, want ik was kennelijk niet de enige die er een zucht van Kylie's 'Can't Get You Out Of My Head' in had herkend. Elders leek het dan weer of de Avalon-periode van Roxy Music centraal had gestaan.

Losse referenties, uiteraard, want als je Mertens één ding moet nageven is het net dat hij een heel eigen, uit de duizenden herkenbaar geluid heeft samengesteld. Repetitief, maar toch vol leven. Bezwerend, zelfs. Alleen die hoge, wat frèle stem bleef ook nu, zoals ze dat in het Engels zo heerlijk eufemistisch kunnen zeggen, an acquired taste. Het stoorde niet echt, maar doe ons toch maar lekker de composities zonder vocale bijdragen. Dat was eigenlijk meteen het énige puntje van kritiek op een lang, maar altijd boeiend concert. Prachtige muziek, op een adembenemende locatie, tijdens een heerlijke zomeravond. Soms zit het gewoon écht mee.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee