Vrijdag 15/11/2019

Film Fest Gent

Wilde seks en moord op een lsd-feestje (en 4 andere Film Fest Gent-tips)

Still uit 'Climax' Beeld RV

Deze week is het Film Fest Gent. De Morgen gidst u door het aanbod, met elke dag vijf verse tips van onze filmploeg.

Climax

Waar is da feestje? Hier is da feestje! Wie ooit al een film van Gaspar Noé zag, weet dat de Franse shock-regisseur niet vies is van wat geestverruimende middelen. Maar in Climax – Noés beste film tot nu toe – loopt het echt volledig uit de hand. Een groep dansers heeft iets te vieren, maar gaat collectief scheef omdat iemand lsd in de sangria heeft gedaan. Het mondt uit in wilde seks, ruzie... en moord. Climax is een aanslag op al je zintuigen – en dat bedoelen we op de best mogelijke manier. Een waanzinnig knap gechoreografeerde trip naar de hel met een soundtrack – Aphex Twin! Soft Cell! – uit de hemel. Bovendien lijkt Noé deze keer ook iets te willen vertellen: is zijn claustrofobische dansvloer een allegorie op het hedendaagse Frankrijk?

Op 16/10 in Kinepolis, op 17/10 in Sphinx. Tickets kunt u hier kopen.

Ash Is Purest White

Onbegrijpelijk eigenlijk dat de nieuwe film van Jia Zhangke nog niet eerder in de Belgische zalen werd vertoond. In Cannes werd Ash Is Purest White – terecht – tot het beste van de competitie gerekend. De Chinese regisseur (bekend van o.a. Still Life en A Touch of Sin) kruist behendig maffiasaga, liefdesdrama en sociale kroniek in een film die bij momenten even zwoel en melancholisch aandoet als het werk van Wong Kar-Wai. De misdaadplot levert enkele fraaie actiescènes op, maar het hoogtepunt van de film is een hartverscheurende, in één lange take gefilmde praatscène op een hotelkamer. Adembenemend. Jia’s muze (en echtgenote) Tao Zhao bewijst nogmaals wat voor een fenomenale actrice ze is: ze transformeert doorheen de film als een slang die haar vel afwerpt.

Op 17, 18 en 19/10 in Kinepolis. Tickets kunt u hier kopen.

Cold War

Oscarwinnaar Pawel Pawlikowski (Ida, My Summer of Love) werd in Cannes al tot Beste Regisseur gekroond voor Cold War, en wat ons betreft is hij ook torenhoog favoriet om in Gent de hoofdvogel af te schieten met dit jazzy liefdesverhaal. De hyperelegante zwart-witfotografie lijkt uit een ander, mooier tijdperk te komen. Al maakt het tragische verhaal duidelijk dat de jaren 50 bepaald geen fijne periode waren, als je in het communistische Polen woonde: de liefde tussen zangeres Zula en pianist Wiktor is de speelbal van de politieke context. Terwijl ze heen en weer flipperen tussen Oost en West, wordt hun passie zwaar op de proef gesteld. Pawlikowski heeft aan 84 minuten genoeg om je hopeloos verliefd te doen worden op zijn hoofdrolspeelster Joanna Kulig, die de star quality van Jeanne Moreau en Léa Seydoux combineert.

Op 15 en 16/10 in Kinepolis, en op 17/10 in Sphinx. Tickets kunt u hier kopen.

The Favourite

Dit is met voorsprong het meest getikte kostuumdrama dat u ooit gezien hebt. Dat hoeft ook niet te verbazen, met Yorgos Lanthimos in de regiestoel. De gekke Griek perfectioneerde zijn gevoel voor humor met een hoek af in films als Dogtooth en The Lobster. Het verhaal van The Favourite – over twee hofdames (Emma Stone en Rachel Weisz) die strijden om de gunst van de ziekelijke Queen Anne (een heerlijk bipolaire Olivia Colman) – is iets klassieker dan we van Lanthimos gewend zijn, maar de film verrast nog altijd met totaal van de pot gerukte dialogen, botte wreedheid en absurde taferelen. Alleen al om te zien hoe Lanthimos zich een 18de-eeuws hofdansje voorstelt, wilt u deze film niet missen.

Op 16, 18 en 19/10 in Kinepolis. Tickets kunt u hier kopen.

Utøya 22.juli

Paul Greengrass’ Breivik-film 22 July mag u gerust links laten liggen, maar het Noorse Utøya 22.juli is wél essentiële cinema. Regisseur Erik Poppe verfilmt het bloedbad op het eiland Utøya in real time, en kiest radicaal voor het standpunt van één meisje. 72 minuten lang registreert de camera – zonder ook maar één cut – hoe ze rent, zich verstopt, en vecht voor haar leven. Zo dompelt Poppe je helemaal onder in de gruwel. Wie gaat kijken, komt niet ongehavend buiten. Niet bepaald een gezellig avondje uit dus, maar wel een overrompelende filmervaring die je het gevaar van extreemrechts terrorisme aan den lijve doet ondervinden.

Op 17, 18 en 19/10 in Kinepolis. Tickets kunt u hier kopen. Lees hier ons interview met Erik Poppe.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234