Zondag 04/12/2022

Roman

'Wild vlees' schudt je door elkaar **(*)

null Beeld rv
Beeld rv

De debuutroman Wild vlees van Celia Ledoux schudt je door elkaar alsof je in een langs ravijnen laverende bus zit.

DIRK LEYMAN

Een meningenmachine, dat is Celia Ledoux (°1977) ten voeten uit. De jongste jaren onderscheidt de Brusselse zich met opinies over van alles en nog wat. Van haar geplaagde hoofdstad tot ploetermoeders, over zowat alles lijkt ze een fel stuk te kunnen schrijven. Ledoux is een polemische splinterbom, die graag het debat kruidt en tuk is op tegenspraak. Stoer noemt ze zich op haar Twitter-account 'mama bij dag' en 'catwoman by night', wat uitmondde in twee onorthodoxe babyboeken.

Maar het was een publiek geheim dat La Ledoux al een tijd doende was met een roman. Wild vlees ligt er nu en gaat vergezeld van een scheepslading blurbs, van Louis Van Dievel tot Herman Brusselmans en Hilde Van Mieghem. Van Dievel vaardigt zelfs een waarschuwing uit: 'Seuten van de Vlaamse letteren, berg u!'

En inderdaad, Wild vlees is geen voer voor sissy's of voor Lulletjes Rozewater. Ledoux schreef een roman in overdrive. Vrijwel alle personages lijken opgefokt en drijven op een welbekend soort drug. Ze kicken op seks, in alle maten en formaten. Cokelijntjes worden poepmakkelijk gelegd. Geen wonder dat de deuren van de parenclubs wijd openzwaaien en de bedrijfsbonzen in het 'Concern' tot het uiterste gaan voor hun cocktail van geld en roes.

Ledoux bezigt een door anabolica opgepepte taal, waarmee ze maatschappelijk ongerief wil aanklagen. Overigens is Wild vlees een populaire boektitel in de Nederlandstalige literatuur. Ook Marc Reugebrink tooide er ooit zijn debuutroman mee en Frederik Willem Daem gaf een van zijn verhalen in Zelfs de vogels vallen dezelfde naam.

Geheel volgens postmodernistisch recept horen we in Wild vlees afwisselend een drietal klokken luiden. Drie vrouwelijke stemmen, bovendien. Donna is ontegensprekelijk het hoofdpersonage, een nietsontziende businessvrouw, een 'top dog' die alles onder controle wil houden, maar tegelijk veel uitlaatkleppen nodig heeft. 'Mijn edge ebt weg. In de roes vraagt niemand dat ik scherp sta.' Haar zus Clara is een burgerbesje met kinderen. Seks met de geile Tim is haar favoriete tijdverdrijf. En dan is er Lucie, de gegoede erfgename. Zij zoekt soelaas in parenclubs en dijt fysiek almaar verder uit.

Het drietal wordt met veel oneliners en korte, tonische zinnetjes neergezet. Het duurt een poos voor de plot tot ontwikkeling komt en Ledoux vooral inzoomt op de verhoudingen tussen de twee zussen, waarbij Clara de scherpste contouren krijgt. Natuurlijk schuilt er achter alle façades een hoop pijnlijke eenzaamheid.

Ratjetoe

Ledoux geeft zich over aan een tekst zonder remmingen, een ratjetoe waarin het lang spieden is naar een leidraad. Ze schrijft met overslaande stem. Wild vlees bevat behartenswaardige passages en denkbeelden maar kreunt en kraakt onder zijn soortelijk gewicht. Bij elke omgeslagen pagina vraag je je af hoe Ledoux deze rollercoaster op de rails zal houden. Haar obsessieve voorkeur voor Engelse terminologie ('Pleased to meet you-grijns', 'after-business-school-entry-level') gaat vermoeien. Wat moeten we trouwens met zinnen als: 'Het is jaren geleden dat ik blut was en het voelt als een even bonzende, te hard gepakt door een te dikke neger pain in the ass als toen'? Soms is het alsof je zit te bladeren in een merkencatalogus - een trucje dat Bret Easton Ellis deskundiger aanwendde.

Wild vlees is een hijgerige roman voor ongedurige zielen, waarin je makkelijk het spoor bijster raakt. Opnieuw bekruipt je het verlangen naar een krachtdadige eindredacteur. Ledoux trapt in een klassieke debutantenval. Ze wil hypergretig demonstreren wat ze allemaal kan. Tot ze de lezer bedwelmt, overdondert en uiteindelijk voor pampus achterlaat.

Celia Ledoux, Wild vlees, Vrijdag, 264 p., 19,95 euro.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234