Dinsdag 26/05/2020
Eva De Roo en Fien Germijns presenteren De Warmste Week.

InterviewEva De Roo en Fien Germijns

‘Wij werken bij StuBru. We hóéven ons niet te gedragen’

Eva De Roo en Fien Germijns presenteren De Warmste Week.Beeld Illias Teirlinck

Vanaf woensdag draaien drie Studio Brussel-dj’s verzoekplaten voor De Warmste Week. Wij konden op de valreep nog twee van hen strikken, Eva De Roo en Fien Germijns. ‘Plots sta je te dansen in je onderbroek, terwijl de tranen over je gezicht lopen.’

“Beter zullen we er de komende tijd niet meer uitzien.” Eva De Roo (31) en Fien Germijns (24) laten de fotograaf weinig subtiel weten dat hij maar beter zijn kans kan grijpen om hen op de gevoelige plaat vast te leggen. Beide dames maken zich klaar om woensdag De Warmste Week op gang te schieten. Een week die voor de presentatoren traditioneel resulteert in een dodelijke combinatie van te weinig slaap en te veel emotie. Met alle fysieke en mentale gevolgen van dien.

Studio Brussel stuurt voor de jaarlijkse benefietactie een experimenteel trio de wei in. Germijns draait weliswaar al een paar jaar mee bij de zender, voor het grote publiek is ze nog een nobele onbekende. De Warmste Week moet daar verandering in brengen. Joris Brys is zo mogelijk nog groener achter de oren. Hij is pas sinds februari op de zender te horen, als presentator van het voormiddagblok. Gelukkig staat ook de naam Eva De Roo op het dienstrooster. Met vier edities achter haar naam heeft zij al behoorlijk wat Warmste Week-kilometers op de teller staan.

Maakt dat van jou het moeke van de groep?

Eva De Roo: “Dat is blijkbaar wat veel mensen denken. Maar het kan nog erger. Plots lees ik in de krant dat ik ‘de ancien’ ben. (lacht) Terwijl iedereen toch weet dat leeftijd bij vrouwen een gevoelig onderwerp is. Het is logisch dat Fien en Joris met hun vragen bij mij terechtkunnen. Alleen vrees ik dat ik hen niet veel verder kan helpen.”

Had ik niet gehoord dat jullie meteen na de bekendmaking van het presentatietrio samen zijn gaan eten? Kwestie van al direct wat tips uit te wisselen.

Fien Germijns: (droog) “We wilden vooral eens bij die lekkere Italiaan langs.”

De Roo: “Wat die tips betreft, kan dat etentje trouwens alleen maar tegengevallen zijn. Er is geen stappenplan of een aanpak die succes garandeert. Eigenlijk doe ik tijdens zo’n week ook gewoon maar wat.”

Germijns: “Het is ook niet zo dat ik helemaal geen idee heb waarin ik zal terechtkomen. Vorig jaar was ik vliegende reporter, de editie daarvoor werkte ik in de actietent. Daar zitten is op emotioneel vlak misschien wel zwaarder dan De Warmste Week presenteren. Iedereen die een actie op poten heeft gezet, komt daar langs. En allemaal willen ze hun verhaal doen. Soms zit je daar zes uur aan een stuk te luisteren. Zonder dat je een plaatje kunt spelen om even op adem te komen. 

“Maar dat ik plotseling een van de gezichten van De Warmste Week ben en dat ik op dat podium radio moet maken terwijl iedereen naar me staat te kijken, is wel nieuw. Een paar nachten geleden zag ik mezelf ineens op dat podium staan, met die mensenmassa voor mij. Toen was het toch even paniek.”

De Roo: “Je interviewde vorig jaar toch de bands die kwamen optreden? Daar stond ook iedereen naar te kijken. Toen heb je toch ook geen debiele vragen gesteld?

“Het zwaarste aan De Warmste Week zijn zonder enige twijfel de emoties. Er zijn altijd verhalen die onder je vel kruipen. Je kunt je daar niet op voorbereiden. We zullen goed voor elkaar moeten zorgen.”

Beeld Illias Teirlinck

Sloegen die emoties ook in de actietent toe?

Germijns: “Neen. Ik weet dat het lullig klinkt, maar op den duur wordt dat bandwerk. Er waren elke dag wel kippenvelmomenten. Als zo’n man passeert die zijn vrouw verloren heeft en om haar te herdenken voor 45.000 euro lippenbalsem heeft verkocht, denk je: ‘Allee, dat kan toch niet!’ Maar die verhalen zijn me nooit te veel geworden.”

De Roo: “De emoties mogen niet de overhand nemen. Als iemand voor de microfoon komt staan, probeer je zijn of haar verhaal zo goed mogelijk te brengen. En dat lukt nu eenmaal beter als je daar zelf niet staat te huilen.”

Germijns: “Daarom willen we dit jaar ook uitdrukkelijk proberen een deel van die emotie in muziek te vertalen. In plaats van te vragen ‘wie ben je, wat heb je gedaan, voor welk goed doel en hoeveel heeft dat opgebracht’ vertrekken we nu vanuit de muziek. Onze eerste vraag zal dit jaar zijn: ‘Welke plaat wil je horen en waarom?’”

De Roo: “We hebben bij Studio Brussel alles nog eens scherpgesteld. Waar zijn we goed in? In het spelen van keigoede muziek. Dan is het logisch dat we daar ook tijdens De Warmste Week de nadruk op leggen.”

Deze editie is de eerste zonder Christophe Lambrecht. Ook dat zal de nodige emoties geven.

De Roo: “Ik heb daar wel wat zenuwen voor. De Warmste Week was voor mij altijd het moment waarop ik nog eens met Christophe kon samenwerken. Ik ben bij hem als sidekick gestart. We hadden sindsdien een heel goede band. Daarom vond ik het fijn dat hij tijdens De Warmste Week, vanuit de regiekamer, nog eens in mijn koptelefoon zat. 

“Ik weet nu al dat ik die momenten hard ga missen. Na een heftige shift kon ik altijd nog eens bij Christophe langslopen. Om dan met z’n tweeën te staan huilen. Voor mij is Christophe voor een stuk De Warmste Week. Ik ben niet de enige die er zo over denkt, het zal voor de hele ploeg anders zijn. Hij was onze nonkel, de spilfiguur van de zender.”

Heeft iemand die rol overgenomen?

De Roo: “Dat hebben we allemaal samen gedaan. Als groep. We hebben hier na Christophes dood samen staan huilen als kleine kinderen. Dat heeft een speciale band gecreëerd. We zijn milder voor elkaar geworden. We hoeven niet meer stoer te doen, en vragen al eens sneller: ‘Hoe gaat het met je?’”

Germijns: “Er zijn tegenwoordig een heleboel collega’s bij wie je terechtkunt.”

Is zo’n week samen presenteren een ultieme relatietest, zoals dat in Temptation Island-termen heet?

De Roo: “Je ziet weleens een vuile onderbroek in de badkamer liggen. Dat is het zowat. Maar je leert elkaar tijdens zo’n week wel intens kennen. Gewoon omdat niemand anders kan snappen wat zo’n Warmste Week met je doet. Je kunt dat niet uitleggen, zelfs niet aan je lief. Je maakt dingen mee die je met niemand anders meemaakt. Linde (Merckpoel, red.) en ik stonden vorig jaar in onze onderbroek te dansen terwijl de tranen over ons gezicht liepen. Het was huilen én lachen tegelijk. En daarna hebben we ons samen bezat.”

Germijns: (lacht) “Dat schept wel heel hoge verwachtingen.”

Beeld Illias Teirlinck

Hoe moeilijk is het om tijdens zo’n week, tjokvol optredens, aan voldoende slaap te raken?

De Roo: “Ik heb het daar nog steeds lastig mee. Je kruipt meestal als een miserabel wrak uit je bed, doet wat mascara op en begint je op te peppen om de komende vier uur het beste van jezelf te geven. Maar de adrenaline blijft daarna. 

“Bovendien is er altijd wel iets te doen. Vorig jaar trok ik net mijn pyjama aan toen Jo Vally arriveerde. Als je dan al die mensen hoort meebrullen, is het moeilijk om in je slaapzak te kruipen. Gelukkig kon ik me troosten met de gedachte dat een paar uur later Matteo Simoni en Rik Verheye samen op een trampoline kwamen springen. Dat hielp.”

Germijns: “Ik heb geen last van fomo. Ik heb die Warmste Week ook al een paar keer meegemaakt. Ik weet wat het is en hoef niet zo nodig alles nog te ontdekken. Ik ben ook heel goed in zelfzorg. Ik denk vaak: ‘Lijkt me heel leuk, maar nu ga ik toch slapen.’”

De voorbije jaren kampeerden jullie in Wachtebeke, dit jaar verhuist het hele circus naar Kortrijk. Vinden jullie dat een goede zaak?

Germijns: “Ik vind het wel leuk om weer eens in een stad te zitten.”

De Roo: “Dat stedelijke past ook beter bij het DNA van de zender. Ook onze slaapplaats is stedelijker geworden. We ruilen ons hutje op het water in voor een container aan het station.”

Germijns: “Een hutje? Ik vond dat eerder een riante villa.”

De Roo: (onverstoorbaar) “Officieel heette het een lodge. En het was minder chic dan dat klinkt. ’s Nachts opstaan, snel in je kleren schieten, om dan achter een gordijn pipi te moeten doen terwijl je de wind door die tent hoort gieren: echt comfortabel was dat niet. Maar dit jaar draait het minder om de presentatoren en de ontberingen die we moeten doorstaan.”

Germijns: “De baseline ‘Drie presentatoren overleven in de kou’ hebben we ook laten vallen.”

De Roo: “We zijn geen helden. Overleven in de kou wordt een stuk makkelijker met een dikke jas en een familievoorraad thermisch ondergoed. Zo’n week presenteren blijft heftig, maar dat is niet het verhaal. De Warmste Week draait om al die mensen die iets hebben gedaan voor het goede doel.”

Je loopt als presentator natuurlijk wel uitgebreid in de kijker. Ik heb me nochtans laten vertellen dat jij daar een hekel aan hebt, Fien.

Germijns: “Ik vind het gewoon een keiraar idee dat mensen naar me zitten te kijken. Sinds kort hebben we in de studio een televisiescherm hangen waarop je continu jezelf ziet. Pas sinds dat scherm er is, besef ik dat mensen via de livestream in de studio kunnen meekijken. Wat er nu voor zorgt dat ik vaak denk: ‘Hopelijk heeft niemand dit gezien.’ Vooral sinds ik heb gemerkt dat ik weinig vat heb op mijn gezichtsuitdrukking. Zodra ik serieus kijk, lijkt het alsof ik erg boos ben.”

De Roo: “Mijn jongste broer liet me onlangs ook weten dat ik zo’n lelijk gezicht heb wanneer ik presenteer. Of mijn moeder sms’t me dat ik mijn zakdoek moet wegleggen.”

Liggen de outfits voor De Warmste Week al klaar?

Germijns: “Daar ben ik absoluut niet mee bezig. Het is geen modeshow. En bovendien: mensen zien je ook maar tot hier (wijst naar haar middel).”

Hoe dan ook wordt iedereen die De Warmste Week presenteert officieel een Studio Brussel-gezicht. Met meestal ook een bijbehorende promotie.

Germijns: “Daar heb ik nog totaal niet bij stilgestaan.”

De Roo: “Het is sowieso een enorme blijk van vertrouwen.”

Germijns: “Dat vertrouwen heb ik eigenlijk altijd al gevoeld. Dit is natuurlijk wel de kers op de taart, maar ik heb nu niet het gevoel dat er vanaf januari van alles zal veranderen. Ik verwacht hoe dan ook niets. Ik blijf gewoon mijn programma doen”

De Roo: “Natuurlijk heeft Fien een grote toekomst bij StuBru. Als zij het niet wil zeggen, zal ik het doen. Niet dat ik verwacht dat het in januari plots zal zijn van ‘alles aan de kant, hier is Fien’. Ze hebben hier in de loop van de jaren wel geleerd dat het geen goed idee is om iemand meteen volop in de spotlights te duwen.”

Beeld Illias Teirlinck

Heb je Fien al voorbereid op het bestaan als publieke figuur?

De Roo: “Je moet dat ook niet overdrijven. Het is echt niet zo dat het hele Vlaamse medialandschap aan je voeten ligt na één De Warmste Week. Ik wilde ook echt niet bekend worden. Ik wilde radio maken en met muziek bezig zijn.”

Germijns: “Het was voor mij wel even schrikken toen we vorige week samen door Kortrijk fietsten en de mensen Eva begonnen na te roepen. Ik kan me niet inbeelden dat dat bij mij gebeurt.”

De Roo: “Ik vond dat in het begin ook best griezelig. Maar nu ben ik dat gewoon en valt het eigenlijk best mee. Ik woon in Brussel, daar kent niemand me. Als ik in Antwerpen een restaurant binnenstap, zeker als mijn lief (Jan Paternoster van Black Box Revelation, red.) erbij is, voel ik wel dat sommige mensen kijken. Maar ook dat valt best mee. Ik ben Nathalie Meskens niet.”

Maar je kunt het dus niet meer maken om helemaal loos te gaan op café?

De Roo: “Tuurlijk wel. Wanneer ik op een feestje zwaar sta te gaan op de muziek, krijg ik alleen maar positieve reacties. Tijdens zo’n avondje denk ik er ook helemaal niet over na dat ik Eva van Studio Brussel ben. Ik zal niet mijn broek afsteken in het midden van de dansvloer, maar dat zou ik daarvoor ook niet gedaan hebben. Wij hoeven ons ook helemaal niet te gedragen. Er hangt wel wat rock-’n-roll rond onze zender.”

Geen schrik dat er na zo’n feestje bezwarend beeldmateriaal opduikt?

De Roo: “Neen, ik probeer sowieso niet te veel na te denken over wat andere mensen van me denken. Al sta je daar af en toe toch eens bij stil. Zoals die keer toen mijn pa kwam kijken naar mijn dj-set op Pukkelpop. Ik was echt vuile muziek aan het draaien en stond dus vrij sletterig op dat podium te dansen, toen ik hem plots zag staan. Dan denk je wel even: ‘Die man heeft een kind op de wereld gezet en ziet die hier nu, voor een volle Boiler Room, de slet uithangen.’ Maar voor ik me daar zorgen over kon maken, stond hij met zijn beide duimen omhoog teken te doen dat hij het top vond.

“Het blijft hier ook Vlaanderen. Het ergste wat kan gebeuren, is dat iemand je heel beleefd om een foto vraagt. En als je zegt: ‘Nu liever niet’, dan hebben mensen daar meestal alle begrip voor. Vorig jaar op Werchter liep het wel even mis. Ik wilde dat ene nummertje nog zien en vroeg dus om die foto nog even uit te stellen. Blijkbaar was dat genoeg om daarna op Facebook voor diva versleten te worden. Dat is wel kut.”

Germijns: “Als het een troost mag zijn, je bent absoluut geen diva.”

Denk je na over de negatieve kanten van die bekendheid voor je toezegt om De Warmste Week te doen?

Germijns: “Neen. Het zou trouwens ook geen reden zijn om het niet te doen.”

De Roo: “Je zit ook al elke dag op de radio. Je bent nu al Fien van Studio Brussel.”

Germijns: “Dat kan wel zo zijn, maar nu kunnen mensen nog geen gezicht op me plakken. Ik had gehoopt dat dat nog lang zo zou blijven.”

Is dat ook de reden waarom je voor radio hebt gekozen?

De Roo: “Omdat ze een lelijk hoofd heeft, bedoel je?” (hilariteit)

Ik doelde eigenlijk op het anonieme karakter ervan.

Germijns: “Ik vind het vooral leuk dat radio zo’n vluchtig medium is. Als ik tijdens mijn programma iets probeer en dat mislukt, dan blijft dat niet hangen. Niemand gaat in de radio-archieven op zoek naar gênante momenten. Als je voor tv werkt of je maakt iets wat op papier wordt gedrukt, is dat helemaal anders.”

De Roo: “Ik vind vooral de snelheid van radio leuk. Als wij op een festivalweide rondlopen om mensen te interviewen, dan is dat in een paar minuten tijd ingeblikt. Bij tv wordt dat allemaal gescript en zul je dat interview waarschijnlijk nog eens opnieuw moeten doen omdat de cameraman niet klaar was. Dan is dat spontane moment weg. Ik wilde ook absoluut iets met muziek doen, en dan is radio het mooiste wat er is. Betaald worden om naar muziek te luisteren, mooier wordt het niet.”

Vorig jaar haalden jullie tijdens De Warmste Week 17,2 miljoen euro op, een absoluut record. Moet dat er dit jaar aan?

De Roo: “Neen, we willen juist dat het minder om geld draait. De Warmste Week is nu ook veel meer een verhaal van de hele VRT. Het wordt sowieso moeilijk om die vergelijking te maken.”

Dat record sneuvelde dankzij de hulp van politici die tijdens De Warmste Week een vette cheque kwamen ruilen voor wat zendtijd. Krijgen ze die ook dit jaar, in tijden van besparingen op welzijn en cultuur?

Germijns: “Dat is iets wat boven onze hoofden wordt beslist.”

De Roo: “Ik vind het wel lastig als iemand als Tom Van Grieken geld komt geven voor een goed doel en daarbij ook nog eens benadrukt dat het naar de Vlaamse mensen gaat. Dat is niet per se de mening die ik deel. Maar elke partij mag langskomen. Ook die van Van Grieken. Het mooie aan De Warmste Week is dat het draait om initiatieven die de wereld mooier willen maken. Ik probeer dan niet te cynisch te doen over politici die met een cheque staan aan te schuiven.”

Radio 2 mobiliseert vrijwilligers, MNM organiseert de warmathons, Radio 1 bindt de strijd aan met armoede. Alle VRT-merken pikken dit jaar uitdrukkelijk hun graantje van De Warmste Week mee.

Germijns: “Omdat het niet anders kon. De Warmste Week is Studio Brussel overstegen. Het heeft geen zin om zo’n initiatief per se te blijven claimen.”

Ook niet als je weet dat het een boost aan je luistercijfers geeft?

Germijns: “Het zou wel heel fout zijn om De Warmste Week in je eentje te blijven organiseren alleen om je luistercijfers op te krikken.”

De Roo: “De organisatie van die warmathons bijvoorbeeld, dat mag je echt niet onderschatten. Zeker omdat loopwedstrijden organiseren nu niet noodzakelijk ons sterkste punt is. Die nauwere samenwerking geeft ons de kans te focussen op wat we wel goed kunnen. Voor de soundtrack zorgen, bijvoorbeeld. We moeten daar niet vals bescheiden over doen. De Warmste Week zal nog altijd het best klinken op StuBru. Wij maken de radio die je tijdens die week wilt horen: mensen die platen aanvragen voor iemand anders. We blijven de ziel van De Warmste Week.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234