Woensdag 27/05/2020
Beeld Thinkstock

Opinie

Wij geven Kanye West niet graag gelijk maar hij heeft een punt

Sasha Van Der Speeten is muziekjournalist bij De Morgen.

Liefste muziekindustrie,

Allereerst: mijn beste wensen voor 2017!

Vorig jaar hebben u en ik dolle tijden beleefd dankzij de vele streamingdiensten waarop u uw artiesten pleurt. Ondanks de sceptici die om de haverklap beweren dat u ten dode opgeschreven bent – omdat u niet meer mee bent met uw tijd – lijkt het streamingverhaal u een nieuwe adem te hebben geschonken. Toppie, waarde muziekindustrie. Het werd verdorie tijd.

Sasha Van Der SpeetenBeeld Facebook.com

Ik geef toe dat ik sommige van uw beslissingen de voorbije vijftien jaar hoofdschuddend gadesloeg. Zoals uw potsierlijke verweer toen Napster en soortgelijke illegale downloadsites de kop opstaken. Of de idiote kopieerbeveiliging op cd’s die toch behoorlijk goed te omzeilen viel – jongens, zelden zo hard gelachen. Het kalf was toen al verdronken, de cd op sterven na dood. Met iTunes kon u in zijn beginperiode evenmin overweg. Gek. De halve wereld was nagenoeg meteen in sync met al die niet geheel onlogische evoluties in muziekconsumentisme. Enkel u, beste muziekindustrie, sputterde tegen, als een oude knar die zijn bankbiljetten nog onder zijn matras bewaart.

U sprong evenmin een gat in de lucht toen de eerste streamingdiensten de kop opstaken. Dat had geenszins te maken met het feit dat de vergoeding per stream voor veel artiesten behoorlijk tegenviel – zo heilig bent u nu ook weer niet – maar eerder omdat u vreesde er zelf niet genoeg aan te kunnen verdienen. Zo kennen we u weer wel. Maar al snel draaide u bij, toen bleek dat er zaakjes te fiksen waren met de grote streamingdiensten.

Nu is het niet altijd koek en ei tussen u en de streamers. Eén van uw prominente leden, Universal Music, verzet zich heden ten dage resoluut tegen artiesten die een exclusiviteitscontract met een streamingdienst afsluiten. De oorzaak daarvan is de r&b-god Frank Ocean, die vorig jaar snel-snel zijn contract met het aan Universal gelieerde Def Jam-label afhandelde met Endless, een lange muzieksuite die alleen als video te bekijken viel via Apple Music. Zijn nieuwe, reguliere album Blond, dat het gros van de media-aandacht opslorpte, verscheen vervolgens exclusief bij datzelfde Apple Music.

Dat soort fratsen was schering en inslag in 2016. Net als het feit dat artiesten die voor één streamer kozen op de concurrerende streamers werden 'begraven’ (lees: behoorlijk onzichtbaar werden). Maar kennelijk zal dat de A-listers in de popmuziek worst wezen. Taylor Swift ketende zich – na een periode van heftige kritiek op het uitbetalingssysteem – vast aan Apple, zoals ook Drake en Chance the Rapper. En Beyoncés bejubelde plaat Lemonade kan je tot vandaag de dag enkel en alleen via Tidal streamen – de dienst van haar echtgenoot Jay-Z. Idem voor de integrale catalogus van Prince, trouwens.

Dichter bij huis verbond de Kortrijkse rockband GOOSE zich tijdelijk exclusief aan Apple Music. En dan was er Kanye Wests The Life of Pablo, die zes weken lang trouw bleef aan Tidal, tot de eigenzinnige rapper de andere diensten ook toestemming gaf. Meer nog: plots leidde West het verzet in de streamingoorlog: “Ik zal geen vervolg op de Watch the Throne-plaat (zijn gevierde collab met Jay-Z) uitbrengen omwille van de rivaliteit tussen Apple en Tidal”, klonk het. Waarna hij de bazen van de grootste streamingdiensten opriep met elkaar in dialoog te gaan: "Fuck all this dick swinging contest", twitterde West. "We all gon be dead in 100 years. Let the kids have the music."

Nu geven wij een ongeleid projectiel als Kanye West niet graag gelijk, lieve muziekindustrie. But … the man got a point!

Ik heb de voorbije jaren heel wat streamingwatertjes doorzwommen. Schakelde van Deezer over op Spotify, ging neuzen bij Tidal toen die als enige de nieuwe plaat van Prince aanbood en switchte vervolgens naar Apple Music om er als eerste de nieuwe Drake te kunnen checken. Is het niet absurd dat wie ook maar een béétje van pop houdt op vier verschillende streamers geabonneerd moet zijn teneinde de nieuwe releases te kunnen volgen? Denkt u nu echt, eerbiedwaardige muziekindustrie, dat jonge muziekconsumenten zoveel moeite én geld overhebben om af en toe hun favoriete deuntjes te horen? Een deuntje dat ze ook gewoon via YouTube kunnen beluisteren, trouwens. Of via de eerste de beste torrent kunnen rippen.

Nope. Er moet iets gebeuren als het streamingsysteem wil overleven. Het is al erg genoeg dat gemakzuchtige cash cows als Adele lang weigerden met eender welke streamer in zee te gaan. Of dat het koppige Radiohead er schijnbaar millennia over deed om zijn catalogus beschikbaar te maken. Want ja, ook artiesten moeten mee met een Visie die én artiest én industrie én gebruiker het maximum oplevert. En u, geëerde muziekindustrie, moet stoppen met die lullige exclusiviteitscontracten. Want op de lange termijn betekenen zij de doodsteek voor de streamers.

Vergeet niet dat de streamingmarkt een erg jonge markt is met veel groeipijnen. Een markt ook waar nog erg drastische verschuivingen mogelijk zijn. Wat voor u nu misschien lijkt op lucratieve kortetermijnexperimentjes, kan zich ontpoppen tot een tijdbom die het systeem definitief om zeep helpt. Dus schenk ons een fraai, merkoverschrijdend muzieksysteem, alsjeblieft, met een mooie lay-out en een handige interface. Eentje dat zijn artiesten eert en deftig uitbetaalt, dat onze smaak analyseert, aanvult én uitdaagt.

Zo niet surfen wij nog wel even verder, naar ander oorden. Want wij muziekfreaks, allerliefste industrie, vinden onze lievelingsmuziek ALTIJD terug, waar dan ook.

Dank voor je begrip, en gelukkig nieuwjaar!

Uw kapoen, 

Sasha

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234