Zaterdag 24/08/2019

Expo

Wie zei ook alweer dat het Verenigd Koninkrijk in een depressie verkeerde?

Kunstenaar en samensteller Grayson Perry poseert voor de pers. Beeld Reuters

Het Londense Royal Academy of Art viert zijn 250-jarig bestaan met een vrolijke zomerexpositie.

Wat moet kunstenaar Grayson Perry plezier hebben gehad bij het inrichten van de jaarlijkse zomertentoonstelling van de Royal Academy of Art. Het eerste schilderij dat de vaak in fleurige vrouwenkleren gehulde keramist aan de wand van de kunstgemeenschap hing, was een portret van brexiteer Nigel Farage, aan de ene kant geflankeerd door een kotsende persoon en aan de andere kant door een stijve penis die teder wordt beroerd door een vrouwenhand met roodgelakte nagels. ­

Elders aan de in Perry’s opdracht geel geverfde muur heeft ­president Donald Trump plezier met Miss Mexico en inspecteert Kim Jong-un het beroemde urinoir van de Franse kunstenaar Marcel Duchamp.

Perry’s schaterlach echode dan ook door de zalen tijdens een rondleiding bij de opening van de Summer Exhibition, die van oudsher de tijdsgeest weerspiegelt. Iedereen kan een kunstwerk insturen, van zondagsschilder tot David Hockney. En dat hebben bijna 20.000 kunstenaars gedaan, waarna Perry en ­collega-Academici naar eigen voorkeur 1.347 werken hebben geselecteerd.

Doe maar, leek het motto te zijn. De zintuigen van de bezoekers 
– het liefst de lachspieren – moesten worden geprikkeld. Er was geen tijd voor intellectuele overpeinzingen. Opvallend: er zijn dit jaar relatief meer amateurs uitverkoren dan leden van de Royal Academy.

Een bezoeker van de Summer Exhibition. Beeld AFP

De reden om de vrolijke Perry te ­vragen? Het was de 250ste keer dat dit kunstfestival plaatsvindt. Feest dus. De Academy belicht haar rijke verleden aan de hand van The Great Spectacle, waar portretten te zien zijn van Thomas Gainsborough en Joshua Reynolds uit de late 18de eeuw, alsmede landschappen van die andere grote ­rivalen: Turner en Constable. Modes kwamen en gingen. De victorianen wilden juist graag zichzelf zien, zozeer zelfs dat een doek waarop heren en dames op het strand van Ramsgate flaneren ­indertijd bewaking nodig had om de dringende massa’s tegen te houden. De bekendste amateurinzender hangt er trouwens ook: Winston Churchill met een wintertafereel.

Brexit

Op het laat-victoriaanse schilderij A Private View at the Royal Academy, 1881 van William Powell Frith staat toneelschrijver Oscar Wilde, met bolhoed, als een criticus aantekeningen te ­maken van de zomerexpositie. Het roept de vraag op wat het hedendaagse gemoed is. 

Bij het inrichten van de grote zaal heeft Perry zich laten leiden door kleuren. Roze bij roze, rood bij rood, blauw bij blauw. Zodoende paste het mooi bij de kleuren van de jurk (roze), handtas (geel), hoed (paars/oranje) en schoenen (groen) die de kunstenaar als zijn vrouwelijke alter ego Claire aanhad bij de opening. Zelfs de inzending van Anselm Kiefer is, voor zijn doen althans, fleurig.

De brexit is een geliefd object van spot. Banksy is aanwezig met een Vote to Leave-verkiezingsposter waarover het woord Leave ‘Love’ is gespoten. Op een fleurig theekopje heeft de onbekende kunstenaar Sarah Maple de woorden ‘Send them back’ gezet en op een Union Jack is de pitbull vervangen door een kat. Brexit (my cat) heet dat werk. Subversiviteit is wijdverspreid, van het bord ‘Onbetaalde ­woningen’ dat wijst naar de architectuurzaal, tot een schilderij van koningin Elizabeth in een Frans café, met de paus en Vincent van Gogh. Deze inzendingen van amateurs bekoren meer dan Hockney’s immense doek van z’n atelier, waar weinig te zien is.

Kleurrijk en geestig, zo valt deze anarchistische show van Perry het best samen te vatten. Wie zei ook alweer dat het Verenigd Koninkrijk in een ­depressie verkeerde?

The 205th Royal Academy of Arts Summer Exhibition loopt t/m 19 augustus in Londen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden