Woensdag 19/06/2019

Oscars

Wie vannacht de Oscars moet winnen, wie zal winnen, en waarom

Beeld AP

Het had het jaar van Christopher Nolan moeten worden, maar in tegenstelling tot The Shape of Water en Three Billboards outside Ebbing, Missouri, komt Dunkirk er vannacht wellicht amper aan te pas. Of het moet zijn dat u in spanning uitkijkt naar de winnaar in de categorie Beste Geluidsmontage.

Beste Film

Moet winnen: Met Dunkirk, Call Me by Your Name en Phantom Thread valt vanzelfsprekend eveneens te leven, maar op het pijnlijk grappige Three Billboards outside Ebbing, Missouri kun je – met dank aan dat vlekkeloze scenario van regisseur Martin McDonagh en een half dozijn memorabele vertolkingen – werkelijk níets aanmerken. Right?

Zal winnen: Three Billboards heeft intussen alles gewonnen wat er te winnen valt, en er zou normaal nog iets in zijn voordeel moeten spelen: de preferential ballot. De manier waarop de stemmen - uitsluitend in deze categorie, met meer dan vijf genomineerden - worden geteld, maakt dat een film die het vaakst in de top vijf van de 6687 stemgerechtigden opduikt, de vloer aanveegt met een film die even vurige voor- als tegenstanders telt. Het is, bijvoorbeeld, aannemelijk dat La La Land vorig jaar de meeste kopstemmen kreeg, maar dat er ook verschillende Oscarleden hem totaal niet hun top vijf parkeerden – in tegenstelling tot Moonlight, die er bij zowat iedereen moet ingestaan hebben, want anders had hij nooit kunnen winnen. Dit jaar wijst redelijk wat in de richting van Three Billboards als de ‘consensusfilm’.

Sam Rockwell en Frances McDormand nemen het tegen elkaar op in 'Three Billboards', intussen zelf ook in een strijd verwikkeld met 'The Shape of Water'. Beeld Photo News

Kans dat we ernaast zitten: 45,8%. Het lijkt onwaarschijnlijk, maar sommige Oscarwatchers zien niet Three Billboards, maar Get Out als de consensusfilm. Toegegeven, het verrassende kassucces ligt goed in Hollywood, maar beter dan Three Billboards? En met dertien nominaties – zes meer dan Three Billboards – is ook The Shape of Water geenszins kansloos. Integendeel: Hollywood loopt vol tegendraadse karakters, en hoe meer er over één film wordt getoeterd, hoe groter het 'verzet'. The Shape of Water zou daarvan kunnen profiteren, ware het niet dat er in de geschiedenis van de Oscars nog maar één fantasyfilm de hoofdvogel heeft afgeschoten: The Lord of the Rings: The Return of the King. En daar zaten geen scènes in waarin iemand seks heeft met een amfibie. (Het laatste halfuur had er nochtans wel bij gevaren.) Enfin, om maar te zeggen: de concurrentie is groot.

Beste Regie

Moet winnen: Paul Thomas Anderson voor Phantom Thread, en voor al die keren dat hij reeds had moeten winnen. En omdat hij in de ogen van fervente cinefielen God is.

Zal winnen: Guillermo del Toro voor The Shape of Water, en voor al die keren dat hij reeds had moeten winnen. En omdat hij in de ogen van vrome popcornvreters Satan is.

Kans dat we ernaast zitten: 14,4%. In het jaar van #MeToo moet je er misschien niet van opkijken dat Greta Gerwig (Lady Bird) zowel God als Satan een serieuze trap in hun k@#£§n geeft.

Guillermo del Toro grossierde de voorbije weken in prijzen voor 'The Shape of Water'. Zoals deze Directors Guild Awards - toegekend door zijn collega-regisseurs. Beeld AFP

Beste Actrice

Moet winnen: Sally Hawkins (The Shape of Water), voor het lezen van een scenario waarin haar personage een kikvors neukt, en ‘fuck it, ik doe het’ te denken.

Zal winnen: Frances McDormand (Three Billboards), voor het lezen van het beste scenario dat haar man Joel Coen nooit geschreven heeft, en ‘fuck it, ik doe het’ te denken.

Kans dat we ernaast zitten: 2,1%. Die vertolking van McDormand schreeuwt echt ‘Oscar’.

Frances McDormand won intussen letterlijk alles wat er te winnen valt voor haar rol in 'Three Billboards'. Zoals deze prestigieuze Screen Actors Guild Award. Beeld REUTERS

Beste Acteur

Moet winnen: Moeilijk kiezen tussen vijf ijzersterke vertolkingen. Maar hoe middelmatig Darkest Hour ook is, de altijd lichtjes geniale Gary Oldman zet er een puike Winston Churchill in neer.

Zal winnen: De Oscarliefde voor historische personages nog buiten beschouwing gelaten, voelt iedereen in Hollywood aan zijn gefilterd kraantjeswater dat dit – eindelijk – het jaar is van Gary Oldman.

Kans dat we ernaast zitten: 6,9%.

Gary Oldman heeft al een Bafta voor 'Darkest Hour'. Nu nog een Oscar. Beeld Photo News

Beste Vrouwelijke Bijrol

Moet winnen: Allison Janney zet in I, Tonya een verrukkelijke vertolking neer waar het venijn van afspat.

Zal winnen: Oscarleden hebben een zwak voor over-the-top-vertolkingen van Hollywood-coryfeeën die onder normale omstandigheden over het hoofd worden gezien. Anders gezegd: Allison Janney.

Kans dat we ernaast zitten: 41,4%. De gouden regel hierboven is eveneens van toepassing op Laurie Metcalf (Lady Bird), die lange tijd als de frontrunner gold en nog altijd voor een verrassing kan zorgen.

Allison Janney in 'I, Tonya': verrukkelijk over-the-top. Beeld rv

Beste Mannelijke Bijrol

Moet winnen: We willen Willem Dafoe (The Florida Project) zeggen – hoog tijd dat die vent een Oscar krijgt – maar de vertolking van Sam Rockwell in Three Billboards is om duimen, vingers en andere lichaamsdelen naar keuze aan af te likken.

Zal winnen: Sam Rockwell. Bestaat daar twijfel over?

Kans dat we ernaast zitten: 3,4%.

De zegetocht van Rockwell begon op de Golden Globes. Beeld Getty Images

Beste Scenario (adaptatie)

Moet winnen: Call Me by Your Name steekt met kop, schouders en andere lichaamsdelen naar keuze boven de andere genomineerden uit.

Zal winnen: Call Me by Your Name. Om de reden hierboven, en opdat de inmiddels 89-jarige scenarist James Ivory eindelijk zijn zuurverdiende Oscar zou krijgen – de Brit was in het verleden genomineerd voor de regie van A Room with a View, Howard’s End en The Remains of the Day. De kans bestaat dat Ivory daarmee ook de oudste Oscarwinnaar ooit wordt, tenzij vannacht eerst de Oscar voor Beste Documentaire wordt uitgereikt en Agnès Varda ermee aan de haal gaat. Varda is acht dagen ouder dan Ivory.

Kans dat we ernaast zitten: 0,9%

De Bafta's waren voor James Ivory een thuismatch, maar ook op verplaatsing zou hij weinig hinder mogen ondervinden. Beeld Jeff Spicer/Getty Images

Beste Scenario (origineel)

Moet winnen: Three Billboards. Duh.

Zal winnen: Volgens de bookmakers wordt het Get Out, maar nog los van het feit dat we dat precies wat te veel eer vinden voor een (weliswaar uitstekende) update van The Stepford Wives, zien we het gros van de Oscarleden gaan voor Three Billboards.

Kans dat we ernaast zitten: 50%. Het wordt sowieso kantje boord.

Kans dat #OscarsSoWhite weer wordt afgestoft, als Get Out het niet haalt: 98,3%. Maar Three Billboards heeft echt het beste én origineelste scenario.

Regisseur en scenarist Martin McDonagh met Woody Harrelson op de set van 'Three Billboards'. Beeld Merrick Morton

Beste Animatiefilm

Moet winnen: 2017 was een ronduit zwak animatiejaar. Enkel The Breadwinner en Coco zijn een Oscar waard, en die laatste nét iets meer dan de eerste.

Zal winnen: De enige keer dat een niet-studiofilm in deze categorie won, was in 2002 – de Oscar ging toen naar Spirited Away van de (in Hollywood op handen gedragen) Japanse animatielegende Hayao Miyazaki. De kans dat het piepkleine The Breadwinner die stunt overdoet, is zo goed als onbestaande, dus wordt het Coco.

Kans dat we ernaast zitten: 1,4%.

Beeld AP

Beste Documentaire

Moet winnen: Er zijn vorig jaar merkelijk betere documentaires gemaakt, maar als we uit dit kwintet moeten kiezen: de Netflix-documentaire Icarus van Bryan Fogel (over het Russische dopingschandaal) is dik oké.

Zal winnen: Uitgerekend een jaar nadat de 89-jarige Agnès Varda een Honorary Oscar kreeg – opdat ze niet zonder zou moeten sterven – is het Franse icoon voor het eerst genomineerd. Meer nog: de kans is groot dat ze wint. Nochtans is de documentaire Visages Villages, die ze samen met de Franse kunstenaar JR inblikte, in feite maar een doorslagje van de meesterwerken waarvoor ze bekendstaat. Dat gezegd zijnde, haar ganse carrière is meer dan één Oscar waard.

Kans dat we ernaast zitten: 37,1%. Het is allesbehalve de evidentste categorie om te voorspellen, er zullen ongetwijfeld stemgerechtigden zijn die menen dat één Oscar wel volstaat, en wie wil er de Russen tegenwoordig geen hak zetten (door voor Icarus te stemmen)?

Agnès Varda en JR. Beeld Photo News

Beste Niet-Engelstalige Film

Moet winnen: We gunnen het Loveless van Andrey Zvyagintsev enorm. Enerzijds omdat het de beste film is, anderzijds om op Twitter het gerucht te starten dat Rusland zich met de Oscars heeft gemoeid.

Zal winnen: Het Chileense transgenderdrama Una mujer fantastica van Sebastián Lelio schijnt goed te liggen bij veel Oscarleden, van wie mogelijk weliswaar nog geen vijfde alle genomineerden in deze categorie heeft gezien.

Kans dat we ernaast zitten: 44,6%. Veel hangt af van wie er uiteindelijk zijn stem uitbrengt. Wie niet alle genomineerden heeft gezien, kan ervoor kiezen om een categorie over te slaan. En het is niet gezegd dat wie alles wél heeft gezien - oudere kiezers met veel tijd - veel voeling heeft met transgenders.

Een scène uit 'Una mujer fantástica'. Beeld rv

Beste Cinematografie

Moet winnen: Niet omdat het zijn veertiende nominatie is en hij nog nooit gewonnen heeft, maar Blade Runner 2049 ziet er buitenaards knap uit, en dat is vanzelfsprekend de verdienste van Roger Deakins.

Zal winnen: Niet dat we het Roger Deakins niet gunnen, maar de Oscars hebben hem al dertien keer schandalig over het hoofd gezien – het zou haast een anticlimax zijn, mocht hij ooit wel winnen – en zo groot lijkt de liefde voor Blade Runner 2049 in Hollywood niet te zijn. Een verrassing is dus mogelijk, en in dat geval zetten wij ons geld op Rachel Morrison voor de Netflix-film Mudbound. Morrison is de – 2018, jongens! – eerste vrouw die ooit in deze categorie is genomineerd, en Mudbound is een sterk racismedrama. De female vote én de black vote: what could possibly go wrong?

Kans dat we ernaast zitten: 98,3%. Deakins is sowieso de topfavoriet, Dunkirk en The Shape of Water zijn evenmin te onderschatten, en de helft van de Oscarleden heeft een nog grotere hekel aan Netflix dan aan de uitslag van de vorige presidentsverkiezingen.

Een scène uit 'Mudbound'. Beeld rv

Beste Montage

Moet winnen: I, Tonya stak erg knap in elkaar, met dank ook aan de puike cinematografie van onze landgenoot Nicolas Karakatsanis, die voor verschillende beeldformaten koos om feit en fictie te mengen.

Zal winnen: Oorlogsfilms durven het in deze categorie al eens goed doen, en zelfs al lijkt niet iedereen in Hollywood overtuigd van de substance van Dunkirk, over de style zijn de meesten het eens.

Kans dat we ernaast zitten: 33,5%. Als de Oscarleden écht voor style over substance willen gaan, dan zou Baby Driver nog wel voor een verrassing kunnen zorgen.

Een scène uit 'Dunkirk'. Beeld rv Courtesy of Warner Bros. Picture

Beste Kostumering

Moet winnen: Goh, die kikker in The Shape of Water zag er wel goed uit. Of is dat Beste Make-Up?

Zal winnen: Toonaangevend gaat deze categorie nooit worden: “Ik was naar de winnaar voor Beste Kostumering aan het kijken en heb online gelijk die 16de-eeuwse wambuis besteld”, heeft letterlijk niemand ooit gezegd. Ook frontrunner Phantom Thread reist terug in de tijd, en van zodra er Belgische prinsessen aan te pas komen, weet je als fashionista dat je op je honger zal blijven zitten – Ethiopian style. Maar een film over een couturier? Kan haast niet missen.

Kans dat we ernaast zitten: 27,8%. Die 16de-eeuwse wambuizen uit Beauty and the Beast zijn niet te onderschatten.

Een scène uit 'Phantom Thread'. Beeld AP

Beste Make-Up & Haartooi

Moet winnen: Verwacht u daar een serieus antwoord op?

Zal winnen: De twee meest gehoorde dingen na het bekijken van Darkest Hour: 1. “Hoe belachelijk was die metroscène?!” 2. “Was dat Gary Oldman!?” Het eerste ten spijt, wordt het dus Darkest Hour.

Kans dat we ernaast zitten: Toch nog 8,3%. Om je een idee te geven hoe ernstig deze categorie wordt genomen: het is de enige categorie met slechts drie nominaties, en dan nog ging één daarvan vijf jaar geleden naar Jackass Presents: Bad Grandpa. Het is dus niet ondenkbaar dat kiezers deze categorie op hun stemformulier overslaan en uiteindelijk vijf al dan niet dementerende bejaarden beslissen wie er wint. In dat geval: all bets are off.

Gary Oldman in 'Darkest Hour'. Beeld Jack English

Beste Productiedesign

Moet winnen: Het productiedesign van Blade Runner 2049 was opzichtig en nu ook weer niet zó origineel . Maar ze mogen sommige van die decorstukken desnoods zelfs in een doos van Ikea bij ons thuis leveren.

Zal winnen: Minder opzichtig, evenmin erg origineel, maar The Shape of Water moet toch een paar van zijn nominaties kunnen verzilveren?

Kans dat we ernaast zitten: 49,4%. Blade Runner 2049 en The Shape of Water maken in feite ver evenveel kans.

Een scène uit 'The Shape of Water'. Beeld Kerry Hayes

Beste Filmscore

Moet winnen: Iedereen, behalve John Williams, wiens score voor de Star Wars-franchise intussen minder nieuwe noten op zijn zang heeft dan C3-PO.

Zal winnen: Alexandre Desplat lijkt met The Shape of Water over de beste kaarten te beschikken.

Kans dat we ernaast zitten: 22,7%. Er zijn er die geloven dat Radiohead-gitarist Jonny Greenwood dit weekend Nine Inch Nails-frontman Trent Reznor achternagaat: Reznor kreeg een Oscar voor de score van The Social Network, Greenwood is genomineerd voor Phantom Thread. Maar bon, er zijn er ook nog altijd die geloven dat Radiohead ‘Creep’ zal spelen.

Een scène uit 'The Shape of Water'. Beeld Photo Courtesy of Fox Searchlight Pictures

Beste Song

Moet winnen: Er moet ooit eens iemand Sufjan Stevens uit zijn depressie sleuren, dus waarom niet met een Oscar voor Call Me by Your Name?

Zal winnen: In het verleden zijn hiphop en r&b op de Oscars geregeld onderschat, en we zien Mary J. Blige – overigens ook genomineerd voor haar bijrol in Mudbound – hier nog wel voor een verrassing zorgen met ‘Mighty River’.

Kans dat we ernaast zitten: 94,9%. Blige krijgt concurrentie van nóg een r&b-nummer (‘Stand Up for Something’ uit het zoutloze rechtbankendrama Marshall), er doet ook een musicalnummer mee (‘This Is Me’ uit het haast onverklaarbaar succesvolle The Greatest Showman), en dan is er nog dat slappe liedje waarin iedereen de gedoodverfde winnaar hoort: ‘Remember Me’ uit Coco. En begrijp ons niet verkeerd: Coco is een uitstekende film. Maar ‘Remember Me’ is een ongeïnspireerde Disneyprul die u al lang was vergeten, mocht het zelf niet zo hard smeken om dat niet te doen. Om maar te zeggen: we zouden in deze beter van ons hart een steen maken (en voor Coco kiezen), maar het lukt niet.

Mary J. Blige in 'Mudbound'. Beeld AP

Beste Geluidsmontage

Moet winnen: Blade Runner 2049, voor de stilte.

Zal winnen: Dunkirk, voor het lawaai.

Kans dat we ernaast zitten: 43,4%. Echt zeker ben je in deze categorie nooit.

Een scène uit 'Dunkirk'. Beeld rv Courtesy of Warner Bros. Picture

Beste Geluidsmixage

Moet winnen: Blade Runner 2049, om – weten wij veel – precies dezelfde reden als hierboven.

Zal winnen: Dunkirk, om – weten de Oscarleden veel – precies dezelfde reden als hierboven.

Kans dat we ernaast zitten: 43,4%, om – weet uiteindelijk iemand veel – precies dezelfde reden als hierboven.

Een scène uit 'Dunkirk'. Beeld rv Courtesy of Warner Bros. Picture

Beste Visuele Effecten

Moet winnen: Visuele effecten zijn vandaag zo fotorealistisch dat het ver op niets meer slaat om te zeggen dat ze in de ene film beter zijn dan in de andere. Dus gaan we gewoon voor de beste film: War for the Planet of the Apes.

Zal winnen: The Planet of the Apes-films hebben nu al twee keer naast een Oscar gegrepen, dus een kleine rechtzetting – als schouderklopje voor een puike trilogie – is hier nu wel op zijn plaats. War for the Planet of the Apes, dus.

Kans dat we ernaast zitten: 44,2%. Er is nog een apenfilm in de running: Kong: Skull Island. En als twee apen vechten om één been, euh, dan maakt Stanley Kubrick daar een film over, en is het niet uitgesloten dat Blade Runner 2049 ermee heen loopt.

Scène uit 'War of the Planet of the Apes'. Beeld Photo News

Beste Kortfilm (Animatie)

Moet winnen: Het Franse Negative Space maakt de beste indruk.

Zal winnen: Garden Party - ook Frans - is het grappigst, maar ook het donkerst. Met het laatste hebben de Oscars vaak een probleem, dus hopelijk weegt het eerste het meest door.

Kans dat we ernaast zitten: 82,1%. De gedoodverfde winnaar is Dear Basketball van Disney-animator Glen Keane en - tromgeroffel - basketballegende Kobe Bryant. Maar dan echt énkel omdat er veel Lakers-fans onder de stemgerechtigden zitten, want Wat! Een! Draak! Van! Een! Kortfilm! Kortom: club boven cinema? Het valt niet uit te sluiten, maar het is echt wel láng geleden dat zo'n banale animatiefilm een Oscar won.

Een scène uit 'Garden Party'. Beeld rv

Beste Kortfilm (Live Action)

Moet winnen: DeKalb Elementary is een redelijk intens schooldrama dat brandend actueel is.

Zal winnen: Geen idee waarom, maar films met kinderen in de hoofdrol doen het in deze categorie altijd goed, en in The Silent Child is de jonge protagonist ook nog eens doof. 

Kans dat we ernaast zitten: 64,8%. Zoals elke kortfilmcategorie is ook deze in essentie onvoorspelbaar.

Scène uit 'Silent Child'. Beeld rv

Beste Kortfilm (Documentaire)

Moet winnen: Heaven Is a Traffic Jam on the 405 is een best verrassend portret van de Amerikaanse kunstenaar Mindy Alper.

Zal winnen: Veel Oscarleden staan geregeld in de file op de 405, en als dat geen afdoende verklaring is waarom Heaven Is a Traffic Jam on the 405 het haalt, verzinnen we wel iets anders.

Kans dat we ernaast zitten: 80%. De uitkomst in deze categorie is zoals file op de Belgische wegen: ze komt er zeker, en dat is gelijk de enige zekerheid die er is.

Scène uit 'Heaven Is a Traffic Jam on the 405'. Beeld rv

Ben Van Alboom voorspelde vorig jaar 16 van de 24 categorieën juist. Zijn record is 20. De kansberekeningen hierboven zijn gebaseerd op een mix van expertise, buikgevoel en veel te veel gezouten popcorn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden