Zaterdag 19/10/2019

jan in cannes

Wie gaat er straks met de Gouden Palm aan de haal?

Beeld REUTERS

Zoals het hoort bij een echte sprint, zijn er in de laatste rechte lijn naar de Gouden Palm nog enkele sterke kanshebbers opgedoken, zoals 'Mommy' van de jonge Canadees Xavier Dolan en 'Still the Water/Futatsume No Mado' van de Japanse Naomi Kawase. Vanavond maakt de jury, onder voorzitterschap van Jane Campion haar verdict bekend.

De algemene verwachting hier is dat films als 'Deux jours, une nuit', 'Mommy' en 'Still the Water' zeker een plaats in het palmares verdienen. Ook 'Timbuktu', 'Winter Sleep' en 'Mr. Turner' zijn verre van kansloos. Maar nogmaals: de jury is autonoom en hoeft zich dus niets van dergelijke verwachtingen van pers en andere festivaliers aan te trekken. Ook al werden slechts twee van de achttien competitiefilms door vrouwen geregisseerd, toch kan er dit jaar, op thematisch vlak, zeker niet van een vrouwonvriendelijke selectie gesproken worden.

Trouwens, ook in andere secties doken een pak films op met een uitgesproken vrouwenverhaal, zoals 'Party Girl', 'The Disappearance of Eleanor Rigby' en 'Incompresa' in Un Certain Regard en 'Bande de Filles' in de Quinzaine. En dit zijn slechts enkele voorbeelden.

Vierkant beeld
Het wonderkind uit Québec! Die omschrijving zal Xavier Dolan, van wie de vorige film 'Tom à la ferme' momenteel in de Belgische bioscopen draait, nog wel een tijdje met zich meedragen. Hij was amper negentien toen hij debuteerde met 'J'ai tué ma mère', waarbij hij de gecombineerde taken van scenarist, regisseur én producer voor zijn rekening nam en ook nog eens de mannelijke hoofdrol speelde. De film was hier in 2009 meteen goed voor een selectie (én prijzen) in de Quinzaine-nevenscetie.

Vijf jaar later neemt Dolan met zijn vijfde (!) langspeelfilm voor het eerst deel aan de officiële competitie. Als 'Mommy' straks met de Gouden Palm naar huis mag en die kans is best wel reëel, dan wordt de 25-jarige Dolan meteen de jongste winnaar uit de Cannes-geschiedenis.

De mama uit de titel is de alleenstaande weduwe Diane, ook wel Die genoemd, die vertolkt wordt door Anne Dorval, een van Dolans muzes. Zij wordt, net als Marion Cotillard in 'Deux jours, une nuit' stevig getipt voor een prijs als beste actrice; Diane/Die heeft het niet makkelijk met haar aan een zware, want erg agressieve vorm van ADHD lijdende tienerzoon Steve (rol van Antonie-Olivier Pilon). En 'niet makkelijk' is wel degelijk een understatement.

De film draagt duidelijk de signatuur van zijn maker: flashy, exuberant, kleurrijk en boordevol energie. Ook muzikaal, zoals de manier waarop 'Wonderwall' van Oasis hier gebruikt wordt. Opmerkelijk was ook het gebruik van een zeer ongewoon kader, namelijk de 1:1 ratio die voor een vierkant beeld zorgt. Even wennen, maar dan werkt het wel. Toen regisseur Dolan op een bepaald moment dat kader letterlijk liet opentrekken, weerklonk er zelfs applaus in de zaal en dat midden in de film. En zo'n open doekje - pun intended - is hier in Cannes ook ongewoon.

Mysterieus mooi
Voor de Japanse cineaste Naomi Kawase, die hier in 2007 al bekroond werd met de Grand Prix du Jury voor 'Mogari No Mori/The Mourning Forest', wordt nu opnieuw een plaats in het palmares voorspeld voor 'Still the Water/Futatsume No Mado', een semi-autobiografisch geïnspireerd coming-of-age verhaal over tiener Kaito en zijn vriendinnetje Kyoko. Plaats van handeling is het subtropische eiland Amami met zijn heel eigen plantengroei en typische dansrituelen. Mooi en mysterieus, als een exotische droom.

De competitie werd uiteindelijk afgesloten met 'Clouds of Sils Maria' van de Franse regisseur Olivier Assayas, met Juliette Binoche in de rol van een internationaal beroemde filmactrice die twintig jaar eerder doorbrak met een theaterstuk waarin zij als de jonge, ambitieuze Sigrid haar bazin Helena tot zelfmoord dreef. Nu krijgt Maria het voorstel om dat stuk opnieuw op de planken te brengen, maar dit keer in de rol van de oudere Helena.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234