Vrijdag 21/02/2020

Filmrecensie

‘Widow of Silence’: Kafka in Kasjmir ★★★★☆

Widow of SilenceBeeld RV

Een Indiase vrouw op zoek naar een overlijdensakte voor haar man dreigt zelf dood verklaard te worden in de niet van absurdisme verstoken film Widow of Silence.

“Voordat u sterft, zult u nooit kunnen bewijzen dat u nog leeft.” Dat krijgt verpleegkundige Aasia te horen van een corrupte ambtenaar die haar dood heeft verklaard, waardoor haar bankrekening geblokkeerd is en ze haar baan verloren heeft. Volgens hem is deze kafkaiaanse situatie aan haar halsstarrigheid te wijten. In werkelijkheid wil ze alleen wat haar toekomt.

Aasia is een van de vele halfweduwen van Kasjmir: haar echtgenoot is door het Indiase leger meegenomen op verdenking van sympathie voor de milities die strijden om de islamitische regio los te weken van India en bij Pakistan te voegen. Binnen de islam heerst er begrip voor deze halfweduwen. Zelfs als er geen bewijs is van het overlijden van de echtgenoot, mogen de vrouwen na vier jaar opnieuw huwen.

EEN GOUDEERLIJKE MAN

Al heeft ze een aanbidder, trouwen is niet wat Aasia interesseert. Ze weigert het pensioen dat de overheid halfweduwen aanbiedt. Zij wil zeven jaar na het verdwijnen van haar man een overlijdensakte, ook al krijgt ze dan maar een achtste van diens spaargeld, de rest gaat naar diens familie. Maar een stuk voorouderlijk land zou zo wel op haar naam komen. De corrupte ambtenaar biedt haar de overlijdensakte aan als ze de grond verkoopt aan een vriend. “Ik ben een goudeerlijke man,” voegt hij er zonder verpinken aan toe, “ik heb een vast tarief: twintig percent.” Ze mag hem ook in natura betalen.

Widow of Silence is een indringende film, niet omwille van het onderwerp - de slechte films over belangwekkende thema’s vallen niet te turven -, maar door de aanpak van regisseur Praveen Morchhale. Elk van de pakweg 150 breedbeeldshots zijn perfect gekadreerd. Hij heeft het lef om tijdens een cruciale dialoog de acteurs in de camera te laten praten. Altijd heikel, maar in dit geval een gouden greep. Je hebt er wel de geknipte spelers voor nodig en met de gereputeerde Indiase theater- en filmactrice Shilpi Marwaha heeft Morchhale de perfecte vertolker gevonden om met dit tragikomische verhaal recht naar het hart te grijpen.

Nu in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234