Maandag 25/05/2020

Recensie

‘Whitney’: de pijn achter de schone schijn

Beeld rv

Twee uur lang naar de goddelijke stem van Whitney Houston luisteren is allesbehalve een straf. Maar ook wie niets heeft met de muziek van de veel te vroeg gestorven zangeres, zal diep geraakt worden door de tragische en diepgravende documentaire Whitney.

Regisseur Kevin Macdonald (The Last King of Scotland) lijkt aanvankelijk voor de traditionele, chronologische aanpak te kiezen. Zijn documentaire over Whitney Houston – Nippy voor familie en vrienden – begint bij het begin, en toont hoe een meisje van bescheiden komaf dankzij haar goddelijke stem uitgroeit tot een wereldberoemde popster. Maar dan springt Macdonald terug in de tijd, om de keerzijde van de medaille te tonen. Een uiterst doeltreffende opbouw.

Ook via de montage doorprikt Macdonald de rozige bel van Houstons rise to fame. Flitsende fragmenten uit videoclips en beelden uit glimmende reclamespots van Coca-Cola en McDonald's worden brutaal verstoord door impressies van oorlog en geweld. Het weerspiegelt de pijn achter Whitneys schone schijn, die ook al aanwezig was toen haar imago nog niet besmeurd was door drugsverslaving en rampzalige concerten.

Schokkende onthulling

Whitney is de eerste geautoriseerde documentaire over Houston: Macdonald kon rekenen op de medewerking van Whitneys vrienden, familie en voormalige entourage. Dat betekent niet dat de film niet kritisch is – integendeel. Merkwaardig hoe scherp Macdonald soms is in zijn vragen, en hoe eerlijk sommigen daarop antwoorden. Een schokkende onthulling, die de tragische levensloop van de gevallen superster in een heel ander licht zet, zorgde er bovendien voor dat Whitneys moeder en tante zich na de wereldpremière in Cannes tegen de film keerden.

Macdonalds diepgravende documentaire doet meer dan eens denken aan Asif Kapadia’s Amy, over Amy Winehouse. Door de gelijkaardige omstandigheden, en door het gebruik van nooit eerder vertoonde persoonlijke videobeelden, maar ook door de massieve baksteen waarmee je achteraf in je maag blijft zitten.

Whitney speelt vanaf 5/9 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234