Vrijdag 03/02/2023

FilmrecensieWhite Noise

‘White Noise’: we gaan allemaal dood, en dat is (g)een grap ★★★☆☆

Noah Baumbachs verfilming van Don DeLillo's klassieker (met Adam Driver en Greta Gerwig als ouders) springt van horror naar humor en van rampenfilm naar existentieel drama.  Beeld Wilson Webb/Netflix
Noah Baumbachs verfilming van Don DeLillo's klassieker (met Adam Driver en Greta Gerwig als ouders) springt van horror naar humor en van rampenfilm naar existentieel drama.Beeld Wilson Webb/Netflix

Wanneer een giftige gaswolk zijn vredige thuisstadje bedreigt, ontdekt een professor Hitlerstudies dat zijn eloquente theorieën over de dood hem niet onsterfelijk maken. Noah Baumbach verfilmt Don DeLillo’s White Noise met stijl en humor, maar ook met weinig impact.

Lieven Trio

Jack Gladney, een universiteitsprofessor met de ernstige tronie van Adam Driver, die zichzelf graag introduceert als “een van de meest prominente figuren in Hitlerstudies”, zit met een ongewoon ontredderde expressie achter het stuur van zijn auto. In de blinde paniek die is ontstaan nadat een apocalyptische gifgaswolk uit een gecrashte trein ontsnapte, heeft hij zijn bordeaux gezinswagen, waarin ook zijn vrouw Babette (Greta Gerwig met weelderige 80’s-krullen) en hun vier kinderen zitten, onbedoeld in een rivier gestort. Terwijl het water de auto genadeloos meesleurt, zit Jack vruchteloos aan het stuur te draaien.

Het is een komisch beeld, dat tegelijk de ernstige essentie van White Noise samenvat: het leven is een stroom die de mens onverbiddelijk naar zijn dood voert. Hoe hard die ook probeert te geloven dat hij het roer zelf in handen heeft.

Sinds Don DeLillo in 1985 zijn imposante roman White Noise publiceerde - een lijvige dissectie van het Amerikaanse leven, de consumptiemaatschappij, en hoe die de dood hardnekkig ontkent -, werd het boek meteen als onverfilmbaar bestempeld. Te gelaagd, te talig, te postmodern. Toch ging regisseur Noah Baumbach (Frances Ha) de uitdaging aan. Het resultaat is zoals te verwachten viel: interessant en onvolmaakt.

Entertainend, en veel te veel

Zoals het boek zapt tussen verschillende stijlen, zo goochelt Baumbach met genres: van horror springt hij naar huiselijke humor, existentieel drama, rampenfilm en spielbergiaans avontuur. In de eindcredits - het hoogtepunt van de hele film - tovert hij zelfs een uitzinnige musical op het scherm, begeleid door een nieuwe song van LCD Soundsystem. Rotentertainend allemaal, en veel te veel voor één film.

White Noise gaat over onze angst voor de dood, en hoe we die bezweren door futiele studiegebieden te verzinnen, verdovende middelen te nemen, of gewoon onze winkelkar overvol te laden. Toch verliest Baumbach er nooit zijn glimlach bij. Op een briljante nachtmerriescène na houdt hij het luchtig, waardoor het na afloop iets te makkelijk is om deze film weer van je af te schudden, en gewoon weer je winkelkar te gaan vullen.

Qua thema’s en ideeën is dit een veel grotere film dan Baumbachs vorige film Marriage Story, maar de impact is stukken kleiner. Dat de dialogen vaak letterlijk uit het boek van DeLillo zijn overgeheveld, zorgt op het grote scherm voor een ironische afstand, die weliswaar het artificiële van onze moderne leventjes mooi in de verf zet, maar soms ook gewoon vermoeiend wordt. Op den duur ga je hopen dat Adam Driver nog eens Marriage Story-gewijs een gat in de muur slaat en de tranen over je wangen doet rollen, , in plaats van je enkel geamuseerd laat grijnzen.

‘White Noise’ is vanaf morgen te zien in de bioscoop, en vanaf 30/12 op Netflix.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234