Woensdag 28/07/2021

RecensieMuziekdocu

‘What Drives Us’ van Dave Grohl: ook de groten zaten ooit in dat benauwde tourbusje ★★★★☆

Dave Grohl, frontman van de Foo Fighters, regisseerde de documentaire. Beeld Foo Fighters
Dave Grohl, frontman van de Foo Fighters, regisseerde de documentaire.Beeld Foo Fighters

Het scheelde weinig of The Beatles waren doodgevroren op de snelweg onderweg naar Liverpool. Op een extreem koude winternacht na een concert in Londen brak de voorruit van hun busje. Om warm te blijven besloten John, Paul, George en Ringo op elkaar te gaan liggen op de achterbank en om beurten van plek te wisselen. Degene die bovenop lag mocht in de strijd tegen de kou een slok nemen uit de meegenomen fles whisky. ‘Zo wisten we thuis te komen zonder dood te vriezen.’ Deze bekentenis van drummer Ringo Starr is toch wel het hoogtepunt van de nieuwe muziekdocumentaire What Drives Us.

Het brein erachter is Dave Grohl, frontman van The Foo Fighters en oud-drummer van Nirvana. Het is zijn derde film, die draait om het touren als band in een afgetrapt bestelbusje. Zoals Grohl zegt: bijna elke serieuze rockmuzikant is begonnen in een bandje en de weg opgegaan.

Het knappe van de film is dat Grohl – geholpen door zijn bekendheid – flink wat grote namen voor zijn camera heeft weten te krijgen, niet alleen Ringo Starr maar ook Metallica-drummer Lars Ulrich en gitaristen The Edge (U2) en Slash (Guns ‘n Roses). Ze zijn maar wat graag bereid te vertellen over die ‘geweldige ervaring’ van touren in een busje.

Sommigen hemelen het misschien te veel op. Het is toch ook een hoop wachten, frustratie en gedoe – uren achter elkaar met zijn allen en al je apparatuur opgestapeld zitten in een kleine ruimte. Bassist Flea van The Red Hot Chili Peppers vat het misschien nog wel het eerlijkst samen: “Dat je een vreemde uitslag op je dijbeen krijgt, zes dagen niet kan douchen en dan scheten moet laten in de bus omdat je al dagen alleen troep eet. Het is hemels. Het is het paradijs. Het voelt alsof je een bende bent van rondtrekkende zigeuners met als enige doel alles plat spelen.”

Dan helpt het wel als je voor een volle zaal staat. Bassist Tony Kanal weet nog hoe hij met No Doubt in Oxford, Mississippi moest spelen en er nul kaartjes waren verkocht. “Het is dat onze drummer vier meiden bij het hotel had uitgenodigd anders was de zaal echt leeg geweest.”

Romantisch beeld

Helaas horen we te weinig van dit soort ontberingen. Grohl toont zich op momenten te weinig interviewer en te veel muzikant en liefhebber. Veel verhalen blijven steken in algemeenheden. Jammer, dan heb je die rockgrootheden voor je camera en wil je ook de echte verhalen horen. Is het erg dat Grohl te veel blijft hangen in dat vage romantische beeld? Niet echt. Er blijven genoeg leuke momenten over. En na het zien van What Drives Us heb je in ieder geval enorm veel zin in een lekker stevig concert met heel veel gitaren.

null Beeld Foo Fighters
Beeld Foo Fighters

Muziekdocumentaire