Maandag 17/05/2021

DM Zapt

Weten we niet alles over Billie Eilish? Deze docu biedt genoeg munitie om dat te weerleggen

Finneas O'Connell en zijn zus Billie Eilish in de documentaire. Beeld AP
Finneas O'Connell en zijn zus Billie Eilish in de documentaire.Beeld AP

Gunter Van Assche zet in DM Zapt de blik op oneindig. Vandaag: de docu Billie Eilish: The World’s a Little Blurry.

Een muziekdocumentaire van twee en een half uur. Hoe dacht Apple zo’n idee te verpatsen aan een generatie die zich nauwelijks langer kan concentreren dan een TikTok-filmpje? Ach ja, natuurlijk. Met Billie Eilish als hoofdrolspeler kom je met véél weg.

Alles wat Billie Eilish de voorbije jaren aanraakte, veranderde meteen in goud of platina. De Amerikaanse zangeres was amper dertien toen ze een onlinesensatie werd. Nog voor ze haar rijbewijs haalde, of überhaupt een album kon voorleggen, was ze al wereldberoemd. Met een almaar aangroeiende rist hits en een excentrieke uitstraling, tussen emo, hiphop en goth in, verdween ze geen moment van de radar.

Je zou denken dat zelfs de hardnekkigste fans – u herkent hen aan het straatverbod – inmiddels geen nood meer hebben aan een verhelderende docu. Weten we intussen niet alles over Billie Eilish? The World’s a Little Blurry biedt genoeg munitie om dat te weerleggen. Zonder opzichtig in te zoomen op drama of climaxen peilt de film dieper dan de meeste portretten van haar. Een half jaar voor de release van haar debuut – ze is dan nog zestien – begon dit camerateam haar te volgen. Wat de toekomst zou brengen, wist niemand. Maar op dat kantelmoment word je binnengetrokken als dichte getuige.

Regisseur R.J. Cutler draaide de film meestal als vlieg aan de muur, waardoor je een authentiekere inkijk krijgt in het leven en lijden van de popster. Geen scripted reality, geen ingestudeerde promopraatjes. De documentaire oogt daarmee als een waarachtig familieportret, niet als de lubricant om een popalbum of kledinglijn in de markt te zetten.

Als stille getuige merk je hoe fragiel het patina van de popster is. Wij zagen alleszins vooral een meisje van vlees en bloed. Iemand die een onvoorstelbare ride in the fast lane alleen maar overleeft omdat ze zo’n liefdevol, wijs en hecht gezin als airbag heeft. Je ziet Billie als onzekere tiener verschrompelen, of als pruilende puber bij haar producende broer. Als een adolescent die ginnegappend bekent dat ze graag harige kutjes en piemels tekent. Dat de rest van haar gezin uitlacht, omdat ze in suffe wagens rijden: “I’m drowning in losers!”

Maar net zo goed slaat deze cinéma vérité je hart soms aan gruzelementen. Als vermoeide wereldreiziger gaat Eilish gebukt onder hevige tourette-tics en twee benen die al eens dienst weigeren: het souvenir van een ongeluk uit haar jeugd. Ondersteund door haar vader verzucht ze: “Ik ben bang dat ik alles zal moeten opgeven. Everything I’ve ever loved, I’ve had to quit.”

En net zo goed herkent iederéén de blik van haar bezorgde ouders, bij de liefdesperikelen en getroebleerde geest van hun dochter. Op die momenten vergeet je vrijwel meteen dat je naar een wereldster kijkt. En misschien is dat nog wel de grootste verdienste van deze unieke docu.

Billie Eilish: The World’s a Little Blurry is te zien op Apple TV+

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234