Zaterdag 06/06/2020

Herbeleef

Werchter vrijdag: verkleedpartijen, briljante Belgen aan main en eerbetoon aan Thé

Pharrell Williams.Beeld Alex Vanhee

Herlees hier wat er op, voor en achter het podium gebeurde op dag twee van Rock Werchter. Bart Steenhaut, Gunter Van Assche, Astrid Snoeys, Pieter Coupé, Wim Wilri, Vincent Van Peer en fotografen Alex Vanhee en Harry Heuts volgen het festival voor De Morgen het hele weekend vanop de wei.

00.19 - Knuffelbare Kanye

Pharrell wil zó graag zo groots als Michael Jackson zijn, maar hij kan niet dansen of zingen. Nu we er bij stilstaan: in Werchter lijkt hij hooguit een knuffelbare Kanye West.

Het begint heel even te gieten tijdens 'Rock Star' en een volksverhuizing wordt ingezet. Lees morgenvroeg alles over deze show. (Gunter)

00.03 - Meisjes voor P

"It's always a pleasure to be around girls who are... different", kondigt Pharrell Williams 'Marilyn Monroe' aan. De danseresjes in het decor ogen dan weer allerminst apart: ze lijken zo weggelopen uit een tv-spotje. Het hele concert ook trouwens. (Gunter)

Pharrell Williams.Beeld Alex Vanhee

00.02 - Verrassend veel volk bij Magnus

Er is verrassend veel volk bij Magnus: de tent zit vol. Allemaal mensen die zich meer happy voelen, dansend in de KluB C nu, dan aan het hoofdpodium bij Pharrell... (Wim)

23.53 - Hallo, Brussel?

"Hello Brussels", verwelkomt Pharrell ons. Hopelijk krijgt hij de GPS nooit in handen op de tourbus. Op Pinkpop waande hij zich ook al in Amsterdam, een flink eind rijden van Landgraaf. (Gunter)

23.52 - Tim & Tom: broeders in dans en sound

Tim Vanhamel moest zes weken revalideren met een gebroken enkel, maar staat bij aanvang van het optreden van Magnus alweer te huppelen en draaien als een jong veulen. Magnes represent Antwaarpe!

Maar een kwartier na aanvang toch even microproblemen bij Magnus: Toms micro valt uit. Terwijl een roadie de micro repareert, zingen Tom en Tim even samen door één exemplaar. Broeders in dans en sound. (Wim)

22..51 - Begint Pharrell eraan?

23.46 - "Fuck Glastonbury"

Had Mumford & Sons (***) die lullige bindteksten maar achterwege gelaten. Eén keer kwamen de Britten wel scherp uit de hoek: 'Werchter is ons favoriet festival ter wereld' zei Mumford. Waarop keyboardspeler Ben Lovett: 'Yeah, Fuck Glastonbury. Bovendien is het bier hier beter.' Als het goed is zeggen we het ook.

Lees de volledige review hier.

Mumford & Sons.Beeld Alex Vanhee

22.58 - Nipplegate, Róisín?

Wat moet Róisín Murphy (****) het warm hebben: ze draagt al haar outfits gewoon over elkaar. De vele kostuumwissels blijven trouwens niet zonder gevolgen: was dat daar geen nipplegate?

Ze speelt echter een subtiele set zonder publieksfavorieten. Gedurfd of mislukt? The Barn neigt naar het eerste, en wij buigen mee. (Pieter met de gsm van Wim)

Róisín Murphy.Beeld Alex Vanhee

22.32 - Akoestisch en intiem met Róisín

Róisín Murphy begint akoestisch en intiem met Golden Era, waarin ze de vrees uitspreekt dat de gloriedagen voorbij zijn. Om dan doodleuk haar eigen verleden te herinterpreteren met een spetterend Familiar Feeling. The Barn blijft nog even zweten. (Pieter met gsm van Wim)

Róisín Murphy.Beeld Alex Vanhee

22.11 - Nachtmerries en natte dromen

FKA twigs is het soort nachtclub-nimf waar nachtmerries én natte dromen van gemaakt worden. Afwisselend jaagt ze je de stuipen op het vege lijf, dan weer kronkelt ze behaagziek over het podium. Zoals nu, tijdens 'Two Weeks'. Dat wordt weer een onvoorspelbare nacht, op de camping. (Gunter)

FKA twigs.Beeld Harry Heuts

22.10 - Luidkeels meebrullen met Mumford & Sons

Mumford & Sons, dat momenteel op het hoofdpodium staat, zorgt voor een heuse zangstonde. Het publiek eet uit de hand van de Britse groep, en bouwt prompt een feestje. (Astrid)

Beeld Alex Vanhee

21.53 - Twigs maar niks?

Sfeer primeert op songs bij FKA twigs. Het resultaat: een heerlijk sensuele, maar ook tikkeltje ongrijpbare show. Hoe hoger Thalia Barnetts Minnie Ripperton-achtige uithalen worden, hoe meer mensen met onbegrijpende blik afdruipen. Zij vinden Twigs maar niks. Vreemde evolutie: de overblijvers reageren op hun beurt steeds enthousiaster.(Gunter)

21.39 - alt-J, please don't go!

Dat niemand weet hoe die kerels van alt-J (****) eruitzien, laat staan hoe ze heten, hield hen niet tegen om The Barn te overrompelen met een uitgekiende lichtshow en een snoeihard geluid. Wat alt-J daarmee verloor aan betovering, won de band aan overtuiging.

Zelfs de moeilijkere nummers uit hun tweede album ('Bloodflood part II' en 'Nara') hielden zo de aandacht vast. Maar het indrukwekkendst blijven toch 'Fitzpleasure', 'Taro', 'Matilda' en 'Tessellate': kunstige vlechtwerkjes van folk, prog en dubstep die je hoofd, hart én benen aanspreken. En de onwaarschijnlijkste meezingers van Werchter.

Deze anonieme acolieten zijn voorgoed uit hun schuchtere schulp gekropen. "Coming out of the woodwork", zoals ze zongen in 'The Gospel of John Hurt'. Met de stroomstoten van setsluiter 'Breezeblocks' ontplofte The Barn nog éénmaal, en kon het publiek alleen instemmen met het tientallen keren herhaalde "please don't go, I love you so". En toen was het echt gedaan; Geen nood, ze komen aan het eind van de festivalzomer terug, naar Pukkelpop.

alt-J.Beeld Harry Heuts
Alt-J.Beeld Harry Heuts

21.25 - Toekomst vs Hillbillie

FKA twigs komt op in een goedgevulde, maar lang niet tot de nok afgeladen KluB C. Echt?! Staat iedereen te kijken naar die boeren met hun banjo? Hier wordt wel toekomstmuziek geschreven, mensen. Geen Mumford & Hillbillie-gebroed dat daar tegen opgewassen is. (Gunter)

FKA twigs.Beeld Harry Heuts

21.16 - Het druppelt boven Werchter

Het begint stilaan een beetje te druppelen boven Werchter. Misschien brengt een regenbui wat afkoeling na een ontzettend broeierige dag, die het Werchter-publiek een beetje in haar greep hield. (Astrid)

Beeld Harry Heuts

21.12 - Niet evident, maar wel heel mooi

Het blijft opmerkelijk om vast te stellen hoe groot Of Monsters And Men (****) op basis van één plaat - van één single, eigenlijk - geworden is. Noem het folk, maar dan wél met een flinke dosis Arcade Fire erdoorheen.

Geen evident concert, maar wel heel mooi.

Lees de volledige recensie hier.

Of Monsters and Men.Beeld Alex Vanhee

21.11 - Sterrenstof!

Róisín Murphy en onze muziekchef Bart Steenhaut samen op de foto. Waarom? Lees het morgen in Barts column 'Sterrenstof' in De Morgen.

20.52 Alt-J maakt indruk

Experiment en ambiance verzoenen? Alt-J draait er ook op deze Rock Werchter z'n hand niet voor om.

20.24 - Ibeyi in één woord? Ontwapenend

Ze werden geboren in Cuba, groeiden op in Frankrijk en verenigden het beste van die twee werelden: Franse naïvité en Cubaanse charme omarmden elkaar in de innig mooie liedjes van Ibeyi (****). Ibeyi in één woord? Ontwapenend.

Lees de volledige recensie hier.

Ibeyi.Beeld Alex Vanhee

20.20 Teken-alarm!

De paranoïde hypochonder in ons ontwaakt. Rock Werchter laat weten via zijn app: "Important: check your body for tick bites and turn to the first aid services if you find any." De eerste dondervlieg die zich neervlijt op onze plakkerige arm, jaagt ons gelijk de daver op het lijf. Verpleegster? (Gunter)

Beeld Harry Heuts
Beeld Harry Heuts

20.12 - Miley Cyrus op Werchter!?

Miley Cyrus op Werchter!? Nee, wacht het is die 'I'm a female rebel'-sample uit 'Hunger of the Pine' van alt-J. De Britten openen er hun set mee, waarna 'Fitzpleasure' door The Barn dreunt, zonder twijfel een van de onwaarschijnlijkste meezingers van deze Werchter. (Pieter)

19.35 - Balthazar is het hoofdpodium meer dan waard

Noemi Wolfs, de gewezen zangeres van Hooverphonic, staat kortgerokt met enkele vriendinnen luidkeels mee te zingen bij het optreden van Balthazar. De groep is het hoofdpodium meer dan waard trouwens.

"Ziek zijn is goed. Veel beterschap aan Ben Howard", knipogen de Kortrijkzanen van Balthazar naar de act die ze vervangen op de Main Stage. (Wim)

Balthazar.Beeld Alex Vanhee

19.08 - Opflakkerende ontroering

Wat is dat opstandige bonken tegen ons middenrif toch? Een acute hartaanval? Zijn het de beats van The Chemical Brothers die een dag later nog steeds blijven weergalmen in onze borstkas? Nee, het is een hevig opflakkerende ontroering tijdens de finale van het concert van Death Cab For Cutie. 'Soul Meets Body' had ons van een paard kunnen bliksemen, en 'Transatlantacism' zoekt zich nu een weg doorheen onze vier hartkamers. Alleen 'I Will Follow You Into The Dark' ontbreekt op het appèl, om een hattrick met de waarde van vijf sterren te garanderen.

18.53 - "Know where you fuckin' are!"

Vlak voor 'Soul Meets Body' drijft Ben Gibbard de spot met een artiest die op hetzelfde podium heeft gespeeld. Vermoedelijk gaat het over John Newman die vlak voordien in The Barn stond.

"Geloof het of niet," grinnikt de frontman van Death Cab For Cutie, "maar ik staar al de hele set naar dit vodje papier. De woorden "Rock" en "Werchter" staan er op gekribbeld. Ik neem aan dat het bedoeld was voor iemand die zich niet kan herinneren waar hij vandaag speelt. Nu vind ik zelf een een paar zaken belangrijk aan live-performance... Naast écht muziek spelen, is dat: FUCKIN' KNOWING WHERE YOU ARE! Dit is fuckin' krankzinnig."

Het papiertje wordt verfrommeld en weggekeild. En dan wordt 'Soul Meets Body' ingezet. Van lachstuip naar kippenvel! (Gunter)

18.50 - Rock Werchter betuigt eer aan Thé Lau

Dat Thé Lau van The Scene een warme band met Rock Werchter had is bekend. Hij stond er drie keer, en beschouwde die optredens als hoogtepunten in zijn carrière.

De organisatie bewees hem na het optreden van Of Monsters And Men een laatste eer door 'Iedereen Is Van De Wereld' op de videoschermen van het hoofdpodium te laten zien, zoals dat klonk tijdens zijn laatste optreden in de Brusselse Ancienne Belgique, nu iets meer dan een jaar geleden.

Het refrein werd volop meegezongen, zodat Thé nog één keer - postuum - de weide van Werchter kon inpakken. Iedereen is van de wereld, en de wereld is van iedereen. Een pakkend afscheid. (Bart)

Rock Werchter bracht een mooi eerbetoon aan Thé Lau, die dinsdagavond overleed.Beeld ANP
Beeld Harry Heuts

18.32 - Death Cab voor homohuwelijk

"It's a proud day to be American!", roept Ben Gibbard van Death Cab For Cutie uit. "Eindelijk is het homohuwelijk gelegaliseerd in héél Amerika. About... Fuckin'... Time!"

Archieffoto: Death Cab for Cutie op Best Kept Secret.Beeld Alex Vanhee

18.23 - Aan Archive moet je je overgeven

We vingen veel Frans op in de voorste rijen van het publiek. Kan kloppen: Archive (***) heeft in Frankrijk en Wallonië de status van topact - zie ook hun indrukwekkende visuals. Wordt het na dit concert in Werchter pour les Flamands la même chose?

Lees de recensie hier.

17.53 - Troosteloze wip

Kwabs zet 'Do I Wanna Know' van Arctic Monkeys naar zijn hand. Helaas betreft het een akelig middelmatige soultronica-versie. Zelfs een kèk achtergrondkoor brengt geen redding. Ook al gooit de Britse zanger zijn hele lijf in de strijd, de spannende seks van het origineel blijft ver zoek. Dit is een troosteloze wip met de roede halfstok, flemend tegen een opgedroogd greppeltje. (Gunter)

Al was de show van Damian Marley wat afgelikt, dat liet het publiek niet aan haar hart komen.Beeld Harry Heuts

17.48 - Damian Marley: wel de dreadlocks, niet de songs

Een uur lang bezong Damian Marley (**), de jongste zoon van Bob Marley, de geneugten van de rastafari. Terwijl een broeder de hele tijd zwaaide met de rastafari-vlag, gingen ook de armen van de Werchterianen vlot heen en weer. Het was dan ook jammer dat Damian Marley zo'n afgelikte show bracht op Rock Werchter.

Lees de volledige recensie hier.

Damian Marley met zijn vaandeldrager.Beeld Harry Heuts

17.31 - The Vaccines verhuizen naar Main Stage

Door de annulering van Jessie J verhuist het optreden van The Vaccines op zondag naar het hoofdpodium. Circa Waves wordt op zijn beurt aan de affiche toegevoegd en treedt op in The Barn. Dat heeft Rock Werchter zonet bekendgemaakt via Twitter. (Astrid)

Het aangepaste uurschema vindt u hier.

17.27 - Het grote gebaar

"I don't wanna be your leader," zijn de eerste woorden die Kwabs zingt. Volgens presentator Otto-Jan Ham is de Ghanese Brit doodzenuwachtig, maar uit zijn entrée spreekt vooral dadendrang.

Vorig jaar stond hij al eens op Pukkelpop. Toen werd zijn stem enkel begeleid door akoestische gitaar en toetsen. Die intimiteit zou amper overeind blijven in de gigantische hangar die KluB C. Wijselijk kiest hij voor het grote gebaar en een volledige band. (Gunter)

En ondertussen heeft Koen Geens (CD&V), minister van Justitie, via Twitter zijn komst naar de heilige festivalwei aangekondigd. (Astrid)

Even tukje doen? Kan perfect op de buik van je buur.Beeld Astrid Snoeys

16.42 - Gegil en gekrijs bij John Newman

John Newman laat het publiek in spanning wachten: wanneer komt hij van zijn showtrap af? Zodra hij verschijnt, is de lucht zwanger van gegil.

Met 'Blame It on the Night' steekt hij van wal, en je waant je meteen op Pennenzakkenrock: dit is je reinste prilletienerpop. Die Take That-danspassen! Dat instant meezingbare refrein! Je ziet de tienermeisjes zo hun moves oefenen voor de spiegel. Heel gladjes allemaal, maar het werkt wel. Als Newman zijn jasje uitdoet, stijgt er weer gekrijs uit de tent op. (Pieter)

John Newman.Beeld Alex Vanhee

16.41 - Kovacs: ietwat gereserveerd

De helft van de tijd lijkt Kovacs (***) te worstelen met haar in-ear monitors. Of zouden het toch kwelgeesten zijn, die ze af en toe als vervelende vliegjes probeert weg te meppen?

Wat het ook zij: je kan je nauwelijks van de indruk ontdoen dat deze jonge zangeres méér in haar mars heeft, dan dit ietwat gereserveerde optreden. (Gunter)

Lees de volledige recensie hier.

KOVACS.Beeld Alex Vanhee

16.15 - De zusjes Ibeyi

Indrukwekkend: Naomi Diaz van Ibeyi speelt percussie op haar eigen lichaam. (Pieter)

16.11 - Rasta's tot aan de enkels

De rasta's van Damian Marley zijn zo lang dat ze haast de grond raken. Zeker tot aan zijn enkels. En er is iemand bij om voortdurend met de rastafari-vlag te zwaaien. Jah! (Wim)

15.42 - Visueel een zootje ongeregeld

Ze komen er wel, alleen moet Fufanu (***) nog een beetje aan de vormgeving werken. Een boekhouder aan de keyboards, een muppet achter de drums, een eighties-kid op gitaar, én een jongen met een deadmetallook op bas. Visueel een zootje ongeregeld, dus, maar de vroege vogels die op tijd hun nest waren uitgekomen, liepen achteraf wél overtuigd de tent uit. (Bart)

Lees de volledige recensie hier.

Fufanu.Beeld Harry Heuts

15.30 - Ook geen Jessie J op Rock Werchter

Opnieuw slecht nieuws voor Rock Werchter: popzangeres Jessie J moet haar optreden van zondag (15.25 - 16.25, Main Stage) noodgedwongen afzeggen. Dat heeft de zangeres zelf via Instagram bekendgemaakt.

Ook Ben Howard zei zijn optreden gisteren af, nadat Foo Fighters, BadBadNotGood en JD McPherson ook al moesten annuleren. (Astrid)

Zangeres Jessie J.Beeld AP

15.20 - What a Wonderful World!

De roadie van Gavin James (****) krijgt The Barn al helemaal mee door vlak voor aanvang van het concert Dancing in The Dark van Bruce Springsteen op akoestische gitaar te spelen en te zingen.

Gavin James brengt ook What a Wonderful World van Louis Armstrong alleen op gitaar, doet het trompetje met zijn stem en laat het publiek meezingen. Mooi moment. (Wim)

Lees de volledige recensie hier.

De organisatie van Rock Werchter heeft ondertussen ook een herdenkingsmoment voor Thé Lau aangekondigd, vanavond om 18.40 uur aan het hoofdpodium. (Astrid)

15.01 - De gepaste wekker

De zanger van Lonely The Brave (***) stond dertig minuten met de armen gekruist, tegen het drumstel aan. Maar dat maakte zijn stem en beleving er niet minder om. Wie nog niet wakker was na de eerste feestnacht, vond hier de gepaste wekker. "We zien jullie graag volgend jaar", knipoogde gitarist Mark Trotter aan het eind nog naar het publiek.

Lees de volledige recensie hier.

Lonely The Brave.Beeld Alex Vanhee
Beeld Harry Heuts

14.39 - De massieve geluidsmuur van Archive

Feel, trust, obey: Archive toont zich heel ambitieus op de Main Stage. Maar wie voelt zich zo vroeg al klaar om deze massieve geluidsmuur te beklimmen?

Klaar voor Archive?Beeld Pieter Coupé

14.35 - The Last Internationale: voor de liefde én voor de revolutie

The Last Internationale (***) voelde zich klaar voor de liefde én voor de revolutie. Afgaand op de reactie van het publiek toen Paz en Pires handjes kwamen uitdelen aan de eerste rijen, zat het met dat eerste alvast goed.

Lees de volledige recensie hier.

Beeld BELGA

14.30 - Zon komt door dun wolkentapijt

Het is broeierig warm vandaag op Rock Werchter, met temperaturen rond de 25 graden. Af en toe breekt de zon door het dun wolkentapijt. Dat zorgt voor een gezapig festivalpubliek.

Maar misschien is even rusten voor het feestgedruis losbarst nog niet zo'n slecht idee. Frisbeeën, een boek lezen of gewoon even een dutje doen in de schaduw: op Rock Werchter kan het allemaal. (Astrid)

Waarom geen boek meenemen naar Werchter?Beeld Astrid Snoeys

14.10 Op z'n Ozark Henry's

Frequenteert Lonely The Brave dezelfde kapper als Piet Goddaer? Je zou haast denken van wel. De bassist en gitarist van de Britse powerrockers staan in een volle Barn te rocken met een Ozark Henry-coupe op hun hoofd.

Beeld Alex Vanhee

13.35 - Middelvinger naar het Witte Huis

The Last Internationale laat het publiek zijn middelvingers in de lucht steken, met als boodschap aan het Witte Huis: fuck the confederate flag! En ook: fuck our sponsors! Waarna ze losbreken in een mash-up van 'Sleep Now In The Fire' en 'Sympathy For The Devil'.

De zangeres van The Last Internationale loopt een rondje langs het publiek.Beeld Pieter Coupé
"Ik heb vandaag nog maar drie mensen verwond."Beeld Astrid Snoeys

13.30 - Zanger van Food Fighters breekt been

Je kunt het stom toeval noemen, wij houden het op bewonderenswaardige toewijding.

Onze hoed af voor Peter De Zutter, Dave Grohl van het Meetjesland! Maar laat het de imitatoren van Amy Winehouse, Kurt Cobain en Buddy Holly vooral niet op ambitieuze ideeën brengen. (Gunter)

13.00 - The Last Internationale trapt dag twee af

The Last Internationale heeft zonet dag twee van Rock Werchter op gang getrapt aan het hoofdpodium.

Grappig: Delila Paz van The Last Internationale wil het publiek enthousiast groeten, maar struikelt over de naam Werchter. Het blijft een tongbreker, natuurlijk. De energie die uit hun bluesrock spat, is er gelukkig niet minder om. (Pieter)

Ik wil graag het telefoonnummer van de bevallige frontvrouw van The Last Internationale. Krolse schoonheid met basgitaar, doet het 'm altijd. En ze kan nog zingen ook: She got it all! (Wim)

The Last Internationale.Beeld Alex Vanhee
The Last Internationale.Beeld Alex Vanhee

12. 50 - The Barn wordt later wakker

Met het wegvallen van de zieke Ben Howard is het programma in The Barn vandaag veranderd. Opgelet: Lonely The Brave begint er niet zodadelijk om 13u aan de feestelijkheden, maar komt het publiek er pas om 13.50 wakker schudden. Balthazar promoveert straks naar het hoofdpodium, en speelt er om 19.15u.

Lees hier het spoorboekje om bij te zijn. (Wim)

12.00 - Wat u vandaag niet mag missen

De poorten van Rock Werchter zijn opnieuw geopend. Als je maar vijf optredens zou doen vandaag op de heilige wei van Werchter, laat het dan deze vijf zijn. Zorgvuldig samengesteld door onze muziekredactie.

• Kovacs (14.20 - 15.00, KluB C)
• Death Cab for Cutie (18.10 - 19.10 - The Barn)
• Of Monsters and Men (17.40 - 18.40 - Main Stage)
• alt-J (20.10 - 21.20, The Barn)
• Róisín Murphy (22.20 - 23.30, The Barn)

Lees hier waarom.

11.03 - Uitschieters & uitschuivers van dag 1

De eerste dag van Rock Werchter begon onder een goed gesternte: lekker hete zomerdag, veel volk én twee nieuwe en bijzonder fraaie tenten. En op het podium? Daar maakten het broeierige Jungle, maar vooral Florence Welch en Patti Smith het mooie weer. Hier vind je de hoogte- en dieptepunten op een rij.

Patti Smith.Beeld Alex Vanhee
Florence veroverde het hart van vriend en vijand gisteren aan de Main Stage.Beeld Alex Vanhee

10.15 - Caribou en The Chemical Brothers

Caribou (****) mocht gisteren een afgeladen vol KluB C afsluiten. Caribou's grootste hits en setsluiters 'Can't Do Without You' en 'Sun' deden je dan ook een kwartier lang wegdromen naar een dansvloer waar je één avond lang in de illusie van universele liefde kon geloven.

Lees de review van Caribou hier.

The Chemical Brothers (***) sloten gisteren af aan de Main Stage. Met de vrij makke respons op het terrein vraag je je nadien alleen af: zagen we net een peperdure musical van twee rijke beatsmeden in hun midlifecrisis?

Lees de review van The Chemical Brothers hier.

Caribou.Beeld Harry Heuts
The Chemical Brothers.Beeld Alex Vanhee
De sfeer zat er gisteren tijdens Rise Against goed in, met een kolkende menigte tot gevolg.Beeld Harry Heuts
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234