Dinsdag 07/04/2020

Welke zender durft het aan met Clarkson?

Jeremy Clarkson tijdens de repetitie van Top Gear Live in de Nederlandse Ziggo Dome in 2013.Beeld ANP

Wordt het ITV of Sky? De vraag is niet zozeer of Jeremy Clarkson weer op de televisie te zien zal zijn, maar op welke zender? En of dat een nieuw programma zal zijn, of dat hij zijn collega's Richard Hammond en James May mee gaat nemen voor Top Gear 2.0.

ITV, een commerciële zender die voor iedere Engelsman gratis te zien is, heeft zich al eens eerder opgeworpen als vangnet voor sterren die bij de BBC geen toekomst meer hadden. Zo kreeg Jonathan Ross daar enkele geleden jaren zijn eigen praatprogramma nadat de BBC zijn miljoenencontract had ontbonden. Dat volgde op een radio-uitzending waarin Ross en Russell Brand zich schofterig hadden gedragen tegen over de oude acteur Andrew Sachs (Manuel uit 'Fawlty Towers').

Een andere mogelijkheid is Sky. Dankzij de diepe zakken van Rupert Murdoch kan deze zender makkelijk voldoen aan de financiële eisen van Jeremy Clarkson, die met zijn miljoenencontract bij de BBC een van de best betaalde televisiemakers (en ambtenaren, aangezien de publieke status van de BBC) van het land was. Bovendien schrijft Clarkson nu al columns voor The Sun en The Sunday Times, kranten uit de stal van Murdoch. Probleem is dat Sky als betaalzender een beperkt bereik heeft.

Outsiders zijn Netflix, Channel 5 en de 'mannenzender' Dave die al jaren oude episodes van 'Top Gear' uitzendt. Ook Youtube wordt genoemd als mogelijk medium voor een nieuw autoprogramma rondom Clarkson. Wat niet honderd procent uit te sluiten valt is dat de hele affaire een PR-stunt is van de BBC, om veel gratis publiciteit te krijgen voor 'Top Gear'. De BBC is sowieso de grote verliezer. Zonder 'Top Gear' verloor het zondagavond liefst vier miljoen kijkers.

Meer over Jeremy Clarkson

Van Aziaten en Duitsers tot vrachtwagenchauffeurs en milieu-activisten: een overzicht van de mensen die Jeremy Clarkson al schoffeerde, vindt u HIER.

Jeremy Clarkson (m.) met Top Gear-collega's James May en Richard Hammond.Beeld ANP

Kwaad bloed

Er lijkt echter te veel kwaad bloed te zijn ontstaan tussen Clarkson en de BBC. Zo is hij ziedend op twee anonieme omroepbazen die hem vergeleken met wijlen Jimmy Savile, de televisiepersoonlijkheid die jarenlang meisjes en vrouwen seksueel misbruikt bleek te hebben en de goede naam van de omroep daarmee door het slijk heeft gehaald. Clarksons advocaten bereiden momenteel een smaadzaak voor. Tijdens een veiling ging hij afgelopen week flink tekeer tegen zijn oude werkgever.

Het is vooral de vraag wat Hammond en May gaan doen. Blijven ze, of volgen ze het spoor van hun in ongenade gevallen anchorman? Een 'Top Gear' zonder Clarkson is immers een soort 'Sopranos' zonder Tony, en dus bij voorbaat gedoemd te mislukken. De twee houden zich stil, al houdt May zijn volgers op Twitter gedetailleerd op de hoogte van zijn leven als werkloze. Hij deelt ervaringen als het eten van 'active yoghurt', het opruimen van keukenkastjes en het kappen van hout. May kan zo aan de slag als komiek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234