Maandag 18/11/2019

Influencers

Welke culturele influencers zijn interessant om te volgen?

Beeld RV

Influencer: je kan er tegenwoordig voor studeren. Ook op cultureel vlak is het voldoende om de juiste mensen te volgen op Twitter of Instagram om te weten wat je zeker moet zien en horen. Wat zeggen die culturele influencers er zelf over? Hoe ontpop je je tot een betrouwbare onlinestem? Dat blijkt niet zo anders dan offline: wees vooral authentiek en gepassioneerd.

Het blijft in Vlaanderen een niche, daar zijn ze het over eens. Influencers die specifiek met cultuur bezig zijn, zijn dungezaaid. Even navragen, en je komt snel bij dezelfde namen uit: een selecte kring die ook elkaar volgt. Bij Xander De Rycke, als het over populaire cultuur gaat. Of Lieven Trio over film. En voor beeldende kunst blijkt de Instagrampagina @kunstkijken van de Nederlandse Ko van ’t Hek de stek bij uitstek. De juiste influencers vinden als het over cultuur gaat, blijkt een even grote zoektocht als de kunst tussen de kitsch bespeuren. Daarom geeft Selectief enkele namen bij wie je onbevreesd op ‘volgen’ kan klikken.

@FreeAnckaert: “Het is de interactie die maakt dat het werkt”

In de albumselectie van de krant zal Free Anckaert zelden nieuwe muziek ontdekken. Het meeste heeft hij al lang via sociale media leren kennen, en met hem de schare volgers die op zijn muzieksmaak vertrouwt. Toen Anckaert journalistiek studeerde, was hij vooral bezig met Urgent.fm, de Gentse studentenradio. Playlisten maken, nieuwe muziek ontdekken die vaak onder de radar bleef. En die wilde hij delen. “Ik had de radio, maar op Twitter kon ik sneller en vaker posten wat ik goed vond en waarvan ik dacht dat weinig mensen het kenden. Uit eigen naam, ook.”

Dat bleek te werken, want sindsdien werd Anckaert co-curator van 22tracks en werkte hij onder meer voor Pukkelpop. In het begin kwamen zijn volgers vooral uit zijn eigen netwerk. “Ik ga vaak naar concerten, en ontmoet daar mensen die intensief met muziek bezig zijn. Die kruis je dan ook online. Maar spontaan kwamen daar meer en meer volgers bij. Blijkbaar zijn er heel wat mensen op zoek naar nieuwe muziek.”

Free Anckaert tweet heel eerlijk wat hij over muziek denkt, dat werkt volgens hem het best. Beeld RV

Concurrentie

Doordat op sociale media iedereen zijn stem kan laten horen, is er heel wat concurrentie. Potentiële influencers roepen om het hardst om gehoord te worden. Bij Anckaert gaat dat vooral op gevoel. Echt eerlijk tweeten wat hij over muziek denkt, heel persoonlijk, dat werkt volgens hem het best. “Dan is het geen mening van iemand uit een of andere ivoren toren. Ook als ik iets niet goed vind, zal ik dat zeggen. Zeker als er muziek opgehemeld wordt waarvan ik echt niet begrijp hoe dat kan, zal ik daar zeker tegenin gaan, en dat ook beargumenteren.”

Voor echte argumenten schiet Twitter al eens te kort. Het beperkte aantal lettertekens vlakt meningen af, en dat kan voor discussies zorgen. “Dat kan op sociale media vermoeiend zijn, zo’n discussie. Ik ben iemand die dat niet opzoekt.” Interactie daarentegen, daar houdt hij van. “Sociale media zijn er niet om alleen op je kamer te zitten en je mening te ventileren. Je volgt andere mensen, je reageert, en ze reageren terug. Het is de interactie die maakt dat het werkt, en die het ook boeiend houdt." 

“Dat zoveel mensen je volgen, mensen die je niet kent, dat blijft bizar. Het voelt niet aan alsof ik iets anders doe dan toen ik startte met dertig volgers.” Dat houdt niet tegen dat Anckaert het leuk vindt als mensen reageren en ze door hem muziek ontdekken. 

Twitter & Instagram: @FreeAnckaert

Kijkt dit najaar uit naar: “Soccer Mommy via Democrazy op DOK in Gent op 14 september, en naar Lanark Artefax en special guest SKY H1 in de AB in Brussel.”

@brivalkenborghs: “Als het niet authentiek is, dan werkt het niet"

Influencer zijn, het is niet iets waar Britt Valkenborghs bewust mee bezig is. Film is van jongs af haar passie, en dat is in de eerste plaats voor haarzelf. “Ik voelde me aanvankelijk niet geneigd om dat te delen,” vertelt ze, “maar vrienden moedigden me aan om dat wél te doen."

Valkenborghs begon info en weetjes over film te verspreiden via Instagram en Twitter, en daar zaten wel wat mensen op te wachten. Hoe dat verder gegroeid is, daar kan ze moeilijk op antwoorden. Op Instagram bereikt ze vooral via haar Stories filmliefhebbers. “Dat is daar een perfect medium voor, zeker omdat volgers een gesprek kunnen aangaan. Onlangs vroeg ik wie Eternal Sunshine of the Spotless Mind gezien had, mijn lievelingsfilm. Als ik mensen op die manier een reden kan geven om te kijken, dan ben ik daar blij om.” Een doel had ze daar nooit bij voor ogen, maar de laatste tijd denkt ze daar wel vaker over na. Aangezien ze zelf niet uit een cultureel gezin komt, vindt ze het fijn dat ze zo mensen die er anders niet mee in contact komen, kan bewust maken van goede film.

Een selfie van influencer Britt Valkenborghs, die door haar vrienden aangemoedigd werd om info en weetjes over film te verspreiden. Beeld RV

Indrukwekkende parate kennis

Niet iedereen volgt Valkenborghs voor haar passie voor film. Toen ze onlangs in een poll haar Instagramvolgers vroeg wie meer wou weten over film uit de jaren dertig, was er dertig procent die maar weinig interesse toonde. “Die komen waarschijnlijk voor de selfies”, lacht ze, maar het illustreert wel dat als influencer meer telt dan een indrukwekkende parate kennis. Mensen volgen een persoonlijkheid. “Ik heb een tijdje voor filmmagazine Vertigo geschreven, en merkte dat mensen je naam wel onthouden, maar er graag een gezicht bij zien. Dat schept vertrouwen. Op Instagram kan dat. Zelf volg ik ook liever een persoonlijkheid dan een merk. Ik zal minder snel een recensie geloven in een krant, dan als iemand me dat zelf vertelt.” Als het niet authentiek is, dan werkt het niet.

Met vuur

Haar Instagrampagina is intussen deels uitgegroeid tot promokanaal voor haarzelf. Iemand die met zoveel vuur over film post, dat valt op. Dat was ook wat Cinema Canvas trok om Valkenborghs onder de arm te nemen. 

Toch beseft ze ook dat niet iedereen het puur uit passie doet. Dat werd haar pijnlijk duidelijk op de première van I Feel Pretty, een film die op voorhand de hemel in werd geprezen, maar waarbij Valkenborghs al bij de trailer wist dat die dat niet verdiende. “Voor die première hadden ze influencers uitgenodigd, en heel wat daarvan deelden klakkeloos wat het productiehuis hen had voorgeschoteld. Dat vind ik goedkoop, een voorbeeld van PR-mensen die influencers inzetten.” Zelf ontvolgt ze influencers die naar gesponsorde inhoud en reclame overhellen. Maar doordat er op sociale media zoveel stemmen zijn, gelooft Valkenborghs dat je minder snel domweg één persoon zal vertrouwen. “Voor elk veertienjarig meisje dat iemand volgt die vooral promo voert, staat er iemand klaar die het uit passie doet.”

Twitter & Instagram: @brivalkenborghs

Kijkt dit najaar uit naar: “Filmfestival Oostende. Dit jaar mag ik er in de jury zetelen voor de kortfilm­com­petitie. En in september viert Cinema Cartoon's in Antwerpen zijn veertigjarige bestaan!”

@fakerholic: “Ik hoop dat zoiets het wereldbeeld van mensen beïnvloedt"

Ben Van Alboom is naast chef cultuur bij De Morgen al lang een opvallende stem op Twitter, Instagram en Facebook. Eén die geen blad voor de mond neemt. “In Vlaanderen zal je als influencer, zeker in de culturele wereld, niet gauw betaald worden. Dus kan je maar beter je mening geven. Maar er zijn vast ook mensen die gewoon graag een avant-première meepikken. Zelf krijg ik die uitnodigingen al een tijdje niet meer – wellicht omdat ik te kritisch ben, of nooit ging. En dat is net goed.”

Een aanzienlijk deel van de culturele influencers mag je volgens Van Alboom met een korrel zout nemen. “Als iets slecht is, dan moet je dat durven tweeten. Dan pas ben je geloofwaardig. Eenvoudig is dat in het kleine Vlaanderen niet. Er zijn heel wat influencers die met één been in de culturele sector staan, en die gaan niet gauw tegen schenen schoppen.”

Ben Van Alboom neemt geen blad voor de mond op Twitter, Instagram en Facebook. Beeld RV

Weten of je een oprechte mening aan het lezen bent, dan wel platte reclame, dat merk je volgens Van Alboom snel. Als iemand meer dan nodig de hashtags van een productiemaatschappij gebruikt, bijvoorbeeld, of een film de hemel in prijst nog voor die begonnen is. Zelf had hij geluk dat hij er snel bij was. Samen met Sam De Bruyn was Ben Van Alboom een van de eerste die Twitter en Instagram gebruikte om zijn mening over cultuur te spuien. Niet uit een onstilbare drang om te informeren, maar vooral uit interesse in die media. “Ik ben mijn carrière begonnen als criticus, dus als ik een film of plaat niet goed vond, dan gooide ik dat op Facebook. Ik was er niet mee bezig dat ik volgers moest trekken. Daar zat geen strategie achter.”

Overdreven enthousiast

Als hij iets echt goed ontdekt, post Van Alboom dat graag. Dat kan via zijn Spotify-afspeellijst Apples, Oranges and Other Pop Stuff, of via Twitter, Instagram en Facebook. “Als ik overdreven enthousiast doe over een film als Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, dan hoop ik dat zoveel mogelijk mensen die gaan bekijken en dat hij het wereld­beeld van mensen beïnvloedt.” 

Als de juiste mensen erover tweeten, dan weet Van Alboom zelf ook dat hij moet kijken. “Bij de serie The End of the F***ing World was dat zo. Als journalist hou je dat dan nog even voor je, want je wil de concurrentie voor zijn.” Vaak komt het uit onverwachte hoek. Wim Oosterlinck post, naast zijn tweets als radiopresentator, veel over literatuur en beeldende kunst, weet Van Alboom. “En Artlead is een platform waarop kunst verkocht wordt, maar de gast erachter schuimt zoveel beurzen af, dat je via zijn Instagrampagina op de hoogte blijft van wat er gebeurt in de kunstwereld.”

Twitter & Instagram: @fakerholic

Kijkt dit najaar uit naar: “Film Fest Gent. De helft van de films wil ik al een jaar zien, en de andere helft zijn ontdekkingen. Ik ben ook benieuwd naar het eerste seizoen van Milo Rau bij NTGent, en de wereldpremière van The Six Brandenburg Concertos van Rosas is een goede reden om in september nog eens een weekend naar Berlijn te trekken.”

@Ank2d2: “Andere mensen delen graag zichzelf, ik deel graag boeken”

Voor een van de voornaamste stemmen op Instagram als het om boeken gaat, is Anke Wauters bij haar eigen boekenzoektocht nogal klassiek ingesteld. Ze zweert bij haar vaste boekhandels, Paard van Troje en Limerick in Gent, en vertrouwt op hun selectie. Dat, samen met wat ze ontdekt in internationale culturele magazines als The New Yorker. Maar telkens als ze literatuur ontdekt die haar bij de keel grijpt, dan kunnen haar Instagramvolgers op een post rekenen.

Net als bij elke culturele influencer begint het bij passie: Wauters leest nu eenmaal veel boeken, en is bij vrienden het vaste aanspreekpunt voor een boekentip. Dus dacht ze: waarom die boeken niet delen. Het bespaart haar heel wat energie en tijd, niet constant vragen beantwoorden.

Hier zien we influencer Anke Wauters verdiept in Virginia Woolf. Beeld RV

Haar volgers blijven op de hoogte door quotes die ze samen met een beeld van het boek deelt op haar profiel. Het aantal quotes neemt toe, en daarmee de aanhang. “Hoe dat zo gecultiveerd is dat mensen op mijn keuze vertrouwen, dat weet ik zelf niet goed. Dat begon met vrienden en collega’s, en die vertellen dat verder.” Het is niet iets waar Wauters controle over heeft. Nooit ging ze bewust op zoek naar manieren om volgers te trekken, en met sociale media heeft ze sowieso een haat-liefdeverhouding. “Ik ben er in mijn job al mee bezig, en krijg er geregeld stress door. Mensen verwachten dingen van je. Op die manier voel ik me niet echt een influencer. Plus: voor elk boek dat ik gelezen heb, heb ik betaald. Als ik verplicht zou worden om ze te lezen, dan zou ik het niet doen.”

Superhelden

Anke Wauters voelt een grote nood aan mensen die over boeken praten op sociale media. Er zijn er niet veel, zeker niet in Vlaanderen. “Dichteres Siel Verhanneman doet het soms, ze post op Instagram als ze iets inspirerends gelezen heeft. Maar dat zou meer mogen.” Zelf leert ze graag nieuwe dingen kennen via andere influencers, vooral dan over kunstvormen waarin ze zelf minder thuis is. Zo volgt ze wat Britt Valkenborghs over film post, of Xander De Rycke over superhelden. Soms is Wauters bang dat het wat snobistisch overkomt, zo constant over boeken posten. Maar vaak genoeg laat ze op Twitter ook een andere kant van zichzelf zien, met grapjes en ludieke posts. “Het is nu eenmaal mijn grote liefde. Het zit in mij: andere mensen delen graag zichzelf, ik deel graag boeken."

Twitter & Instagram: @Ank2d2

Kijkt dit najaar uit naar“In Amsterdam gaat op 23 september het toneelstuk Een klein leven in première, gebaseerd op het gelijknamige boek van Hanya Yanagihara."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234