Donderdag 23/05/2019
Het lijkt wel een slagveld: een verlaten camping vol achtergelaten kampeermateriaal en vuilnis na afloop van Rock Werchter.

Festivals

Weg met wegwerptent: Belgische festivals steunen Britse actie

Het lijkt wel een slagveld: een verlaten camping vol achtergelaten kampeermateriaal en vuilnis na afloop van Rock Werchter. Beeld Tomas Sisk/Photo News

In het Verenigd Koninkrijk roepen zestig festivals op om te stoppen met het verkopen van goedkope festivaltenten. De Belgische festivals steunen het initiatief. ‘Het gaat al fout bij het woord ‘wegwerptent’.’

Daar staat u dan. Na drie dagen dansen, drinken en zweten kan u bij het woord Sisyphus enkel aan een metalband denken. Maar neen, het is de Sisyphusarbeid om uw opgooitent van vijftig euro van de festivalweide te krijgen. Met een kater en onder de loden zon is het des te moeilijker om de buigzame tentpalen tweemaal in een achtvorm te vouwen en dan nog eens dubbel. En moet dat dan echt allemaal in dat veel te kleine zakje? En dan moet u die onhandige, ronde zak nog helemaal richting uitgang sleuren. Ach, vijftig euro, denkt u. Dat was het feesten toch waard?

Het is waarschijnlijk een reden waarom jaarlijks honderden festivalgangers het plooiwerk aan zich voorbij laten gaan. Maar de afvalberg is er niet bij gebaat. Een tentje van amper 3,5 kilo bevat evenveel plastic als 8.750 rietjes, of 250 plastieken bekers. In het Verenigd Koninkrijk worden elk jaar zo’n 250.000 tenten op festivalweides achtergelaten. Even omgerekend zijn dat dus meer dan 62 miljoen plastic bekers, zomaar richting vuilnisbak.

Met die cijfers in de hand probeert een Britse campagne de festivalgangers nu een geweten te schoppen. Zestig festivals roepen gezamenlijk op om te stoppen met de verkoop van goedkope tenten. Ze viseren twee supermarktketens die tentjes van nog geen 30 pond (ongeveer 35 euro) in de markt zetten als ‘ideaal voor festivals’. Ook bij ons kost een opgooitentje vaak maar 50 euro.

“Het gaat al fout bij de benaming: ‘wegwerptent’. Het hoort niet dat tenten zo beschreven worden”, zegt woordvoerder Nele Bigaré van Rock Werchter. Het festival deelde vorige week de Britse campagnevideo ook via de eigen kanalen en juicht het initiatief toe. “Het is geen geheim dat dat ook hier een probleem is. Jaarlijks worden er honderden tenten achtergelaten.”

Alpaca’s en spaarkaarten

Exacte cijfers over het aantal tenten dat op hun camping achterblijft, heeft Werchter niet. Bij Tomorrowland spreken ze over 75 ton aan kampeermateriaal dat achtergelaten wordt, zowel tenten als slaapzakken en frigoboxen. De kringwinkel Ecoso kon vorig jaar 50 ton daarvan recupereren, maar kapotte tenten belanden bij het gewone afval, dat in totaal goed is voor 1.217 ton.

“Veel buitenlanders reizen na het festival nog door in Europa en willen hun tent niet meenemen”, weet woordvoerder Debby Wilmsen van Tomorrowland. “Daarom zetten we al enkele jaren in op huurtenten, die we kunnen hergebruiken.” Met de easy tent-formule kunnen kampeerders ingerichte tenten huren, inclusief slaapgerief en sfeerlampjes. De opgehaalde tenten van vorig jaar zitten nu ook in een eigen verhuursysteem, camp2camp. Tomorrowland heeft een spaarkaart voor wie sorteert of zijn tent in een ophaalbak deponeert. Met spaarpunten kunnen de mensen bijvoorbeeld een t-shirt of gadget winnen.

Ook Pukkelpop werkt al twee jaar met een beloningssysteem. Wie aan de uitgang van de camping poseerde voor het bord van een alpaca met zonnebril, met vijf vrienden en de slogan ‘Alpaca my tent back home’, kon vijf festivaltickets winnen voor het komende jaar. Woordvoerder Frederik Luyten laat weten dat de campagne er dit jaar opnieuw komt. “Belgische festivals zijn een goede leerling als het gaat om sorteren. Maar op festivals van onze schaal is het moeilijk om volledig hernieuwbaar te werken.” Het Britse initiatief wil hij zeker opvolgen.

Een verkoopstop zoals in de Britse festivals vragen, is voorlopig nog niet aan de orde. “Het vraagt een inspanning van vooral... de festivalgangers zelf”, vindt Bigaré van Rock Werchter. “Wij reiken een aantal tools aan, maar zij moeten het wel doen.”

Dat vindt ook Best Kept Secret, het Nederlandse festival dat over twee weken het seizoen aftrapt. “Ik ga uit van het gezonde verstand van de kampeerders”, zegt woordvoerder Roosmarijn Meijer. “Onze bezoekers zijn sowieso niet de meest slordige. Er blijven elk jaar wel tientallen tenten liggen, maar geen honderden. Mijn boodschap is: neem ofwel een goede tent mee, of gebruik een van onze huurtenten.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.