Dinsdag 16/07/2019

Interview

"We zijn te lang passief geweest": de soulvolle revolutie van Cubaanse tweeling Ibeyi

"Wie geen hoop heeft, gaat dood", klinkt het op de tweede plaat van het Frans-Cubaanse zusterduo Ibeyi. De hippe jazzsaxofonist Kamasi Washington doet erop mee, net als r&b-icoon Meshell Ndegeocello. De liedjes graven dieper dan voorheen.

Ibeyi. Beeld rv amber mahoney

"Ik was zestien. Ik liep door de gangen van de metro in Parijs. Een politieagent hield me staande. Ik moest mijn schoenen uitdoen en met blote voeten op de koude vloer staan. Hij pakte mijn rugzak af en kieperde hem ondersteboven terwijl alle andere reizigers stonden toe te kijken. Hij vroeg of ik rookte, of ik dronk, of ik drugs gebruikte. Ik zei telkens nee. 'Are you fucking kidding me?' schreeuwde hij. Toen hij zag dat er een dik boek en wat pianopartituren uit mijn rugzak waren gevallen, deinsde hij terug. Oei, ze zou wel eens intelligent kunnen zijn, zag je hem denken. (lacht) En hij draaide zich om en liep weg.”

Lisa-Kaindé Diaz lacht met haar mond en met haar ogen, niet langer meewarig maar stralend nu. Ze schreef het liedje 'Deathless’ over bovenstaand voorval. "Die racistische flik had haar tegengehouden omdat ze een afro heeft”, zegt haar tweelingzus Naomi met ogen die vuur spuwen. We zitten in de bar van een Brussels hotel en de Ibeyi-zussen praten over de liedjes op Ash, hun tweede plaat waarmee ze de lat hoger leggen. In liedjes zoals 'Deathless’ dragen ze het hart op de tong. "Het is een klein verzetsanthem. Een liedje waarmee je je een aantal seconden onoverwinnelijk waant.”

Yoruba-cultuur

Op Ash stoelen de bescheiden revoluties van Lisa en Naomi zich op hiphop en jazz, op elektronica, soul en blijmoedige gezangen uit de Yoruba-cultuur waarmee de dames opgroeiden. "We gaan de toekomst tegemoet op dit album, terwijl ons debuut vooral over ons verleden ging", klinkt het. "Al de liedjes op deze plaat kaarten gevoelens aan die we al lang met ons meedragen, maar we waren nog niet klaar om erover te praten. We wilden niet zomaar een liedje schrijven over politiebrutaliteiten, het moest oprecht en uit het leven gegrepen zijn.”

Als producer haalden de zussen Richard Russell aan boord, niet alleen de grote man achter het XL-label maar ook creatieve partner in crime van Damon Albarn van Blur. Hij daagde de zussen uit hun ziel binnenstebuiten te keren. "Zonder Richard hadden we dit niet gedurfd”, klinkt het. "We zijn te lang passief geweest. Dit album is onze kans om een stelling in te nemen. Misschien zullen we de wereld niet veranderen, maar we blijven tenminste niet bij de pakken neerzitten.”

Ze vertellen passioneel over de drift waarmee ze de luisteraars hoop willen bieden in tijden van Trump en brexit, over de kracht van de jeugd, over de emancipatie van vrouwen te midden van verdoken seksisme. Bij de naam Theresa May rolt Lisa met de ogen en slaat ze zichzelf voor het hoofd. "Ik vind het hallucinant om te zien hoe ver sommige politici van de jongeren afstaan”, zucht ze. "Maar kijk, we leven in tijden waarin muzikanten zich erg geïnspireerd voelen en fantastische platen uitbrengen”, zegt Lisa. "Niet alleen Kendrick Lamar, maar ook Beyoncé, Solange, Sampha, Kamasi: iedereen is klaar voor de strijd. We willen niet preken. We geloven simpelweg in alles wat we doen en zeggen.”

Vandaag wonen de Cubaanse zussen in Parijs. In het voorjaar zagen ze met lede ogen aan hoe het racistische Front National er plots slagkracht kreeg, maar uiteindelijk de duimen moest leggen voor Emmanuel Macron. Fan van hem zijn ze niet zo. "Zoals veel van mijn leeftijdsgenoten kan ik me met geen enkele huidige Franse politicus identificeren. Da’s een probleem. We hebben meer jonge mensen met uiteenlopende culturele achtergronden nodig, en moed om de zaken te willen veranderen. Maar goed, Macron is onze president en we moeten op het beste hopen. Hij is tenminste geen Marine Le Pen. Dat is al veel.”

Ash is nu uit bij XL.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden