Donderdag 05/08/2021

AchtergrondTheater

‘We moeten méér doen dan tradities in stand houden’: SKGN-app veroorzaakt digitale revolutie in theaterwereld

Mathijs F Scheepers en Korneel Hamers van SKaGeN. ‘Als je het aantal mensen zonder smartphone vergelijkt met het aantal mensen dat naar het theater gaat, dan denk ik toch dat de publiekswinst groot is.’ Beeld Tim Coppens
Mathijs F Scheepers en Korneel Hamers van SKaGeN. ‘Als je het aantal mensen zonder smartphone vergelijkt met het aantal mensen dat naar het theater gaat, dan denk ik toch dat de publiekswinst groot is.’Beeld Tim Coppens

Theatergezelschap SKaGeN gaat voor niets minder dan de wereldheerschappij – toch als het gaat over vernieuwende theatervormen. Met IMKE lanceert het gezelschap een derde voorstelling die je nu via hun eigen app kan volgen. ‘Ondernemen is geen vies woord.’

Voor de meeste gezelschappen legde Covid-19 de artistieke activiteiten lam, voor SKaGeN bleek het een deeltjesversneller. Snel na het afkondigen van de eerste lockdown kwam het met WatchApp #1: Emmi & Leo, een voorstelling die volledig draaide op WhatsApp. Drie weken lang kon je als toeschouwer smullen van de stormachtige verbale crush tussen Emmi en Leo. Het werd een succes: 10.000 verkochte tickets en een sequel: Emmi & Leo LIVE, waarin de berichtjesstroom werd verrijkt met gefilmde ontmoetingen tussen Emmi (actrice Janne Desmet) en Leo (Jurgen Delnaet).

Een derde voorstelling is dus het logische vervolg: IMKE, een thriller over een versplinterde familie. De vader (Filip Peeters) trok met zijn minnares (Jennifer Heylen) naar Malta, de aan alcohol verslaafde moeder (Barbara Sarafian) probeert het gezin samen te houden en twee kinderen (Lynn Van Royen & Bjarne Devolder) vluchten het huis uit. De jongste dochter, de achtjarige Imke, maakt dan maar een familiechatgroep aan waar alle andere gezinsleden liefst van al geen deel van zouden uitmaken. Tot er opeens een familielid verdwijnt, en alle verhoudingen op hun kop worden gezet.

Heuse community

IMKE, waarvan Peter De Graef het scenario schreef, kan je twee en een halve week in real time volgen via de eigen SKGN-app en geeft je een inkijk in het leven van de personages via berichtjes, foto’s en video. Een nieuwigheid, die app, want de vorige voorstellingen liepen via WhatsApp. Maar daar veranderden de gebruiksregels en de eigen app bleek ook voordelen te scheppen: de app is gebruiksvriendelijker dan WhatsApp én er is een virtuele foyer, waar zich intussen een heuse community heeft gevormd die de verwikkelingen tussen Emmi en Leo enthousiast bediscussieert.

Voor SKaGeN is het digitale format het logische gevolg van een parcours dat al twintig jaar loopt, knikt Korneel Hamers, een van de bezielers van SKaGeN. Hamers: “Al van bij ons afstudeerproject experimenteren wij met nieuwe vormen van presentatie: blue key, draadloze headsets, het gebruik van tablets. Technologie zit in ons DNA, daardoor konden we zo snel schakelen.” SKaGeN verenigt met de combinatie tussen live en digitaal the best of both worlds, vult Mathijs F Scheepers aan. Scheepers: “Omdat we dat spannend vinden én omdat we jonge mensen willen aanspreken op een eigentijdse manier. Die trein is het klassieke theater echt aan het missen.”

Ondernemerschap

Het format van de WatchApp blijkt voor SkaGeN het toegangsticket tot een wereld ver voorbij het Vlaamse theater. Er staat intussen een WatchApp op stapel met Lize Spit, een uitgeverij van schoolboeken wil de app gebruiken voor educatieve doeleinden en ook geografisch zijn de grenzen geslecht: Nederland en Frankrijk namen het concept al over. Scheepers: “Dit wordt een internationaal verhaal, ja. We mikken op niet minder dan de wereld.” Dat klinkt als stevig cultureel ondernemerschap. Hamers: “In het samenwerken zijn wij ondernemers, we vinden dat geen vies woord. We zijn de creatieve sector, toch? Wel, wij hebben een creatieve oplossing gezocht voor het probleem dat zich nu stelt.”

Toch stuit het morrelen aan een traditie van 2.500 jaar oud ook op weerstand. In Frankrijk klonk het verwijt dat het format ‘werk zou afnemen van acteurs’. Geregeld klinkt de bedenking of ‘digitaal theater’ – een term die SKaGeN níét gebruikt – dezelfde diepgang en intimiteit heeft als livetheater. De vraag lokt een gepassioneerde verdediging uit. Scheepers: “Intimiteit? Je leeft drie weken dag en nacht samen met de personages, ze kruipen onder je huid. Dat is stukken intiemer dan de band die je opbouwt tijdens een voorstelling van een uur. En de kwestie rond diepgang hangt samen met de auteurs. We starten nu met IMKE, een familiethriller in ware zondagavondstijl, rond een gezin waaruit iemand verdwijnt. Peter De Graef verweeft op een lichtvoetige manier de meest filosofische en existentiële vragen in de plot. Die man schrijft topfictie!”

Twee gezichten

Hamers: “Los daarvan moeten we ook op tafel slaan en zeggen dat we als gezelschap niet alleen geld krijgen om tradities in stand te houden. We moeten de bibliotheek van de toneelliteratuur niet alleen herspelen maar ook opnieuw vullen, of er een mediatheek van durven maken. Eentje waarmee we eender welk publiek bereiken.”

Wat dat betreft toont de technologie twee gezichten: ze maakt toegankelijk én ze werpt drempels op. Hoe democratisch is een kunstvorm die enkel de bezitters van een smartphone aanspreekt? Hamers: “Tja. Je hebt een smartphone nodig, dat klopt. Maar de meest onnozele, slechte oude bak speelt onze app. Als je het aantal mensen zonder smartphone vergelijkt met het aantal mensen dat naar het theater gaat, dan denk ik toch dat de publiekswinst groot is.” Scheepers: “Bovendien is dat ook een inhoudelijke keuze. Alles wat SKaGeN maakt gaat over de wereld van vandaag, waarin wij leven. De smartphone speelt daarin nu eenmaal een belangrijke rol.” Hamers: “We blijven trouwens beide sporen bewandelen. Vroeger maakten we twee producties per jaar, nu zes: analoge, digitale, cross-overs. We sluiten niemand uit.”

Vanaf 31/3 kan je IMKE volgende via de SKGN-app. destudio.com, skagen.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234