Zondag 13/06/2021

InterviewKarlien Meganck en Hendrik Storme

‘We moeten diversiteit radicaal durven omarmen’: De Singel vindt zichzelf opnieuw uit

Karlien Meganck, adjunct-directeur van De Singel, en algemeen directeur Hendrik Storme. Beeld Wouter Van Vooren
Karlien Meganck, adjunct-directeur van De Singel, en algemeen directeur Hendrik Storme.Beeld Wouter Van Vooren

Noem het geen revolutie, maar een evolutie. Toch wil de nieuwe directeur Hendrik Storme, met behulp van een nieuwe directieploeg én een nieuwe huisstijl een nieuwe, meer diverse wind door De Singel laten waaien. ‘Maar het is niet de bedoeling dat we ons bestaand publiek tegen de borst stoten.’

Op het dak van De Singel in Antwerpen staan nog steeds vier netjes van elkaar gescheiden woorden: Architectuur, Dans, Muziek en Theater. Onder dat dak willen de nieuwe directeur Hendrik Storme en zijn ploeg echter voorbij zulke rigide opdelingen denken. “Van de luwte die de coronacrisis ons heeft geboden, hebben we gebruikgemaakt om grondig na te denken over wie en wat De Singel juist is”, zei Storme bij de voorstelling van het nieuwe seizoen. “We willen een eigentijds en gastvrij kunstenhuis zijn, een bruisende ontmoetingsplek voor kunst zonder grenzen.”

In september 2020 volgde Storme Jerry Aerts op aan het hoofd van De Singel, maar het seizoen 2021-2022 wordt zijn eerste volwaardige programma. “De vraag is: hoe kunnen we verder bouwen op ons verleden?”, vertelt Storme ons na zijn presentatie. “Ik heb veel respect voor mijn voorgangers, maar tegelijk zijn er veel zaken die onze generatie anders zal aanpakken.” Dat de rigide opdeling tussen verschillende disciplines op de schop gaat, is maar één voorbeeld. “We gaan die vakjes openbreken en alle mogelijke mengvormen tussen die verschillende disciplines veel meer aan bod laten komen, met installaties, expo’s, performances, muziektheater...”, legt adjunct-directeur Karlien Meganck uit. “De meeste makers kiezen er nu zelf voor om de grenzen tussen verschillende disciplines te overschrijden. Wij volgen die tendens.”

Meganck maakt deel uit van de nieuwe, brede directieploeg. Storme: “Ik denk dat we één van de weinige kunstinstellingen in ons land en misschien zelfs in Europa zijn waar we kunstenaars echt deel laten uitmaken van het artistiek team, met mensen als choreograaf Michiel Vandevelde en woordkunstenares Sarah Bekambo. Dat verrijkt de dialoog enorm. Ik denk dat we zo de vinger aan de pols kunnen houden van wat er leeft onder kunstenaars. We zitten niet meer in de voorbijgestreefde idee van één programmator of curator. Het is minder top-down, meer bottom-up.”

Gus Van Sant

Op die manier moet er een nieuw hoofdstuk beginnen, met een nieuwe huisstijl, een nieuwe website en een nieuwe visie: deSingel is nu DE SINGEL. Toch omschrijft Storme het als een evolutie, geen revolutie. “Het is niet de bedoeling dat we ons bestaand publiek tegen de borst stoten. Mensen die al jarenlang naar hier komen, zullen hun oude, vertrouwde Singel terugvinden.” Grote podiumkleppers als Romeo Castellucci, Anne Teresa De Keersmaeker en Ivo van Hove maken ook volgend jaar hun opwachting aan de Desguinlei. De grootste naam is misschien wel die van Gus Van Sant: de Oscar-genomineerde filmmaker van Elephant en Good Will Hunting maakt voor het eerst een theatervoorstelling, over Andy Warhol.

Maar naast die gevestigde waarden staat ook heel wat jong en uiterst divers talent te trappelen. Nieuwe huisartiesten als de Marokkaans-Belgische choreograaf Radouan Mriziga, het activistische filmcollectief Faire-Part en de Turkse performancekunstenares Begüm Erciyas willen een nieuwe wind laten waaien. Met een programma als Radiant Nights, dat vier keer plaatsvindt in één seizoen, “richten we onze pijlen op experimenteel werk, dat zich nog onder de radar bevindt”, legt Meganck uit. “We zetten meer in op werk van jongere, experimentele makers. We zetten ook meer dan vroeger in op nieuwe creaties: we willen méér zijn dan louter een presentatiehuis.”

Met maar liefst veertien festivals wil De Singel het programma uitdiepen en ook een nieuw publiek aanspreken. Het seizoen start met Dear Antwerp, een festival dat buiten het gebouw, in de stad plaatsvindt. “We gaan volgend seizoen veel meer naar de stad toe”, zegt Storme. “Dat stadsfestival is heel erg gericht op de Antwerpse bevolking.

Storme: 'Ik denk dat we één van de weinige kunstinstellingen in ons land en misschien zelfs in Europa zijn waar we kunstenaars echt deel laten uitmaken van het artistiek team.' Beeld Wouter Van Vooren
Storme: 'Ik denk dat we één van de weinige kunstinstellingen in ons land en misschien zelfs in Europa zijn waar we kunstenaars echt deel laten uitmaken van het artistiek team.'Beeld Wouter Van Vooren

“Diversiteit is essentieel voor ons, zowel als het over onze makers als over ons doelpubliek gaat”, gaat de nieuwe directeur voort. “Daarom is ook onze ploeg heel divers samengesteld. Als kunstinstelling moeten we daarin onze verantwoordelijkheid nemen. De diversiteit die onze wereld kenmerkt, moeten we radicaal durven omarmen. Ik ben echt heel trots op de diversiteit in ons aanbod, zeker ook op het vlak van klassieke muziek. Dat blijft toch een vrij wit, westers bastion, maar we proberen echt nieuwe accenten te leggen, door met artiesten van kleur te werken en de aandacht te vestigen op nieuw repertoire.”

Blijft de vraag: wat met de impact van corona? Het virus heeft geen financiële put geslagen, maar zekerheid dat de zalen in september weer vol mogen zitten is er niet. “We gaan ervoor, en we zullen dan wel zien”, zegt Storme. “Wij bieden het publiek ook een coronagarantie: tickets voor een voorstelling die nadien geannuleerd wordt, betalen we volledig terug. We hebben in ons budget ook rekening gehouden met een beperkt publiek.”

Bovendien heeft corona ook positieve effecten losgeweekt. “We hebben geleerd om snel in te spelen op de veranderende context – dat is niet evident voor zo’n grote machine als De Singel. En we hebben ook nieuwe zaken omarmd. We hebben heel fel ingezet op digitale media, en we hebben een eigen ‘streamteam’ waarmee we hoogwaardige producties kunnen afleveren. Die expertise kunnen we inzetten voor de toekomst, waarin we een nieuw evenwicht moeten vinden tussen wat er live in de zaal gebeurt en wat online kan. De grenzen vervagen en groeien naar elkaar toe. De toekomst van de kunstinstellingen is hybride.”

Het volledige programma staat op desingel.be. Tickets gaan op 25 mei in verkoop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234