Zaterdag 18/01/2020

Film

“We hebben veel figuranten gecast die ledematen kwijt zijn. Dat bespaart heel wat gedoe”

Hendrik Verthé (l.) en Kobe Van Steenberghe. Beeld Francis Vanhee

Producers Hendrik Verthé (33) en Kobe Van Steenberghe (36) zien het groots: na drie films met Adil El Arbi en Bilall Fallah schakelen ze nog een versnelling hoger. Na de release van Patser draaiden ze dit jaar de spectaculaire duikbootfilm Torpedo, én Vlaanderens eerste zombiefilm Yummy. Dit zijn de kroonprinsen van de commerciële Vlaamse film.

Het is even schrikken: een deur opendoen, en recht in de doorbloede ogen van een koppel zombies kijken. We bevinden ons in het casino van Namen, waar de makers van Yummy – de eerste Vlaamse zombiefilm – tijdelijk hun tenten hebben opgeslagen. Een grijze vergaderzaal doet dienst als maquillageruimte, waar acteurs en figuranten worden omgetoverd tot half ontbonden griezels. Zij strompelen straks naar de set, in de catacomben van de Citadel van Namen, waar ze hun tanden proberen te zetten in hoofdrolspeler Bart Hollanders – u kent hem als Randy Paret uit Callboys.

Aan een tafeltje in die vergaderzaal zitten ook twee mannen op hun laptops te tokkelen: dit zijn Hendrik Verthé en Kobe Van Steenberghe, de producers van
Yummy. Ze zien er frisser uit dan de zombies in de schminkstoel, maar voelen zich toch ook stilaan halfdood. Want het is een slopend jaar geweest voor dit jonge duo. Het begon met de release van Patser, de kaskraker van Adil El Arbi en Bilall Fallah, die alle verwachtingen overtrof. Tijdens de zomer trotseerden ze tropische temperaturen in een snikhete loods, voor de opnames van hun spectaculaire duikbootfilm Torpedo. En nauwelijks twee maanden later begon de camera van Yummy te lopen.

Te commercieel

Halverwege de dertig zijn ze, en nu al aan hun vijfde langspeelfilm toe. Daar hadden ze tijdens hun studies nooit hardop van durven te dromen. Meer zelfs, Verthé werd in zijn tweede jaar aan filmschool Sint-Lukas gebuisd. “Ze vonden hem daar te commercieel”, lacht Van Steenberghe. De twee leerden elkaar dan ook kennen op het RITCS in Brussel, waar Verthé zijn studies verderzette. “Toen was Kobe nog ‘die excentriekeling met zijn fluogroene vest en zijn lang blond haar’”, grinnikt Verthé. De vonk tussen hen sloeg volgens Van Steenberghe over toen Verthé uiteenging met zijn vriendin. “Plots had hij geen plek meer om te wonen. Ik heb hem toen aangeboden om even bij mij in te trekken. Hij is zes jaar gebleven.” (lacht)

Achter de schermen bij ‘Yummy’. Beeld Francis Vanhee

Enkele jaren later volgde nog een bepalende ontmoeting: die met Adil en Bilall. In 2014 produceerden Verthé en Van Steenberghe Image, hun eerste langspeelfilm. Met een budget van 120.000 euro, een absolute peulschil in filmland. “Het scenario hangt een beetje met haken en ogen aan mekaar”, geeft Verthé ruiterlijk toe, “maar we hebben absoluut geen spijt dat we die film gemaakt hebben. We zagen meteen dat Adil en Bilall echt konden regisseren.”

Nooit eerder gemaakt

Met Black en Patser groeiden niet alleen hun budgetten en hun reputatie, maar ook hun ambitie. Verthé en Van Steenberghe – die samen het productiehuis The A-Team oprichtten – gaan voor groots: zowel qua bereik als qua spektakel. “Ik heb zelf een redelijk brede filmsmaak,” zegt Van Steenberghe, “maar als ik naar de cinema ga, is dat toch voornamelijk om overrompeld te worden in mijn bioscoopstoel. Dat soort films proberen wij ook te maken: het mag wel een beetje plezant zijn.” Het is duidelijk dat “commercieel” voor deze twee geen vies woord is. Bovendien heeft het duo een neus voor gaten in de markt. “Wij maken graag dingen die nog nooit eerder gemaakt zijn in Vlaanderen”, zegt Verthé. Dat ze dit jaar een duikboot- en een zombiefilm draaiden, is dus geen toeval.

Een opname van ‘Yummy’. Een zombie probeert zijn tanden te zetten in hoofdrolspeler Bart Hollanders. Beeld Francis Vanhee

Het is in ons land nochtans niet zo eenvoudig om dure spektakelfilms gemaakt te krijgen. “Een budget van 2,5 miljoen euro krijg je nog relatief gemakkelijk bij elkaar,” zegt Verthé, “maar met Patser zaten we aan 3,3, en Torpedo kostte zelfs 3,5 miljoen. Dan wordt het plots moeilijk. Want de Vlaamse afzetmarkt is zo klein, dat je afhankelijk bent van filmfondsen. En heel wat fondsen vinden onze films te commercieel om ze te steunen. Zo hebben we voor Torpedo uiteindelijk nog een deel van het budget zelf op tafel moeten leggen. Terwijl 3,5 miljoen eigenlijk al veel te weinig was voor zo’n grote productie.”

Maar laat dat nu net het geheim van Verthé en Van Steenberghe zijn: ze doen (heel) veel met (relatief) weinig geld. Precies daarom kwam het script van Torpedo op hun bureau terecht. Van Steenberghe: “Jan Verheyen heeft ons dat scenario gegeven. Hij zei: ‘Op een of andere manier slagen jullie er altijd in om van 1 euro 3 euro te maken. Dit is dus echt iets voor jullie!’” (lacht)

Besparen op ledematen

Om zo economisch te kunnen werken, moeten de twee inventief zijn. En handig. “Ons andere bedrijfje heet niet toevallig MacGyver”, lacht Verthé. “Kobe is echt een Bob De Bouwer. Op de set van Torpedo hebben we dus heel veel zelf gedaan”. Ook voor Yummy – met een prijskaartje van 500.000 euro een echte lowbudgetproductie – moesten ze met slimme oplossingen op de proppen komen: “We hebben veel figuranten gecast die ledematen kwijt zijn”, zegt Van Steenberghe. “Dat bespaart heel wat gedoe met visual effects en protheses. Als je wat bloed en ingewanden op iemand zonder benen smeert, dan ziet dat er al snel geniaal uit.”

Of ze toch niet liever met het grote Hollywood-geld zouden werken, zoals hun poulains Adil en Bilall, die binnenkort
Bad Boys for Life regisseren? “Dat zou ons natuurlijk wel aanspreken”, geeft Verthé toe. “Misschien moeten Adil en Bilall doen zoals Luc Besson: als ze echt groot geworden zijn, terug naar huis komen en van hieruit – samen met ons – Engelstalige films maken.”

Torpedo en Yummy worden in het najaar van 2019 in de bioscoop verwacht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234