Vrijdag 14/05/2021

InterviewStephen & David Dewaele

‘We deinzen er niet voor terug om tien dagen werk in de prullenmand te kieperen’

Stephen en David Dewaele. 'Er komen nu boekingen binnen voor volgend jaar en ik betrap me erop dat ik nog wat van het escapisme wil genieten', zegt die eerste.  Beeld Rob Walbers
Stephen en David Dewaele. 'Er komen nu boekingen binnen voor volgend jaar en ik betrap me erop dat ik nog wat van het escapisme wil genieten', zegt die eerste.Beeld Rob Walbers

Met de compilatie Foundations vieren Stephen en David Dewaele het vijfjarige bestaan van DEEWEE, hun platenlabel dat geleidelijk aan uitgroeide tot een genre an sich. ‘Als livemuzikanten begrijpen we onze artiesten heel goed.’

“Pre-covid krioelde het hier van het volk”, zegt Stephen Dewaele. We zitten aan de vergadertafel in de bibliotheek van DEEWEE, het Gentse studiocomplex dat meteen de naam van het platenlabel draagt. De muren rondom ons zijn bezaaid met de immense platencollectie die Stephen en David Dewaele in hun carrière verzamelden en die de goudmijn vormt waarop ze hun 2manydjs- en Radio Soulwax-projecten entten. DEEWEE fungeert meteen ook als artistieke bubbel voor een resem artiesten die allemaal muziek maken in de ruimtes van het gebouw. “In normale tijden was iedereen hier met van alles en nog wat bezig. Iemand zat in onze studio muziek op te nemen, elders in het gebouw was iemand een video aan het monteren, nog iemand anders keek hier naar het voetbal op tv of legde een plaat op, terwijl wij in de studio in de kelderverdieping iets zaten te mixen naast een band die stond te repeteren. Al die kruisbestuivingen! Het is een soort chaos waar wij op kicken. Door corona heeft een organisatie als de onze nieuwe limieten gekregen: we moeten oppassen met hoeveel we hier binnen zijn.”

Normaal gezien had het Gentse broederduo het voorbije coronajaar de wereld moeten rondvliegen om op de meest prestigieuze feestjes en festivals te dj’en. Nu vielen de data in onder meer New York, Miami, Los Angeles en Londen plots weg. Bovendien ontsnapten de Dewaeles begin vorig jaar aan het begin van de pandemie ternauwernood uit de VS, vlak voor Donald Trump de grenzen sloot voor buitenlands verkeer. Eén dag na hun landing in België ging ook ons land in lockdown. Hoe wen je als immer globetrottende muzikant/dj die in de regel tussen verschillende tijdzones pendelt aan zo’n langdurige quarantaineperiode?

“Het vertaalt zich blijkbaar anders bij mijn broer dan bij mij”, zegt Stephen Dewaele. “Hij mist zelfs de dooie momenten op luchthavens tussen de gate en de runway. In die veertig minuten waar je niets te doen hebt, vallen soms de beste ideeën uit de lucht.” (lacht)

“Mentaal zie ik ervan af, ja”, aldus David Dewaele. “Het is een luxeprobleem, hé. Ik ga er niet van sterven. De pandemie is voor iedereen erg, om verschillende redenen. Ik ga het gemis aan reizen en aan mijn vriendenkring niet vergelijken met iemand die zwaar wordt geveld door de ziekte, zoals mijn broer heeft meegemaakt.”

Stephen en zijn schoonouders werden eind vorig jaar ernstig besmet met Covid-19. Het laat tot vandaag zijn sporen na, zo blijkt. Niet dat de hufterige knauw van corona de creativiteit in de weg stond. De broers dompelden zich sinds die eerste lockdown nagenoeg helemaal onder in de muziek van hun poulains bij DEEWEE: artiesten uit eigen land maar ook uit Engeland en São Paulo die het instinct van de Dewaeles vertrouwden en zich door hen lieten begeleiden. Ook de geneugten van het kersverse ouderschap boden genoeg afleiding. De broers hebben allebei een kindje dat hen nu al doet nadenken over hoe ze het straks gaan aanpakken, wanneer corona wegebt en het globetrotten weer kan beginnen.

'Na covid gaan we een nieuwe realiteit creëren waarin we een mix zullen zoeken van het professionele en het familiale. Ik zie ons niet meteen vier weken naar het buitenland vertrekken zonder onze kinderen of ons lief.' Beeld Soulwax
'Na covid gaan we een nieuwe realiteit creëren waarin we een mix zullen zoeken van het professionele en het familiale. Ik zie ons niet meteen vier weken naar het buitenland vertrekken zonder onze kinderen of ons lief.'Beeld Soulwax

“Er komen nu boekingen binnen voor volgend jaar en ik betrap me erop dat ik nog wat van het escapisme wil genieten”, aldus Stephen Dewaele. “Wil ik wel opnieuw die wereld binnenstappen? Je wordt geleefd door de machine, hé. Maar ik ben blij dat het vaderschap ons nu is overkomen. We gaan een nieuwe realiteit creëren waarin we een mix zullen zoeken van het professionele en het familiale. Ik zie ons niet meteen vier weken naar het buitenland vertrekken zonder onze kinderen of ons lief. Wie weet kunnen we hen wel integreren in onze projecten. We dromen er al even van om een week lang in dezelfde stad te spelen. Met de familie erbij, waarom niet?”

“De shift naar deze nieuwe realiteit was zo drastisch dat ik me vandaag soms afvraag of de bevreemding die ik voel te wijten is aan het ouderschap of aan het feit dat ik niet kan reizen”, zegt David Dewaele. “Dat zullen we pas te weten komen als de pandemie voorbij is.”

In de prullenmand

Tot aan dat extatische moment van verlossing kunnen we de hopelijk allerlaatste coronamaanden verdrijven met Foundations, een compilatie die vijf jaar DEEWEE viert en waarop de heren de meest in het oor springende platen van hun label verzamelden. Stuk voor stuk nummers waaraan zij oftewel zelf meewerkten of waarin zij de artiest in kwestie begeleidden en lieten openbloeien. Dat alles gebeurde in het DEEWEE-hoofdkwartier, zoals hun artistieke filosofie dat voorschrijft. Foundations is bovenal een fraai etaleren van goed mentorschap.

“Elke collaboratie op de compilatie is anders”, zegt David Dewaele. “De weg naar het eindresultaat verschilde ook per artiest. Akkoord, er is een esthetische lijn waar Steph en ik over waken. Bij sommige artiesten halen we de beste stukken uit een jam van vijfenveertig minuten. Dat wordt dan een song. Met andere muzikanten voeren we eerst lange gesprekken zodat we weten wat er omgaat in hun hoofd.”

“De lange tafel waar we nu aan zitten heeft al goed gediend voor dat soort filosofische gesprekken”, zegt Stephen. “We wilden een plek waar we simpelweg naar muziek konden luisteren, met een kleine keuken erbij. Gek genoeg is deze ruimte het hart van de operatie geworden. Hier worden plannen gesmeed en harten gelucht. We hadden niet verwacht dat dit de ruimte zou worden waar je elkaar ‘Hoe voel je je?’ vraagt.”

“We zijn vooral streng voor onszelf”, stelt David het. “Van het moment dat je met Stephen en mij samenwerkt, doet het er niet toe waar een idee vandaan komt of van wie het komt. Het gaat om de uitwerking en de uitvoering. Voor sommige artiesten kan het confronterend zijn om zo nauw samen te werken. We deinzen er namelijk niet voor terug om tien dagen werk in de prullenmand te kieperen en slechts één element van een liedje over te houden. Dat lijkt meedogenloos maar je moet dat niet persoonlijk nemen. Voorlopig vertrouwen onze artiesten ons nog.” (lachen allebei)

Life is Life

Die erg nauwe band met de DEEWEE-artiesten loont hoorbaar op Foundations. Stephen en David Dewaele slaagden er zowaar in de persoonlijk groei van hun artiesten naar muziek te vertalen. Zo toont de Gentse zangeres Charlotte Adigéry zich meerdimensionaal op het fonkelnieuwe ‘Bear With Me (and I’ll Stay Bare Before You)’ dat nu al op veel radio-airplay mag rekenen. Je vraagt je weliswaar af hoever de artistieke vrijheid van de DEEWEE-artiesten reikt. Mag Adigéry bijvoorbeeld straks een plaat vol naakte pianoballades maken? Kan iemand als Bolis Pupul van zijn donkere elektro afstappen en een akoestische gitaarplaat à la Nick Drake maken?

“De twee voorbeelden die jij nu geeft, zijn super”, zegt David. “Er zou pas een probleem zijn als Boris (Zeebroek van Bolis Pupul, SVS) iets zoals ‘Life Is Life’ van Opus wil maken.” Stephen beaamt dat. “Een traditionele platenmaatschappij zou zich dan in de handen wrijven en zeggen dat hij zoiets zéker moet doen. (lacht) Kijk, het is voor het eerst in dertig jaar dat Dave en ik zolang op één en dezelfde plaats verblijven, in dit geval omdat corona dat dicteert. We hadden niet alleen tijd om lang na te denken over onszelf maar ook over DEEWEE. Waar wilden we naartoe? Met een compilatie hebben we altijd willen wachten tot we een body of work hadden dat op zijn minst wat divers aanvoelde. Daar is het nu het perfecte moment voor. Mensen die ons associëren met dance zullen misschien verbaasd zijn. Dus stel dat Charlotte plotseling een Joni Mitchell-plaat wil schrijven? De max! Of dat ik met onze goeie vriend Igor Cavalera een hardrockplaat wil maken, met de juiste intentie erachter? Super. Ik zou niet liever willen.”

De Gentse zangeres Charlotte Adigéry toont zich meerdimensionaal op het fonkelnieuwe ‘Bear With Me (and I’ll Stay Bare Before You)’ Beeld Jorre Janssens
De Gentse zangeres Charlotte Adigéry toont zich meerdimensionaal op het fonkelnieuwe ‘Bear With Me (and I’ll Stay Bare Before You)’Beeld Jorre Janssens

Dan is er ‘Leave’ van Movulango, dé verrassing op Foundations: een psychedelisch popliedje dat zowel The Beta Band als Tame Impala in gedachten roept. Weird en wonderful. Achter het alias gaat Mozes Mosuse schuil – de zoon van Ronny, wat er goed beschouwd niet toe doet. Stephen noemt hem “een gretige spons”.

“Hij is enorm op zoek naar iets waar hij zichzelf in kan vinden. We proberen Mo nu uit te leggen dat hij zich geen zorgen hoeft te maken indien men hem al eens bestempelt als ‘de zoon van’. Als ik zijn track aan de BBC-dj Lauren Laverne laat horen, weet zij niet wie zijn vader is. Dus who cares? In Vlaanderen waren wij lang voor veel mensen ‘de zonen van Zaki’, maar dertig meter naar links of rechts wist niemand wie Zaki is.”

Straks is er niet alleen Foundations maar ook DEEWEETEEVEE, een online-televisiekanaal waarop de kijker in het universum van de Dewaeles kunnen stappen. “Sinds de pandemie begon, kregen we om de haverklap de vraag of we geen livestream wilden doen vanuit het DEEWEE-hoofdkwartier”, zegt Stephen. “De naam DEEWEETEEVEE hebben we veiligheidshalve al laten registreren toen we onze studio’s aan het bouwen waren. Omdat we wisten dat we ooit weleens iets met tv zouden doen. Stel je voor dat je een soort channel flipping-format zou creëren dat zich helemaal in onze wereld afspeelt. Iets abstracts. Met liveperformances!”

Hou alvast uw streams in de gaten.

Foundations verschijnt op 7/5.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234