Zondag 13/06/2021

DM ZaptLieven Trio

‘We Are Who We Are’ is wellicht het dichtste dat we nog bij een ‘Call Me By Your Name’-sequel zullen komen

Regisseur Luca Guadagnino portretteert in ‘We Are Who We Are’ een verhaal over Amerikanen die in het zwoele Italië hun seksualiteit verkennen.  Beeld TMDB
Regisseur Luca Guadagnino portretteert in ‘We Are Who We Are’ een verhaal over Amerikanen die in het zwoele Italië hun seksualiteit verkennen.Beeld TMDB

Lieven Trio zet de blik op oneindig. Vandaag: We Are Who We Are.

Het ziet er niet goed uit voor de vele fanboys en -girls die luidop droomden van een sequel op Call Me By Your Name. Nochtans had regisseur Luca Guadagnino ideeën genoeg om een vervolg te breien aan de romantische perikelen van Elio (Timothée Chalamet) en Oliver (Armie Hammer). De acteurs stonden te trappelen om opnieuw in hun huid te kruipen. En toegegeven, ook wij waren razend benieuwd op welk stuk fruit of groente Elio en Oliver deze keer hun lusten zouden botvieren.

Dat we dat wellicht nooit zullen te weten komen, heeft alles te maken met Hammers seksuele voorkeuren in het echte leven. Begin dit jaar doken op sociale media (niet geverifieerde) privéberichten op waaruit blijkt dat de Amerikaanse droomprins niet geilt op perziken, maar op mensenvlees. “Ik wil je ribben breken, op de barbecue leggen en opeten”, zou hij in een kannibalistische roes naar een van zijn vlammen gestuurd hebben. Een andere vrouw klaagde hem intussen aan voor verkrachting. Hammer is dus aangebrander dan een stukje mensenrib dat te lang op de barbecue heeft gelegen, en Call Me By Your Name 2 zit er niet meteen aan te komen.

Gelukkig kunnen Elio- en Oliver-fans zich laven aan We Are Who We Are, Guadagnino’s eerste uitje in tv-land. Een achtdelige serie die meer dan eens doet denken aan Call Me By Your Name, en dan niet alleen omdat de titel evenveel woorden telt. Opnieuw vertelt Guadagnino, deze keer geholpen door auteur Paolo Giordano (De eenzaamheid van de priemgetallen), een verhaal over Amerikanen die in het zwoele Italië hun seksualiteit verkennen. Het 14-jarige hoofdpersonage Fraser, die met zijn moeder naar een Amerikaanse legerbasis nabij Venetië verhuist, is een soort Timothée Chalamet-epigoon – acteur Jack Dylan Grazer speelde in Beautiful Boy zelfs de jongere versie van Chalamets personage. En waar Call Me By Your Name eindigde met een minutenlange starende blik, opent deze sfeervolle serie op dezelfde manier.

Maar We Are Who We Are is veel meer dan een doorslagje van Guadagnino’s succesnummer. De reeks schetst een bruisend portret van Generatie Z en hun rekbare blik op identiteit. Terwijl de kazerne met haar militaire tucht symbool staat voor de rigide maatschappelijke norm, kleuren de jonge protagonisten lustig buiten de lijntjes. Met nagellak op zijn vingers etaleert Fraser zijn lak aan macho-idealen. Caitlin (Jordan Kristine Seamón), het intrigerende meisje dat vanaf dag één zijn aandacht trekt, sluipt dan weer regelmatig de legerbasis uit om in een mannenhemd en met valse snor een lokale griet te gaan binnendoen.

De titel van deze heerlijk geduldig opgebouwde, poëtische reeks is een antwoord op de centrale vraag: who are we? Een rijk geschakeerd tegengif tegen de simplistische zwart-witboutades van een voormalige Amerikaanse presidentskandidaat, die we in de reeks regelmatig op de achtergrond op tv horen tekeergaan.

We Are Who We Are is nu te bekijken op mylum.tv

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234