Vrijdag 19/07/2019

Muziek

We Are Open in Trix: Sneeuwstorm aan talent

Pukkelpop 2017 - Stikstof Beeld Senne Van Der Ven

Tien jaar al biedt de Antwerpse concerttempel Trix een plaats aan aanstormend talent met We Are Open. Dit weekend mag het showcase-festival twee dagen lang het bordje uitverkocht boven halen. Op de eerste avond kwamen vooral de Brusselse rappers van Stikstof en eenmanspiloot Dijf Sanders bovendrijven. Ook afsluiter blackwave. toonde een mooie toekomst.

Alle ruimtes van Trix waren vrijdag ingepalmd door jonge honden, aanstormend en (al wat meer) gevestigd talent. Dat dit Antwerpse showcase-festival een springplank kan zijn, bewees Newmoon vorig jaar nog. Na hun puike passage op We Are Open kregen de shoegazers meteen een ticketje Pukkelpop aangeboden.

(lees verder onder de foto)

Wie de sneeuwstorm buiten doorstond (of beter: de natte wegen en dat frisse briesje) kreeg bij aanvang al een gratis vat aangeboden. Niet alleen het gerstenat vloeide rijkelijk in Borgerhout, je kon muzikaal zappen van de ene naar de andere zaal. Terwijl in Trix Café de draaitafelaars van Nightshop (***) ambient beats op je loslieten, lokte Tristan (***) een pak volk naar Trix Bar boven. Het nieuwe project van de Gentse jazzstudente Isolde Van den Bulcke (Siam) gaf je meteen een zomers gevoel. Haar kwartet speelde met brekende drums, er floten tsjirpende vogeltjes door de boxen en Isolde zong zweverig weg. Ze is overduidelijk fan van Björk, hoorden we. 

Stikstof: 'Fok de N-VA!'

Misschien iets te dromerig om de aandacht heel lang te blijven volhouden, maar na een half uurtje was het alweer snellen naar Stikstof (****) in de grote Zaal. De Brusselse rappers kregen iedereen meteen in de juiste flow. 1000 was hun postcode, maar de wereld die ze voorstelden had evengoed uit Patser kunnen komen. Stikstof durfde ook politiek expliciet te gaan: "Laat uw kop los, Antwerpen!", scandeerde het drietal. In de beeldgruis op de videowall werd prompt een foto van (een dikke) Bart De Wever geprojecteerd. "Dit is voor diegene die geen stem krijgt...", ging het verder. Met als beeld Theo Francken die een dievenmasker ophad. Dat alles culmineerde in een luidkeels "Fok de N-VA!", dat door de drie werd geroepen. Sowieso, scandeerde de zaal terug. "Hip hop is een genre dat je luid zet, niet uitsluit…", was een van hun toepasselijke rhymes. Stikstof stond de hele tijd aan de rand van het podium en veroverde zo de hele zaal. Petje af. Op 21 maart staan ze in eigen stad, in de AB.

(lees verder onder de foto)

De jonge Sam Renascent (**) was in het kleine Trix Café geprogrammeerd, maar in zijn hoofd was dit al Vorst Nationaal. De Belg met Congolese roots lijkt geboren om op een podium te staan. Springend en stuiterend bracht hij nu-soul met tribale drum en blazende beats. Renascent bezat de attitude. Helaas ontbraken de songs nog, en was zijn stem soms iets te breekbaar. Dat 'Lucy' iemand is die hij graag mag, alle begrip. Maar een (liefdes)lied is meer dan 40 keer haar naam herhalen. Dan liever de Kanye West en Jay-Z-flow die daarop volgde. Renascent eindigde met zijn eerste single 'Kobotama', en kreeg het publiek zo toch mee aan het springen.

Op het ritme van Fùgù Mango (**) kon je vrolijk blijven verder dansen. Het recept hier: twee drummers. Eentje op de conga’s, een andere aan het elektronisch drumstel. Voeg daar een gitaar en in het midden een zingend duo aan toe. Man en vrouw, die toetsen en bas bespeelden. Hun spelstijl deed denken aan het vroege Arsenal, dat een reis richting Centraal-Amerika maakte. Leuk om op te bewegen, maar helaas ook niet meer dan dat.

(lees verder onder de foto)

Brasseur met Arabische ritmes

Dijf Sanders (****) blies ons wél omver. Deze Bruggeling is een duivel-doet-al die alles alleen aanpakt. Zijn beatbanks lijken wel het verlengde van zijn armen: hij draait kwistig aan knoppen en zingt sporadisch. In Trix zocht Sanders als een jonge André Brasseur Arabische ritmes op. Hij werd knap bijgestaan door saxofonist Nathan Daems (Black Flower), die ook de klarinet bespeelde. Je waande je een half uur lang in een stomende soek in Marrakech. Het fluo decordoek met de boze demon maakte de trip nog avontuurlijker. Terwijl de rookmachine het zicht alsmaar meer deed vervagen, eindigde Sanders vol ijle klanken en oerwoudgeluiden. Daar bovenuit een sax, die van in de verte kwam aangewaaid. Zijn concert verveelde geen moment.

Caballero & Jeanjass (**) waren de volgenden die het kleine podium in Trix Café mochten beklimmen. Hun old skool hiphop was weinig origineel: 1 draaitafel en 2 MC’s. Petje op, hoodie aan, springen, bouncen en rhymen maar. Alsof Run DMC in het Frans rapte en in 2018 herboren werd. Mja.

Black lives matter

blackwave. (***) bracht veel meer gelaagdheid. Rappers die met een heuse live-band spelen durven sowieso meer. De hoofdact in de grote zaal trok de massa, en blackwave. maakte de hoge verwachtingen deels waar. Technisch was dit perfect. Het tempo en de snelheid waarmee de rhymes werden uitgespuwd. Het heen-en-weer spel tussen de Antwerpse producer Willem Ardui en rapper Jaywalker. De kundige liveband met sax, trompet en een drummer die er nooit naast zat. 'Damn nigger, swang, let them do their thing'. Op hun mooiste momenten deden de jazzy nummers denken aan The Roots en de streetsoul van Mos Def. Er zat een lekkere scheut nostalgie in elke smeuïge groove. Maar anderzijds zag je ook een band die de weg nog aan het zoeken was. De chemie tussen de jazzmuzikanten van het Antwerpse conservatorium en de twee frontmannen klikte niet helemaal. We voorspellen mooie tijden voor blackwave., maar vooral samen ervaring opdoen is nu de opdracht. Wél een fraai plaatje: alle vuisten die de lucht in gingen toen "Hands up, don’t shoot!" werd gescandeerd. Black lives matter. Ook in zaal Trix in Borgerhout.

Ook vanavond gaat We Are Open door in Trix, met o.a. Briqueville, Raketkanon, Tin Fingers en Catbug. Dat concert is uitverkocht.  

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden