Dinsdag 15/10/2019

Literatuurprijs

Wat vonden onze recensenten van de Libris-genomineerden?

Beeld rv

Vanavond wordt in Amsterdam de Libris Literatuur Prijs 2015, de prijs voor de beste oorspronkelijk Nederlandstalige roman van het afgelopen jaar, uitgereikt. De genomineerden zijn Gustaaf Peek, Peter Terrin, Esther Gerritsen, Kees 't Hart, Niña Weijers en Adriaan van Dis. Maar wat vond onze boekenredactie van de genomineerden?

Gustaaf Peek - 'Godin, held' (Querido)

Sinds een recensent zijn boek 'het nieuwe Turks fruit' noemde, gaat het hard voor Gustaaf Peek (°1975). Laaiende kritieken, boek van de maand bij DWDD... Maar net zoals bij Wolkers gaat het niet alleen over neuken, maar ook over melancholie, eenzaamheid en doodgaan.

"Het grootste verschil met 'Turks fruit' en met de tijd waarin dat boek werd geschreven, is wel dat hier de vrouw veel meer aan het woord komt.''

3,5 sterren

(Interview met Yves Desmet in DM 19/11/2014)

Beeld rv

Esther Gerritsen - 'Roxy' (De Geus)

'Roxy' is weer een typisch Gerritsen-boek, maar tegelijk lijkt de stijl uitgepuurder en schrijft Gerritsen realistischer dan ooit over een kleine, relatief onschuldige ontsporing. Haar hoofdpersoon is standvastig en tegelijk vertwijfeld. Is ze een goede moeder, een goede weduwe, een goede dochter? Kan ze de verantwoordelijkheid van een eigen leven aan?

Er staan zinnen in steen gebeiteld: "Roxy zoekt nieuwe woorden, maar haar jeugd is allang een boek geworden dat ze navertelt." Gerritsen weet daarmee de angstaanjagende precisie en donkerte van iemand als Samuel Beckett te vangen. Als dat geen nominatie voor de AKO of Libris oplevert, eet ik mijn hoed op.

5 sterren

(Recensie van Fleur Speet in DM 24/11/2014)

Beeld rv

Peter Terrin - 'Monte Carlo' (De Bezige Bij)

Eigenlijk is dit een verhaal over een man die een heldendaad pleegt en daar erkenning voor verwacht, en wat er gebeurt als die dreigt níét te komen. De auteur reikt tot ver voorbij wat normaliteit dan dicteert, en doet je tegelijk geen moment twijfelen aan de geloofwaardigheid van deze figuren en gebeurtenissen. Bijzonder vind ik dat. En mooi, hoe de met zichzelf helemaal samengevallen schrijver die erkenning heeft gekregen net daarover schrijft. Toeval kan dat bijna niet zijn, toch?

Waar hij in 'Post mortem' nog de schrijver is die zijn vernuft en talent bewijst met complexiteit in structuur en stilistische wissels en meta-elementen allerhande, doet hij in 'Monte Carlo' niet meer de minste poging om zichzelf te bewijzen. De schrijver heeft zich bevrijd. Zo voelt dat. Het literaire meesterschap hoeft niet meer gedemonstreerd, het is gewoon de grond onder elk juist geplaatst woord in deze kleine - 174 bladzijden - en grootse roman.

(Griet Op de Beeck in DM 24/5/2014)

Beeld rv

Kees 't Hart - 'Teatro Olimpico' (Querido)

Slapstick op de Libris-shortlist? Een courant verschijnsel is het niet. Maar met 'Teatro Olimpico' vallen vrolijke leesuren te beleven. Niet voor wie gebrand is op de bulderlach. Wél voor wie houdt van spitsvondige situatiehumor over een paar onhandige jongens die voortdurend in de luren worden gelegd.

't Hart vertelt de calamiteiten van een theatergezelschap. Met hun voorstelling 'Rousseau' beproeven ze tevergeefs hun geluk in Italië. Hun droom om in het beroemde Teatro Olimpico in Vicenza te spelen wordt op allerlei manieren gedwarsboomd.

Kees 't Hart (69) - ook actief als criticus bij De Groene Amsterdammer - is een van die bijzondere Nederlandse auteurs die bij ons amper potten breken. Ondanks een verrassend en intrigerend oeuvre, denk maar aan 'De revue' en 'Hotel Vertigo'.

(Dirk Leyman in DM 6/5/2015)

Beeld rv

Niña Weijers - 'De consequenties' (Atlas Contact)

'De consequenties' is zo'n zeldzame roman die vanaf de eerste bladzijde een aparte leeservaring belooft. Dat dit boek uit de pen is gevloeid van een twintiger, als debuut, maakt het des te markanter. Om de haverklap word je verrast door een prikkelende gedachte, een spitse observatie of een zin die zo fraai is geformuleerd dat hij nog bladzijden lang in je hoofd naronkt.

Dit doet Weijers nu voortdurend: terloops een gedachte droppen waar je uren op kunt knabbelen, wat de lectuur van 'De consequenties' zo stimulerend maakt.

Met een frisse, ironische blik schrijft Weijers over de kunstwereld, de (al dan niet legitieme) liefde, het moederschap en kind-ouderrelaties.

4 sterren

(Annick Vandorpe in DM 25/3/2015)

Beeld rv

Adriaan van Dis - 'Ik kom terug' (Atlas Contact)

Eindelijk kreeg Adriaan van Dis (°1946) zijn moeder aan de praat en daar maakte hij een roman van. Of is het een biografie?

"De diepste reden waarom ik dit boek wilde schrijven was dat ik de laatste tien jaar een geweldige hekel aan mijn moeder begon te krijgen.''

(Interview met Wilma de Rek in DM 12/11/2014)

Beeld rv
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234