Woensdag 24/07/2019

Golden Globes

Wat u zeker moet onthouden van de 72ste Golden Globe Awards

Kevin Spacey. Beeld REUTERS

De grappen over Bill Cosby, George Clooney en Noord-Korea, maar ook de 'Je suis Charlie'-steunbetuigingen gingen de wereld rond. Maar dit moet u écht onthouden van de 72ste editie van de Golden Globe Awards, volgens de Cult-redactie.

1. De wraak der streamingdiensten

De kijkers hebben nieuwe televisiediensten als Netflix en Amazon al langer in de armen gesloten. Sinds dit weekend tellen ze ook mee in het prijzencircuit.

"Dit is slechts het begin van mijn wraak", liet Kevin Spacey weten nadat hij de Golden Globe voor beste acteur in een televisieserie in ontvangst mocht nemen. Een verwijzing naar de meedogenloze Frank Underwood, het personage dat Spacey in de reeks 'House of Cards' op het scherm brengt.

Tegelijk was het zinnetje ook een waarschuwing voor de traditionele televisiezenders. Die moeten in de toekomst ook op awardshows rekening houden met hun nieuwe concurrenten. Netflix zag dankzij Spacey dit weekend zijn aantal Golden Globes verdubbelen. Ook Amazon, dat vorig jaar een eigen televisiedienst lanceerde, heeft er sinds dit weekend twee in de prijzenkast staan. En dat is, om het met de woorden van Spacey te zeggen, slechts het begin.

Tot dit weekend waren de traditionele zenders er in geslaagd de nieuwkomers buitenspel te zetten. Vorig jaar was er op de Golden Globes nog geen sprake van Amazon en Netflix kon van zijn vijf nominaties er slechts één verzilveren.

Maar afgelopen weekend beukten de nieuwkomers de prijzenkast open. Spacey vulde het palmares van Netflix verder aan. Bij Amazon was 'Transparent' prijsbeest van dienst, een reeks die laat zien wat er met een Amerikaans gezin gebeurt wanneer de vader des huizes zich als transgender uit.

De rol van de vader in kwestie leverde Jeffrey Tambor de Golden Globe als beste acteur in een komische televisiereeks op. De reeks zelf werd bekroond als beste komische reeks. Daarmee zette Amazon uitgerekend Netflix een serieuze pad in de korf. De streamingdienst had met Derek en 'Orange Is the New Black' immers ook twee komische reeksen van formaat in de aanbieding.

Kevin Spacey in 'House of Cards'. Beeld rv

2. Baarden en broekpakken op de rode loper

De mooiste, spectaculairste outfits worden doorgaans opgespaard voor de Oscars. Toch is de rode loper van de Golden Globes de perfecte plek om trends te spotten. Broekpakken bijvoorbeeld. Actrice Emma Stone - bekend van 'The Help' en 'The Amazing Spider-Man' - liet de lange jurken in de kast hangen en koos voor een ensemble dat nog het best omschreven kan worden als een eigenzinnige interpretatie van de broekrok. Zangeres Lorde ging pas echt all the way: zwarte wijde kostuumbroek, oversizede blazer en daaronder een bh-achtige top én blote buik. Het leverde beide dames een plek op in de best dressed-lijstjes.

Maar deze keer waren het toch vooral de mannen die met de aandacht gingen lopen. Op Twitter was men helemaal in de ban van '50 Shades of Grey'-ster Jamie Dornan. Of beter: in de ban van zijn baard. "De grote winnaar was de baard van Jamie", schrijft Kristin Harris van Buzzfeed. "Het is een geschenk van God. Die baard leek door engelen zelf vervaardigd." Volgens Hollywood Reporter hadden engelen er niets mee te maken en was de baard -"niet te lang, niet te kort, niet te slordig en niet te perfect" - het werk van celebrity men's groomer Kim Verbeck.

Ook Matthew McConaugheys gezichtsbeharing ging over de tongen, zij het in iets minder flatterende bewoordingen. "Wat is er in hemelsnaam aan de hand met McConaugheys krankzinnige baard?" vroeg Kat Rosenfield van MTV zich af.

De fel bejubelde baard van Jamie Dornan. Beeld Getty

3. Winnend 'Fargo' helpt 'Clan' een handje

De Golden Globes waren ook reden tot vieren bij het Belgische productiehuis Caviar. De minireeks 'Fargo' viel opnieuw in de prijzen en dat succes straalt af op Caviar, dat samen met 'Fargo'-producer Steve Blackman aan de Amerikaanse remake van de VTM-reeks 'Clan' werkt. 'Fargo' was goed voor twee prijzen, de reeks kreeg een Golden Globe als beste miniserie en Billy Bob Thorton werd gelauwerd als beste acteur in zo'n miniserie.

Eerder viel de reeks ook al op de Emmy's in de prijzen. Dat doet niet alleen de marktwaarde van Blackman, die eerder meewerkte aan 'Bones' en 'NYPD Blue', fors stijgen. Ook de projecten waaraan hij werkt worden steeds aantrekkelijker. Goed nieuws dus voor Caviar, dat het dankzij de prijzenkast van Blackman makkelijker krijgt om grote namen te casten en de remake op het Amerikaanse scherm te krijgen.

Billy Bob Thornton in 'Fargo'. Beeld rv

4. Anderson klopt Iñárritu

Terwijl iedereen in de categorie komedie/musical een overwinning had verwacht voor 'Birdman' van Alejandro Gonzalez Iñárritu ging de prijs naar het kleurrijke 'The Grand Budapest Hotel' van Wes Anderson.

Het komische drama 'Birdman' was met zijn zeven nominaties nochtans de gedoodverfde favoriet voor het beeldje. Niet alleen visueel trok de film de nodige aandacht - 'Birdman' ziet eruit als één lange ononderbroken opname - ook de acteerprestaties werden uitgebreid geprezen. Zo maakt Michael Keaton in 'Birdman' zijn comeback met de ijzersterke vertolking van Riggan Thomson, een aan lager wal geraakte filmster die met ego- en familieproblemen kampt.

Toch was het uiteindelijk 'The Grand Budapest Hotel' dat zich de beste komische film van het afgelopen jaar mocht noemen. Maar de keuze voor het tragikomische verhaal van een extravagante hotelmanager in de fictieve Alpenstaat Zubrowka aan het begin van de twintigste eeuw komt niet als een totale verrassing. Het knotsgekke, lichtelijk absurde en daarom typische universum van Wes Anderson staat garant voor een kwaliteitsvolle feelgoodfilm en is zo dus een meer dan verantwoorde winnaar voor de echte filmfan.

Toch kan 'Birdman' bezwaarlijk een verliezer genoemd worden. De zeven nominaties legden de film geen windeieren. Twee gouden beeldjes waren de eindscore: voor beste script en beste acteur (Michael Keaton) in een komische film.

Scène uit 'The Grand Budapest Hotel'. Beeld rv

5. Verdiende hype?

Wanneer een film elke prijs wint, wanneer élke recensent de loftrompet steekt, dan is een zekere gereserveerdheid altijd op zijn plaats. Het risico bestaat er immers in om blindelings mee te gaan in een hype waarvan u de gevolgen niet kunt inschatten. En dat wilt u liever niet meemaken - denk maar aan 'Titanic'.

Toen 'Boyhood' in de zalen kwam, schreef haast elke krant over die "unieke filmervaring". De gedoodverfde film van het jaar. En zo reef hij niet alleen alle sterren, maar ook alle prijzen binnen. Afgelopen weekend was dat weer weinig verrassend het geval bij de Golden Globes. 'Boyhood' kreeg de prijs voor Beste Drama, Beste Regie en Beste Vrouwelijke Bijrol (Patricia Arquette). Wie zijn wij om dan te zeggen dat dit weinig verdiend zou zijn?

Toegegeven, de draaiperiode van twaalf jaar geeft 'Boyhood' een uniek karakter. Dan rest de vraag of het verhaal die gimmick overleeft. Het zien opgroeien van de bij aanvang zesjarige Mason is herkenbaar. Niet in elke scène, niet in elke specifieke gebeurtenis. Wel in de onverklaarbare, soms onzinnige pijnen van het opgroeien.

Richard Linklater maakte eerder de 'Before Sunrise'-trilogie. Een reeks verhalen over een duo (Julie Delpy en Ethan Hawke) dat elkaar toevallig leert kennen op de trein naar Wenen. Een opeenstapeling van aan- en afstoten, van oprechte gesprekken. De open eindes waren elke keer een gespreksonderwerp. Wat zou er met die twee gebeurd zijn? En wat zegt dat over de toevalligheden in ons eigen leven?

Het open einde van 'Boyhood' liet ons onverwacht koud. Drie uur cinema die na het eerste pintje achteraf waren doorgespoeld. Tegelijk heeft de film wel degelijk iets verteld over ons eigen opgroeien. Iets wat langer bleef nazinderen. Na 'Boyhood' bleef vooral een gevoel overeind: is het dit maar? De film, maar ook het leven.

Ellar Coltrane als Mason in 'Boyhood'. Beeld EPA

Maar wat stellen die Golden Globes nu voor?

Leuk voor 'Boyhood', Amazon en Netflix dat ze een Golden Globe wonnen, maar stellen die prijzen ook iets voor? De Golden Globes krijgen in de aanloop naar de Oscars veel aandacht, maar tegelijk wordt er in de Amerikaanse media en op internet schamper gedaan over de geloofwaardigheid van de prijzen. Reden: de organisatie achter de Globes.

De prijzen worden uitgereikt door de Hollywood Foreign Press Association (HFPA), een club van buitenlandse journalisten die aan de Amerikaanse westkust resideren. De site vermeldt 89 leden, en alleen zij kunnen hun stem uitbrengen voor de Golden Globes. Peanuts is dat, zeker als je het vergelijkt met de zowat 6.000 stemgerechtigden voor de Oscars. Bovendien, merken de critici op, bericht het gros van de leden ook voor weinig gezaghebbende media. België heeft één HFPA-lid: Kristien Gijbels Morato, die voor Het Laatste Nieuws met de filmsterren rond de interviewtafel zit.

Rond de HFPA hangt al langer een wat kwalijk geurtje. De leden zouden zich in het verleden al te makkelijk hebben laten verleiden door cadeautjes van de filmmaatschappijen, wat de soms vreemde nominaties zou verklaren. 'The Tourist', een stinker van jewelste met Angelina Jolie en Johnny Depp, zou in 2010 drie nominaties gekregen hebben, alleen maar om de twee hoofdrolspelers op de ceremonie te krijgen. 'Burlesque', waarin Cher bewees geen acteertalent te hebben, kreeg ook drie nominaties. Met dank aan het tripje dat de HFPA-leden naar Las Vegas maakten op kosten van Sony, sneren de critici.

Michael Russell, zeventien jaar lang de pr-man van de organisatie, daagde zijn vroegere werkgever om die reden in 2011 voor de rechtbank. Hij beschuldigde hij de HFPA van "onethisch en mogelijk onwettig handelen". Volgens Russell kregen de leden met de regelmaat van de klok cadeautjes, vakanties en zelfs geld in ruil voor nominaties. Tot een rechtszaak kwam het niet: de klacht werd afgekocht voor een onbekend bedrag. Maar de geloofwaardigheid van de Golden Globes liep opnieuw een stevige deuk op.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden