Zaterdag 11/07/2020
Kurt Van Eeghem.Beeld © VRT - Lies Willaert

Column

Wat is nu de juiste dresscode voor de opera?

De Munt trekt dinsdagavond het nieuwe operajaar op gang met Il prigioniero en Das Gehege. In smoking, weet onze operaman Kurt Van Eeghem. 

Smokings in de opera, ze zijn terug. Vooral jongeren kleden zich weer op voor Verdi en Mozart. Een smoking met glanzende revers en een fraaie strik, voor minder gaan ze niet. Het hoort erbij, vertellen ze op Facebook – goed voor tweehonderd likes. Een foto met het hondje haalt amper de helft. Dan weet de socialemedia-adept het wel: op naar de volgende première!

Maar wat is nu de juiste dresscode? En leggen operahuizen zoiets vandaag ook nog op? Na ampel onderzoek moet ik besluiten dat alleen de Weense Opera er nog van wakker ligt. Men houdt in Wenen uitdrukkelijk niet van jeans en ‘hoopt’ dat het publiek minstens stadskledij draagt. Dat betekent dat dames dragen wat ze willen, zolang er maar een rok aan te pas komt die tot voorbij de knieën reikt. Het tenue de ville voor de heren is een kostuum. Bij voorkeur met das of strik, maar het mag desnoods ook zonder.

Fuck you aan de goede smaak

Onze huizen storen zich amper aan afwijkend vestimentair gedrag. Tot enkele jaren geleden werd elke Brusselse première opgefleurd door een waar fashionvictim. De dame in kwestie flirtte dan al met de tachtig, aan de glinsterende, niets verhullende outfits was dat niet te merken. Boven paarse of roze nylons droeg ze een minirokje, en een waanzinnige oversized bril verborg de meeste onvolkomenheden in het gelaat, waaraan een plastisch chirurg duidelijk een fortuin had verdiend. Als de ultieme ‘fuck you aan de goede smaak’ bengelde een volledige juwelenwinkelvitrine om haar hals en armen. Zo trippelde ze op waanzinnige stiletto’s naar haar vaste plaats in het midden van de parterre, en tot het doek opging, tokkelde ze vrolijk op een met diamanten beklede iPhone. Heerlijk!

Het kan sowieso ook een pak, welja, erger. Good old Georg Friedrich Händel organiseerde zelf de vertoningen van zijn opera’s in het Haymarket Theatre, en zo rond 1730 verbood de componist het mannelijk publiek nog langer gewapend in de zaal te verschijnen. Niet omdat de toenmalige Jan Jambon vreesde voor terreuraanslagen, maar omdat de afwezigheid van zwaarden ruim 15 procent extra parterre-staanplaatsen opleverde. 

Ja, de briljante componist was ook een mercantiel genie. Hij verhuurde de loges bijvoorbeeld ook aan rijke families die ‘zien en gezien’ wilden worden. Ze maakten hun entree, vaak rijkelijk te laat, in somptueuze toiletten, waarbij de heren hun wapens hadden opgeblonken. Aan het begin van elke voorstelling verdeelde de parterre zijn aandacht bijgevolg tussen dat spektakel en het podium. 

Amoureuze verkeer

Maar zodra de eerste aria’s het publiek bereikten, veranderde de focus. Al was het maar omdat de gordijntjes van de loges werden afgesloten, opdat het amoureuze verkeer tussen de edelen de aandacht niet te veel zou afleiden.

Zo gek moet het niet meer worden. Tenzij ik mij vergis, kun je sowieso ook alleen in de Antwerpse Bourla en in de Luikse opera nog loges vinden met een achterkamertje – voor de jassen, zodat er na de voorstelling niet moet worden aangeschoven bij de vestiaire. Maar wat ze daaronder dragen? Als je het mij vraagt: hoe exuberanter, hoe beter.

In De Munt gaan op 16/1 Il prigioniero van Luigi Dallapiccola en Das Gehege van Wolfgang Rihm in première. demunt.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234