Zaterdag 25/09/2021

RecensieWorth

Wat is een mensenleven waard? ‘Worth’ schetst een sprekend portret van de man die dat berekent

Kenneth Feinberg is aangesteld om de schadevergoedingen te bepalen voor de nabestaanden van de slachtoffers van 9/11. Beeld Monica Lek
Kenneth Feinberg is aangesteld om de schadevergoedingen te bepalen voor de nabestaanden van de slachtoffers van 9/11.Beeld Monica Lek

Wat is een mensenleven waard? Het is een heikele filosofische vraag, maar juridisch is er wel degelijk een antwoord, vertelt Kenneth Feinberg zijn beduusde studenten in Worth.

Feinberg kan het weten, want hij komt aan de kost als jurist gespecialiseerd in het bepalen van schadevergoedingen voor slachtoffers. De biopic Worth zoomt in op zijn werk voor het September 11th Victim Compensation Fund. Hij moet met zijn team bepalen welke schadevergoeding de nabestaanden van de 9/11-slachtoffers krijgen.

Want, jawel, dat bedrag verschilt van persoon tot persoon. De formule om die tegemoetkoming te bepalen is gebaseerd op het loon van de slachtoffers en kan variëren van enkele honderdduizenden dollars tot 14 miljoen dollar. De tweede opdracht is om zoveel mogelijk rechthebbenden – 80 procent is de ondergrens – te laten intekenen op het fonds.

Worth overstijgt het droge gepalaver over rechtsregels door te focussen op een paar concrete gevallen. Hoewel de film, die al begin januari 2020 zijn wereldpremière kende, duidelijk opgespaard is tot de herdenking van 9/11 – bij ons voor de bioscoop, in de VS voor Netflix – , vormen de ramp en de gevolgen ervan niet het zwaartepunt.

Het is in de eerste plaats een portret van Feinberg, een Democraat die werkt voor de Republikeinse regering van George W. Bush. Hij is ervan overtuigd is dat hij altijd het beste voor heeft met de mensen die hij helpt. Maar hij is ook iemand die niet op de eerste rij stond toen de empathie uitgedeeld werd. Zijn transformatie van een goedbedoelende rationalist tot een man met een hart die beseft dat leed om meer draait dan klinische cijfers, dat is de essentie van Worth.

Regisseur Sara Colangelo, die alle truken van de (melodramatische) foor kent, laat de beelden spreken. Niet schreeuwerig, maar als een geraffineerd understatement. Ze benadrukt Feinbergs kilheid met een koele grijsgroene fotografie, gekoppeld aan een classicistische mise-en-scène – zij het dat haar cadrages soms subtiel van die norm afwijken.

Wanneer de mensch in Feinberg ontbolstert, haalt ze subtiel de camera van het statief en kleurt het scherm warmer. Verrassend veel fijngevoeligheid voor een regisseur die in haar vorige film The Kindergarten Teacher soms de voorhamer bovenhaalde. Nóg een opmerkelijke transformatie dus.

Worth speelt vanaf 15 september in de bioscoop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234