Vrijdag 07/08/2020

Dans

Wat er gebeurt als dansers zelf hun verhaal kunnen vertellen

Claudio Cangialosi en Nancy Osbaldeston Beeld Wouter Van Vooren

De dansers van Ballet Vlaanderen brachten dit jaar stukken van grote namen als Sidi Larbi Cherkaoui en Martha Graham. Maar wat gebeurt er als ze zelf hun verhaal kunnen vertellen? Choreolab#12 laat de dansers experimenteren met hun eigen choreografie, zang en muziek.

Claudio Cangialosi, A gr8 2morrow

Claudio (31) heeft zelf de muziek geschreven voor zijn choreografie. “Iets elektronisch, nogal ambient van sfeer. Ik werk ook met projecties en de dansers praten terwijl ze bewegen.” Hoewel behoorlijk abstract, draait zijn creatie om de persoonlijke verhalen van zijn collega’s. 

“Ze vertellen iets over vroeger, over nu of over een droom. Over iets dat hen veranderd heeft en beïnvloed.” Sommigen hebben het over de dingen des levens, anderen vertellen iets over de bijzondere wereld die ballet op hoog niveau is. Dansers leven in een bubbel, vertelt hij. Dansen is geen job, maar een identiteit.

Ballet Vlaanderen geeft zijn dansers op het einde van het seizoen de kans om niet louter uitvoerder, maar ook bedenker te zijn, voor de twaalfde keer al dit jaar. Onder begeleiding van Sidi Larbi Cherkaoui en Tamas Moricz, de artistieke directie van het ballet, werken ze eigen ideeën uit tot kleine choreografieën, en ze dansen in elkaars creaties.

Claudio maakt al jaren eigen choreografieën. “Voor veel dansers is dat de volgende stap, en ik zie mij daar later wel verder in gaan. Het is niet evident maar ik vind het interessant om dansers te sturen, zelf bewegingen te ontwikkelen en mijn ideeën zo vorm te geven. Als danser druk je toch vooral de ideeën van een ander uit.”

Het thema komt eerst, dan pas de bewegingen. “Het verhaal leidt mijn lichaam naar de bewegingen.” In A gr8 2morrow zijn het vooral de handen die veel dansen. Claudio wilde bewegingen die natuurlijker aandoen dat de klassieke balletposes.

Claudio Cangialosi Beeld Wouter Van Vooren

De verhalen die hij laat vertellen gaan over de verlangens en ideeën die ons door het leven dragen, maar ook en de druk van de maatschappij. “Mensen zijn vaak nieuwsgierig en staan snel klaar om te oordelen. Maar wie beslist wat goed en slecht is? En wat belangrijk is voor mij, is dat misschien helemaal niet voor jou. Dus wat betekent het woord oppervlakkig dan eigenlijk? Ik wil het publiek iets voorschotelen waarover ze kunnen reflecteren.”

Nancy Osbaldeston

Nancy (28) is zopas gepromoveerd tot principal bij Ballet Vlaanderen. Noem haar dus gerust een van de sterdansers van het balletgezelschap. Ook zij werkte een eigen choreografie uit voor Choreolab en danst mee in die van anderen. Meer nog: ze gaat ook zingen.

Nancy Osbaldeston Beeld Wouter Van Vooren

Entr’acte heet haar eigen stuk en het is een van de weinige choreografieën gebaseerd op een helder narratief. Over clowns dan nog. “Het begint met clowns die een act uitvoeren. In het tweede deel gaat een van de clowns naar huis en verandert de rest van het gezelschap in meubelstukken: een tafel, een douche, een bed. En daarna heeft de clown een rare droom.”

Het idee haalde ze bij Gary, ook een danser bij het ballet en een notoire grapjas. “Hij is altijd vrolijk, dat vind ik heel inspirerend. Maar ik vroeg me af wat er gebeurt als hij thuis is. Hebben clowns niet altijd een treurige kant?” Of: wanneer is performance voorbij en de show afgelopen? Een groter verhaal wil ze daarmee niet per se vertellen. “I just want to entertain.”

Zingen doet ze in The Future Past, een choreografie van Virginia Hendricksen: Somewhere Only We Know. “Ze stopt met dansen, ik denk dat het stuk over haar vertrek gaat.” De indruk dat de dansers best comfortabel de bühne op lopen met hun eigen muziek of zangstem, klopt volgens haar wel. “Als je zo vaak als wij op het podium staat, dan is de drempel niet meer zo hoog.”

Alternerende programma's van 21/6 tot 30/6 op Eilandje, Antwerpen. operaballet.be

Claudio Cangialosi en Nancy Osbaldeston Beeld Wouter Van Vooren
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234