Donderdag 09/07/2020

Wat biedt muzikaal 2013 in het voorjaar?

Van hiphopprinses Azealia Banks verwachten critici veel in 2013.Beeld GETTY

Welke debutanten steken met kop en schouders boven de rest van het deelnemersveld uit? Welke coryfeeën zullen zich handhaven tussen al dat jonge geweld? Voor uw gemak zetten we de belangrijkste namen alvast op een rijtje.

Behalve als Tom Barman opnieuw een putsch zou plegen, en met dEUS onverwacht een nieuwe plaat in uw schoot duwt, schijnen de spots eerst het felst op Trixie Whitley. Haar debuut Fourth Corner (11/2) kwam er niet zonder slag of stoot. De protegé van producer Daniel Lanois werd al jaren getipt voor een grote internationale doorbraak, maar akkefietjes met een grote platenfirma zorgden in 2012 voor vertraging. En voordien nam de Gents-New Yorkse zangeres ook al ruim de tijd om een eigen geluid te ontwikkelen, dat ergens koorddanst tussen soul, blues en rootsrock. Haar work in progress blies iedereen bij eerdere concerten al van de sokken, dus de verwachtingen zijn érg hoog.

Een andere ontroerstem om naar uit te kijken, is die van Few Bits (28/2). Dat is het alter ego van de Antwerpse Karolien Van Ransbeeck, die je al eens eerder hoorde op The Honey & The Knife van Admiral Freebee. Denk op haar debuut aan 'Duystere' deuntjes, met een zweem Mazzy Star.

In een vergelijkbare poel van herfstige dromerigheid ging Oscar & The Wolf al twee keer pootjebaden. Maar na twee voortreffelijke EP's wordt het tijd om zich toch maar eens aan een duik in het diepe te wagen. Hun volwaardige debuut (1/2) moet in dezelfde lijn van hun laatste remix voor 'Orange Sky' meer flirten met elektronica en hedonisme. Maar het ziet er gelukkig nog niet naar uit dat Oscar of Wolf plots lachebekjes werden.

Dat ligt dan wel anders bij School is Cool: frontman Johannes Genard, Andrew en ex-lid Michael Van Ostade beweren in de loop van het jaar een heuse musical te zullen voorstellen.

Tijs Delbeke - handlanger in Dez Mona of dEUS - neem dan weer de rol op van gedienstige soldaat in Sir Yes Sir. De gitarist gaat met We Should Talk (1/2) woelen in de pop en rock uit de jaren 90. Fans van Radiohead, Wilco, Pavement of schurende gitaren zijn hier aan het juiste adres.

Stijn Meuris zou - onder zijn eigen achternaam - dan weer eerder aanschurken bij een klankenpalet uit de jaren 80. Al is de kans dat Mirage (25/2) toch vooral de stempel 'Meuris' draagt, veel groter.

Een maand later ligt ook een nieuwe Marble Sounds in de rekken. Hun debuut kreeg vijf sterren in De Morgen en die mening leek men internationaal ook aangedaan: hun laatste twee clips werden meer dan 3,6 miljoen keer bekeken op YouTube, en ze werden voor een Australische reclamespot voor Hyundai gevraagd. Wordt vervolgd.

Verwacht verder ook een eerste, door bluesrock geïnfecteerde soloplaat voor Ian Clement van Wallace Vanborn, en in het najaar vers werk van Triggerfinger, Ozark Henry en... de verloren zoon Novastar.

Few Bits, de band van de Antwerpse Karolien Van Ransbeeck, zorgt voor sferische songs dit voorjaar.Beeld Alex Vanhee

Zou het kunnen dat beenharde rock opnieuw zal heersen over de radiogolven? Dat moet wel, als je een vluchtige blik werpt op de zondvloed aan rock royalty.

Zes jaar na hun laatste langspeler laat Queens of the Stone Age bijvoorbeeld opnieuw van zich horen. De groep rond Josh Homme maakt haar terugkeer met wat geluk zelfs voor de zomerfestivals. De gastenlijst oogt alvast veelbelovend: Dave Grohl zou in elke song plaats nemen achter de drums, Trent Reznor van Nine Inch Nails steekt af en toe een handje toe. En zelfs Nick Oliveri zou acht jaar na zijn ontslag terug de bas mogen opnemen van Homme. Na het ietwat ontgoochelende Era Vulgaris staan de verwachtingen dus toch weer torenhoog gespannen.

Ook uit het grungetijdperk zwelt een echo aan: dit jaar mag je nieuw werk van Alice in Chains en Pearl Jam verwachten. En wat meer is: ook Rage Against The Machine zou de wapens terug opnemen, terwijl Black Sabbath na magere jaren van ziekte, dood, verslaving en disputen opnieuw bovengronds komt. De hoop op een comeback in de originele bezetting wordt met de dag kleiner, maar zelfs zonder drummer Bill Ward blijft een nieuwe plaat met Ozzy Osbourne, Tony Iommi en Geezer Butler een legendarisch feit. Tenminste: als de metalgoden en advocaten hen goed gezind zijn.

Zeven jaar na 10,000 Days moet overigens net zo goed een nieuwe Tool in de rekken liggen. De groep speelt vanaf mei op Ozzfest, wat doet hopen dat hun vijfde plaat in ruim twintig jaar dan klaar zal zijn. Al is er voor de groep geen haast bij: "No wine before its time", lieten ze weten.

Qua uitgestelde comeback krijgt de Californische prog-groep wel serieuze competitie van Jimi Hendrix. Die zal 42 jaar na zijn dood (!) twaalf 'gloednieuwe' songs uitbrengen op People, Hell and Angels (5/3). Deze songs dateren van 1968 en 1969, en met wat geluk verspreiden ze geen kwalijk grafgeurtje.

Eind volgende maand komt het ook tot een meltdown bij Atoms For Peace, de supergroep van Thom Yorke (Radiohead), Flea (Red Hot Chili Peppers), drummer Joey Waronker en topproducer Nigel Godrich. Die brengen dan hun debuut AMOK (25/2) uit. Een mysterieus, elektronisch voorsmaakje kreeg je al met 'Default' en het geniaal getitelde B-kantje 'What the Eyeballs Did'.

Nog een andere superalliantie laat voor de zomer overigens van zich horen: The Child of Lov (6/5) is weliswaar het eenmansproject van een anonieme debutant, maar op die plaat krijgt hij versterking van sterren als Damon Albarn, MF Doom en Neneh Cherry.

Verwacht verder ook Push the Sky Away (18/2) van Nick Cave and The Bad Seeds , een nieuwe Jamie Lidell die naar zichzelf werd genoemd (18/2) en het ongetwijfeld sarcastisch getitelde Wonderful, Glorious (4/2) van Eels. Kijk verder uit naar {Awayland} (14/1) van Villagers, die door Grizzly Bear op handen gedragen worden, en een nieuwe John Grant (11/3) die het dit keer zonder hulp van Midlake rooit.

Ook het aanstippen waard is Sigur Rós Valtari Mystery Film Experiment (5/3) dat op DVD en Blu-Ray verschijnt. Daarop worden kortfilms gebundeld, die je meenemen op een reis rond de wereld. In een van de kortfilms zit een opmerkelijke cameo van een naakte Hollywoodster Shia LaBeouf. Voor wie daar oren - of ogen - naar heeft, natuurlijk.

Mep uw spaarvarken ook niet te gauw aan scherven: er is ook nog het rastafariproject van Snoop Dogg met Diplo van Major Lazer en gloednieuwe huiverelektronica van The Knife. Of anders een 'artpop'-metamorfose voor Lady Gaga, vettige garagerock van The Black Keys en een terugkeer van The Yeah Yeah Yeahs. Nog meer nieuws uit New York? Ook Vampire Weekend werkt momenteel aan een opvolger van Contra uit 2010. Die zou gewoon LP3 heten, en tot op vandaag zijn slechts twee - straffe - songs bekend: 'Unbelievers' dat ze op 31 oktober 2012 speelden bij Jimmy Kimmel, en het suggestief getitelde 'New Song No. 2'.


Al jaren stelt de jury van BBC Sound of zich rond januari voor als de barometer van de muziekwereld. Wie dit jaar de top vijf van getipte doorbraken aanvoert, was bij het ter perse gaan nog niet bekend. Maar we durven een aardige duit inzetten op Palma Violets. Hun eersteling zou 180 (25/2) heten, naar de naam van hun studio annex kraakpand in South London. Van dit zootje ongeregeld wordt verwacht dat ze het libertijnse gedachtengoed van The Libertines opnieuw zullen op toon zetten in Engeland. Dat doen ze nu al met guerrilla gigs in Londen, en een sound die zich ophoudt in het niemandsland tussen The Clash en The Bad Seeds. De vooruitgesnelde single 'Best of Friends' is alleszins even aanstekelijk als een virus tijdens de guurste herfstdagen.

Ook Broke with Expensive Taste (11/2) van Azealia Banks zou 'street credible' geluid moeten voorleggen. Deze hiphop-freule uit Harlem schopte het vorig jaar al tot een stek in de BBC Sound of 2012, maar toen werd ze vooral bekend als muzikale koekoek. Ongevraagd leende ze muziek van weinig bekende producers. "Een jattend excuus voor een artiest", noemde de Nederlandse producer Munchi haar, die net als de Belgische Lazy Jay stomverbaasd was toen Banks zomaar muziekflarden uit zijn producties stal. Toch wordt veel van haar verwacht: "Ze zet een gore bek op, gedraagt zich als een cartoon, maar haar hoofd borrelt over van originele ideeën", schreef The Guardian al in september.

Dichter bij huis wordt reikhalzend uitgekeken naar wonderboy Jacco Gardner. Deze 24-jarige Nederlander debuteert straks met Cabinet of Curiosities (11/2), maar werd al getipt door Pitchfork met zijn song The Ballad of Little Jane. Ook The Guardian is gek op zijn pastorale barokpop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234