Vrijdag 19/04/2019

D.A.T.E.lab

Wat als je Antwerpse creatievelingen koppelt met hun Europese evenknie?

Gerard Leysen van vormgevingsbureau Afreux en de Italiaans-Britse Alessandra Genualdo. Beeld Bob Van Mol

Wat gebeurt er als je 12 Antwerpse creatievelingen voorstelt aan hun Europese evenknie? Voor de derde keer al promoot D.A.T.E.lab Antwerpen als creatieve stad, dit jaar via illustrators en grafici. De koppels gingen aan de slag met elkaars werk en daaruit vloeide een tentoonstelling. We stellen alvast één koppel voor: Antwerpenaar Afreux meets de Brits-Italiaanse Alessandra Genualdo.  

Afreux, Antwerpen

Afreux, dat is eigenlijk het vormgevingsbureau van Antwerpenaren Gerard Leysen en Bert Depuydt. Al sinds 2005 zit ze in Borgerhout. Ze zorgen voor grafiek, illustratie en interieurprojecten. "We zijn met Afreux begonnen in een tijd dat iedereen nog voor een grote studio wou werken. Blijkbaar liepen we wat vooruit op de enigszins veranderde tijdsgeest." 

Werk van Afreux, geïnspireerd door Alessandra Genualdo. Beeld RV Afreux

D.A.T.E. staat voor Discover Antwerp Through Experience, en het idee is relatief simpel. Een Antwerpse creatieveling – een graficus of illustrator deze editie, maar eerder gingen fotografen en bloggers hen voor – wordt gekoppeld met een collega uit een ander Europees land. Ze sturen elkaar een werk op, en bewerken dat van de ander. 

Gerard werd zo gekoppeld aan Alessandra Genualdo, want organisator This is Antwerp vond dat ze de figuratieve tekening gemeen hebben. Leysen ziet toch ook verschillen. "Ik vind de schilderijen van Alessandra op een goede manier koel, afstandelijk en mysterieus, terwijl ik op papier toch meer uitbundig ben. En haar vakmanschap kan ik erg appreciëren."

Hij herkent bij haar een heldere, persoonlijke stijl. "Dat heb ik niet. Is het niet willen of niet kunnen? Geen idee. Bij elke opdracht schiet ik een andere kant uit, en ik heb echte fases: ik heb een Ever Meulen-periode gehad, een Peter Vos-periode ..." Heeft ze lang nagedacht over wat ze met zijn tekening moest aanvangen, vraagt hij Alessandra. "Ik alleszins niet, want dat zou het lastiger maken." 

Waarom doet Afreux mee aan dit project? "Waarom niet?" Maar ook: "Ik ben al dik tien jaar bezig, dan kom je op een punt waarop de dingen nogal makkelijk worden. Ik heb een hekel aan de uitdrukking 'uit mijn comfortzone', maar dat is het wel. En dat hoeft niet altijd op de meest spectaculaire manier."

D.A.T.E.lab is natuurlijk ook een manier om de stad te promoten. "Voor mij is Antwerpen een plek waar veel mogelijk is. Ik vind het fantastisch dat iets als Scheld'apen (alternatief en afgelegen muziek- en cultuurhuis, tegenwoordig Het Bos in het stadscentrum, LB) zo lang heeft kunnen bestaan.  Net als de investeringen in kunstenaarscollectief Timecircus, zonder dat ze beperkingen opgelegd krijgen. Ik hou ook erg van wat deSingel probeert met Bouche B." 

En toch. Er is meer dan het ModeMuseum, de ateliers van kunstenaars of de mooie architectuur die de buitenlandse bezoekers deze week te zien krijgen. "De stad heeft ook een donkere en ingewikkelde kant. Vergelijk de Luchtbal maar eens met Edegem." Zelf zou hij de gasten meenemen naar de kerk van Oosterweel, die door de havenuitbreiding half verdronken is in het opgespoten zand. "Dat lijkt me een mooie metafoor." 

Alessandra Genualdo's visie op het werk van Afreux. Beeld RV Alessandra Genualdo

Alessandra Genualdo, Groot-Brittannië & Italië

Alessandra Genualdo heeft een hond. Niet onbelangrijk om te vermelden, vindt ze. "Omdat ik met mijn hond een relatie heb die me inspireert. Ik schilderen vrouwen die alleen zijn, maar wel altijd in het gezelschap van een dier, een plant of een boek. Het is een viering van vrouwen en het alleen zijn. Het plezier van je eigen headspace." Het is een krachtig alleen-zijn, vindt Gerard Leysen of Afreux, met wie ze voor dit project heeft samengewerkt. 

Genualdo is een Italiaanse die in Londen is blijven hangen, al zeven jaar. Ze kan leven van het tekenen en schilderen: ze doet redactioneel werk, heeft opdrachten in de modesector, werkt samen met galeries en ze geeft ook les. Haar beelden zijn heel persoonlijk, samengesteld volgens die dingen die ze rondom zich ziet. 

"Ik vond het best wel moeilijk om aan een andere beeldend kunstenaar gekoppeld te worden, want het is tricky om het werk van iemand anders te interpreteren. Samenwerken met een ander medium, een tekst of een 3D-object zou makkelijker geweest zijn. Tegelijk is die andere blik van Afreux net interessant." 

Van hem kreeg ze drie naakte vrouwen voor een woeste vulkaan. "Door die vrouwen ligt het dicht bij wat ik doe, en toch is het anders. Mijn schilderijen spelen zich nooit buiten af, in een landschap. Het is een interpretatie in mijn eigen taal."

Genualdo is hier omdat ze de samenwerking interessant vindt, en nu een week lang op plekken komt waar ze anders niet zo makkelijk bij kan, zoals kunstenaarsateliers. Toevallig is ze hier onlangs al kort even geweest. "Ik hou van de architectuur hier. En de sfeer is zo anders dan Londen. Meer ontspannen en stil." 

Ook het ModeMuseum, dat maandag op het programma stond, noemt ze inspirerend. "Ik heb hier al elke dag geschilderd. De lijn is niet zo direct, ik teken niet wat ik zie. Het gaat meer om een gevoel.  Of vormen die ik zie in de gebouwen hier."

Van 1 juni tot 15 juni in Fosbury & Sons, Antwerpen. thisisantwerp.be/date2017

afreux.be en alessandragenualdo.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.