Dinsdag 22/10/2019

‘War for the Planet of the Apes’: Apen maken Hollywood intelligent

Still uit 'War for the Planet of the Apes'. Beeld RV/Fox

War for the Planet of the Apes is een blockbuster voor wie geen zin heeft in hersenschade: een bikkelharde oorlogsfilm vol morele dilemma’s en verbluffend realistische apen.

De gemiddelde Hollywoodblockbuster gaat over mensen, maar lijkt tegenwoordig wel voor en door apen gemaakt. Bij de Planet of the Apes-franchise, die in 2011 een reboot kreeg, is het net omgekeerd: het scherm wordt bevolkt door chimpansees en orang-oetans, maar achter de camera staan duidelijk verstandige mensen die het intellect van de kijker niet onderschatten. Een verademing.

Regisseur Matt Reeves en coscenarist Mark Bomback gaan verder op het politieke elan van het vorige hoofdstuk Dawn of the Planet of the Apes. Zoals het woord “War” doet vermoeden, escaleert het conflict tussen de met uitroeiing bedreigde mensen en de intelligente apen nu helemaal. En in die oorlog is lichaamsbeharing duidelijk geen graadmeter voor barbarij: apenleider Caesar (motion capture-rol van Andy Serkis) toont zich veel menselijker dan de wrede Kolonel (Woody Harrelson), die gebrand is op de volledige vernietiging van het apenvolk. De film begint pikdonker: Reeves schrikt er niet voor terug om de lelijke chaos van oorlog vol in beeld te brengen.

Reïncarnatie van Trump

Wanneer Caesars familie in het hart getroffen wordt, vertrekt de protagonist met een handvol getrouwen op wraakmissie, en metamorfoseert de film tot een aapachtige western. De verhalende score van Michael Giacchino, de besneeuwde landschappen en, euh, de apen te paard: alles ademt John Ford. Zelfs de verbeten grimas op Caesars gezicht doet denken aan John Wayne of Clint Eastwood.

Het is een wat vreemde bocht, zeker omdat Reeves voor de rest open en bloot Apocalypse Now zit na te apen, met Woody Harrelson als reïncarnatie van Marlon Brando – en van Donald Trump, met wie de fascistische Kolonel een obsessie voor muren bouwen deelt. Op andere momenten gaat War for the Planet of the Planet of the Apes dan weer in de richting van een Holocaustdrama. Dan had Dawn toch een iets consequentere toon.

Inhoud en emotie

Maar inhoudelijk is War wel het rijkste deel van deze nieuwe trilogie, met onderliggende thema’s als radicalisering, de wortels van geweld en de wazige grens tussen goed en kwaad. De kans is klein dat u deze zomer een blockbuster tegenkomt die u meer aan het denken zet. Bovendien is dit de meest persoonlijke en emotionele Apes-film tot nog toe: het medeleven met Caesar is totaal, en nieuwkomer Bad Ape (Steve Zahn) is het meest ontwapenende CGI-schepsel sinds Bing Bong uit Inside Out. Dat heeft te maken met het uitstekende scenario, maar minstens evenveel met de technologie en het vakmanschap van de acteurs achter de pixels. De apen zien er nu officieel even echt uit als de mensen.

In volle zomer zo’n straffe film zien, dat doet goe-oe-oe-oe-oed!

Vanaf 12/07 in de zalen.

Actiefilm