Dinsdag 07/07/2020

Tv

Waarom zijn series uit de jaren 90 nog zo veel geld waard?

De cast van 'Seinfeld'.Beeld AP

Je zapte onlangs misschien langs een herhaling van 'Seinfeld' of 'Friends'. Best grappig, toch? Maar wel erg oud. 'Seinfeld' stopte al in 1998, maar 17 jaar later is de sitcom nog steeds 700.000 dollar (636.000 euro) per aflevering waard.

Dat is wat de Amerikaanse streamingdienst Hulu ervoor betaalt, schrijft The Wall Street Journal. 'Seinfeld' bestaat uit 180 afleveringen, die straks allemaal op Hulu staan, een platform dat (nog) niet in België beschikbaar is. In totaal zou het om 114 miljoen euro gaan.

De strijd om 'Seinfeld' ging tussen Hulu en de diensten van Yahoo! en Amazon. Netflix, de grootste op de streamingmarkt met zestig miljoen gebruikers wereldwijd, zag eerder al af van de aankoop van 'Seinfeld'. Onlangs schafte Netflix nog voor zo'n 450.000 euro per aflevering die andere typische jaren 90-serie aan: 'Friends'. Met tien seizoenen en 236 afleveringen een deal van ruim 100 miljoen euro. Waarom wordt er zoveel geld betaald voor oude series die veel mensen al gezien hebben?

Prestigestrijd

De felle concurrentie tussen de diensten drijft de prijzen van nieuwe aanwinsten enorm op, zelfs als het om sitcoms gaat die al ruim tien jaar in herhaling te zien zijn. Het is een prestigestrijd om de jonge kijker die steeds minder lineair tv kijkt. Hulu moest een keer van gigant Netflix winnen, en dat levert nu wereldwijd krantenkoppen op. Gisteren kondigde Hulu ook een spin-off van 'The Walking Dead' aan, een serie die voorheen juist op Netflix te zien was. In 2015 moet Hulu doorbreken, zei CEO Mike Hopkins gisteren. Het aantal abonnees van Hulu zou vorig jaar verdubbeld zijn naar 9 miljoen.

De bedragen die voor 'Friends' en 'Seinfeld' worden neergelegd per aflevering zijn geen record: Netflix kocht 'The Blacklist' voor 1,7 miljoen euro en 'Gotham' voor 1,5 miljoen, per aflevering welteverstaan. Aangezien het nu om zo veel afleveringen gaat, behoren de deals van 'Seinfeld' en 'Friends' alsnog tot de grootsten uit een markt die al op springen staat. Amazon wist de serie '24' weg te peuteren bij Netflix en sloot een overeenkomst met HBO voor populaire series als 'The Sopranos' en 'Girls', die behalve op HBO's eigen kanaal nergens (legaal) te zien zijn.

De platforms hebben verschillende manieren om zich te onderscheiden. Met eigen exclusieve content scoren ze meestal de meeste publiciteit en trekken ze nieuwe abonnees aan: 'House of Cards' en 'Orange is the New Black' van Netflix. Amazon won een Golden Globe voor de eigen serie 'Transparent'.

'Friends'.Beeld ANP

Ninetiesnostalgie

Maar de exclusieve blikvangers zijn uiteindelijk niet de shows die de meeste kijkers of kijkuren opleveren. In een brief aan aandeelhouders schreef het management van Netflix vorig jaar dat het grootste gedeelte van het kijkgedrag uit de zogenaamde 'complete season-after series' komen, de shows die nog steeds geproduceerd worden en waarvan Netflix de seizoenen online zet nadat ze op tv zijn geweest, zoals 'Breaking Bad' en 'The Walking Dead'.

Tot slot heb je de series die niet meer in ontwikkeling zijn, zoals 'Friends' en 'Seinfeld'. Veel van deze series dienen de archieffunctie; het doel is een zo compleet mogelijke bibliotheek. Maar in het geval van 'Friends' en 'Seinfeld' is er meer aan de hand. De aantrekkingskracht voor deze series ligt volgens marktanalist Demitrios Kalogeropoulos van The Motley Foole in de exclusiviteit - online dan. Netflix wil de enige zijn met 'Friends' in het aanbod, Hulu de enige aanbieder van 'Seinfeld'.

Nieuwe abonnees zullen deze series nauwelijks opleveren, denkt Kalogeropoulos. De huidige gebruikers zullen hun abonnement meer waarderen. De series leveren bovendien veel bingekijken op; de korte en lichte afleveringen van 'Seinfeld' en 'Friends' zijn makkelijk weg te kijken.

Als voorbeeld noemt hij de marathonuitzending die de Amerikaanse zender FXX onlangs hield van 'The Simpsons'. Afgelopen zomer steeg de zender hierdoor van de 49ste naar de derde plek van best bekeken kanalen. Ninetiesnostalgie doet het onverminderd goed. Kenners verwachten dat 'The Simpsons' de volgende klapper zal worden op de streamingmarkt.

Royalties

Aan de 114 miljoen euro die streamingdienst Hulu betaalt voor alle negen seizoenen van 'Seinfeld' verdienen bedenkers en schrijvers Jerry Seinfeld en Larry David ook aardig. Niet dat ze het geld nodig hadden: de afgelopen 17 jaar leverden de herhalingen van 'Seinfeld' al 2,7 miljard euro op. Daarmee is 'Seinfeld' de meest lucratieve show van dertig minuten per aflevering ooit. Niet slecht voor een show die volgens makers 'about nothing' (nergens over) gaat.

Jerry Seinfeld heeft een geschat vermogen van ruim 700 miljoen euro. Daarbij zijn de inkomsten uit de deal van deze week niet opgeteld. In 1997 verdiende hij naar verluidt een miljoen dollar per aflevering. De andere hoofdrolspelers, Michael Richards (Kramer), Julia Louis-Dreyfus (Elaine) en Jason Alexander (George) pakten 600 duizend dollar. Zij deelden niet mee in de royalties, aangezien ze niet meeschreven aan 'Seinfeld'. Destijds waren ze de best betaalde cast. Niet veel later werden ze voorbijgestreefd door de castleden van 'Friends', die stuk voor stuk een miljoen dollar per aflevering pakten en ook meedeelden in de royalties voor herhalingen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234