Zaterdag 17/04/2021
Mariah Carey.

AchtergrondKersthits

Waarom we zo verknocht zijn aan steeds dezelfde kerstsongs

Mariah Carey.Beeld AP

Het is de meest wonderlijke tijd van het jaar. Maar ook de meest voorspelbare. De Christmas carols van Mariah Carey en Wham! horen bij maretak en kerststronk als glühwein bij een kerstmarkt. Waarom vallen we elk jaar weer ten prooi aan diezelfde schmalz?

Michael Bublé prijkt momenteel alweer in de top 20 met zijn zoveelste kerstalbum. Iets verderop treffen we in de albumlijst André Rieu aan met Jolly Holiday / L’Hiver en Fête en Mariah Carey hinkt helemaal achterop met Merry Christmas (#72). De single back catalogue (het oudere werk) in Vlaanderen geurt dan weer helemáál maretak. Op de eerste plaats staat Mariah Carey met ‘All I Want for Christmas is You’, direct gevolgd door Wham! met ‘Last Christmas’, Ariana Grande met ‘Santa Tell Me’ en Andy Williams met ‘It’s the Most Wonderful Time of the Year’. De top 10 alleen wordt geheel en al ingenomen door kerstliedjes, op de K’s Choice-cover ‘Verover Mij’ na en een liedje van Suzan & Freek. Verderop in de lijst blijkt het allemaal kerst en kwel, wanneer je door de muzieklijst glijdt.

Zou dat verrekte virus ermee te maken kunnen hebben dat we meer dan ooit teruggrijpen naar de onschuld van weleer? Deze weken zouden de winkelstraten immers volstromen met kooplustigen en kerstliedjes. “De resultaten zijn niet extreem anders dan vorige jaren”, nuanceert Sam Jaspers van Ultratop. “De opstoot van kerstliedjes is wel iets sneller begonnen dan anders, merkte ik. Maar deze vrijdag en de week erop zullen de cijfers nog veranderen: ik vermoed dat Kerstmis dan écht zal beginnen in de hitlijsten.”

Wham! Beeld -
Wham!Beeld -

Hij wil de Grinch niet uithangen, maar de kerstesprit van de Vlaming valt al bij al nog mee. “Je mag je niet blindstaren op de cijfers van de back catalogue. Daar wordt de top 20 goeddeels ingenomen door kerstliedjes, maar als je die lijst zou vermengen met de huidige singlelijst zouden hooguit twee liedjes in de top 50 belanden. Mariah Carey en Wham! zouden het goed doen, maar de rest valt voorlopig uit de boot. De kerstmanie in onze contreien valt dus redelijk mee. Zeker als je het zou vergelijken met andere landen.”

Anderzijds ziet hij een verschil met vroeger. “Toen moesten we de resultaten meten aan de hand van verkoop. Hoe vaak zo’n gekochte single of plaat werd gespeeld, wist je niet. In tijden van streaming is dat anders.” Jaspers merkt ook dat de gewone Belg sneller overstag is gegaan dan de radiozenders. “Er worden meer kerstliedjes gestreamd dan anders. Dat is misschien niet vreemd: er worden veel Xmas-playlists naar voren geschoven. Daarom lijken kerstliedjes nu misschien zo alomtegenwoordig.”

André Rieu. Beeld ANP Kippa
André Rieu.Beeld ANP Kippa

Maar het zwaartepunt van de kerstperiode moet nog volgen, gelooft hij. “Dat mensen aangemoedigd worden om al iets vroeger kerstverlichting op te hangen, heeft vast invloed op de charts.” Deze winter is er nieuw werk van Jamie Cullum, Dolly Parton, Meghan Trainor, Carlie Rae Jepsen, Gwen Stefani of Emma Heesters. Net zo goed duikelde Jon Bon Jovi zopas ‘Fairytale of New York’ op: de ultieme kerstclassic voor lieden die een schurfthekel aan de eindejaarsperiode hebben. Alanis Morissette bracht dan weer een cover van ‘Happy Xmas (War is over)’ uit, toepasselijk in het veertigste jaar na de moord op John Lennon. Alleen voegt ze met deze sneeuwvlokjes-versie nauwelijks wat toe aan het origineel.

Waarom we ons maar niet kunnen loswrikken van traditionele kerstliedjes? Dat is omdat er zich in december een nostalgisch verlangen van ons meester maakt. Willens nillens surfen we mee op heimwee naar de kinderjaren, die geuren naar kaneel, jeneverbes en kruidnagel. Er is dan ook een reden waarom vrijwel alle grote radiozenders tegen het jaareinde opteren voor een nostalgische top-zoveel.

Toch kun je vandaag nog perfect een nieuwe kersthit schrijven, opperen musicologen. Alleen: die moet je volgens de kenners eind november uitbrengen. Tot in de week na Sinterklaas kan die song enig momentum opbouwen. Daarna is je kans op succes verkeken. Op 27 december is de interesse in kerstliedjes alweer volledig voorbij.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234