Dinsdag 07/12/2021

Filmfestival

Waarom Vlaamse films zo massaal aanwezig zijn op festivals

Beeld uit Home van Fien Troch, een Vlaamse film die geselecteerd werd voor het filmfestival van Venetië. Beeld rv
Beeld uit Home van Fien Troch, een Vlaamse film die geselecteerd werd voor het filmfestival van Venetië.Beeld rv

La La Land trekt vandaag het filmfestival van Venetië op gang. Vlaanderen tekent present met Home van Fien Troch en King of the Belgians van Peter Brosens en Jessica Woodworth. Hoera voor de Vlaamse film, of stellen al die festivalselecties niets voor?

Ten tijde van Eddy Merckx zullen er ook wel sceptici geweest zijn die dachten dat de tegenstand niet kon fietsen. En al zit er nog geen Merckx onder onze filmmakers, Pierre Drouot, intendant van het Vlaams Audiovisueel Fonds, wijst er toch op dat de selecties voor "toch niet onbelangrijke festivals" (Toronto, Venetië, San Sebastian) maar blijven komen... "Voor ieder groot festival zijn er vele duizenden inzendingen. Slechts enkele tientallen daarvan worden uitverkozen."

Hoe komt het dan dat Vlaamse films massaal aanwezig zijn? "Omdat ze goed zijn", zeggen insiders kurkdroog. De Vlaamse film plukt de vruchten van het werk van de voorbije jaren, van het VAF en Flanders Image en van talenten als Felix Van Groeningen, Christophe Van Rompaey en Michael Roskam, die van de Vlaamse film een kwaliteitslabel hebben gemaakt.

"Als je uit een kleine markt als Vlaanderen komt, dan is het al moeilijk om een salesagent te vinden, een vertegenwoordiger die je film op de internationale markt wil aanbieden", zegt Dries Phlypo, producent bij productiehuis A Private View, dat met Aanrijding in Moscou drie prijzen won in Cannes en met Vincent in Locarno was. "Maar de impact van een film die opvalt op een belangrijk festival blijft jaren nazinderen. Moscow Belgium, de internationale naam van Aanrijding in Moscou, is zo'n voorbeeld. Die faam zal vast geholpen hebben bij de selectie van Vincent voor Locarno. Daar de film in première zien gaan, in de open lucht, op het grootste scherm van Europa, voor een publiek van 8.000 mensen, hoe vaak maak je dat mee? Ieder jaar zijn er slechts twaalf films die op dat kolossale scherm worden getoond."

Een kippenvelmoment, zegt Christian De Schutter van Flanders Image. "Je bent overdonderd door de veelal emotionele reacties van een niet-Belgisch publiek." Hij heeft er zo vaker meegemaakt. "Het leert je dat de film universeel aanspreekt. Ik heb het zien gebeuren bij films als Ben X, Hasta La Vista en The Broken Circle Breakdown. Ben X is aan 45 landen verkocht, Hasta La Vista aan een dertigtal landen."

Zo worden ook internationale carrières uitgebouwd, niet alleen van acteurs als Veerle Baetens en Johan Heldenbergh, maar vooral ook van mensen die achter de schermen actief zijn. "Nico Leunen, Ruben Impens, noem maar op, hebben allemaal een buitenlandse agent. Zonder die prestigieuze festivalselecties zou dat niet het geval zijn", zegt Phlypo. "Bavo Defurne kon Souvenir maken met een ster als Isabelle Huppert en met veel buitenlandse inbreng omdat zijn Noordzee, Texas, nochtans geen kaskraker in eigen land, eerder heel goed scoorde op festivals." Christian De Schutter vult aan: "Adil El Arbi en Bilall Fallah zitten nu in Hollywood door wat Black vorig jaar in Toronto heeft losgeweekt."

Internationale contacten

Vandaar ook dat Peter Monsaert zo tevreden is dat zijn film Le Ciel Flamand geselecteerd is voor San Sebastian en Toronto. "In Toronto ontving men 6.000 inzendingen. Dat er bij de misschien 150 films die gekozen worden drie films zitten van filmmakers van bij ons, komt niet door de mooie ogen van Pierre Drouot. Het is omdat men in de hele wereld weet dat we hier mooie dingen doen. En je ziet wat het teweegbrengt. Nu al zeggen buitenlandse coproducenten me: 'Als je aan je derde begint, moet je zeker eens langs hier passeren.'"

Die internationale contacten zijn belangrijk, ziet ook Peter Brosens, die samen met zijn echtgenote Jessica Woodworth King of the Belgians mag presenteren in Venetië en Toronto. "Wij maken internationale films. En door de goede internationale relaties die we met onze films hebben uitgebouwd, vinden we coproductiepartners in landen waar we vroeger nooit aangeklopt hadden."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234